سعید آرام روز دوشنبه در مراسمی که به مناسبت روز جهانی سالمندان در ساری برگزار شد ، گفت : در حال حاضر امید به زندگی در مردان مازندرانی 76و در زنان 81 سال است .
این در حالی است که بر اساس آمار دفتر جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت ، نرخ امید به زندگی کیفی در کشور 63 سال است ، همچنین سن امید به زندگی کمی برای خانم‌ها 74 سال و برای آقایان 72.8 سال است .
وی افزود :براساس سرشماری سال 1395 از سه میلیون و 283 هزار مازندرانی ، 374 هزار نفر سالمند هستند که 11.4 درصد جمعیت استان را شامل می شود .
آرام همچنین گفت : در سرشماری سال 90 میزان جمعیت سالمندان مازندران 320 هزار نفر معادل 9.8 درصد از کل جمعیت استان بود .
مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار داشت : افزایش جمعیت سالمندی استان نشان دهنده دست یابی به سطح بالای رفاه اجتماعی در مازندران است.
آرام تاکید کرد : سالمندان جزو افتخارات بشری هستند و اگر در کنار افتخار و دستاورد توسعه ، برنامه ریزی برای این قشر انجام نشود ، به یک چالش تبدیل خواهند شد .
وی گفت : دانشمندان پیش بینی می کنند در سال 2050 جمعیت سالمندان دنیا همسان کودکان خواهد بود که جمعیت جهان را به نیمی تولید کننده و نیمی مصرف کننده تبدیل می کند .
مدیرکل بهزیستی متذکر شد : باید توجه داشت که هزینه های درمانی در دوران سالمندی بیشتر از سنین دیگر است پس نیاز به برنامه ریزی ، مدیریت و سیاست های مشخصی دارند.
آرام گفت : در حال حاضر بزرگترین دغدغه ای که سالمندان با آن مواجه هستند ، زندگی در شهر و جامعه ای است که برای آنان طراحی و برنامه ریزی نشده است .
وی تاکید کرد : در سطوح متفاوت مدیریتی و تصمیم گیری باید برای سالمندان و سالخوردگان برنامه های دقیق و مستمری تهیه شود که بتوان از ایجاد مشکل هم برای این قشر هم برای جامعه جلوگیری کرد .
فیض الله روشن ، کارمند بازنشسته دانشگاه علوم کشاورزی ، از سالمندان حاضر در این جشن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : مهم ترین دغدغه امروز سالمندان بیماری های متعدد و کاهش روحیه دراین قشر است .
وی بیان داشت : 'تنهایی' معضل بزرگی در سنین بالا است که متاسفانه بسیاری از سالخوردگان امروز دچار آن هستند .
روشن گفت : سالخوردگان دیگر نیازی به پول ندارند ، زیرا دراین سن فقط روحیه و دلگرمی دیدار با فرزندان و نیاز های عاطفی خواست همه سالمندان است .
جشن روز جهانی سالمندان در ساری با حضور گروه های موسیقی مازندرانی و همچنین اجرای موسیقی زنده توسط جمعی از سالمندان در سال هلال احمر ساری برگزار شد .
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : سید محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.