به گزارش خبرنگار ایرنا ، قلک شکنی از آئین های ویژه پیشوازی ماه محرم در مازندران است که همه ساله چند روز مانده به این ماه در مناطق مختلف استان برگزار می شود.
در این مراسم ، عاشقان سیدالشهدا (ع) و یاران با وفایش با پهن کردن پارچه‌های سبز در حسینیه ، قلک های نذری جمع آوری شده را روی آنها قرار می دهند و دور آن می نشینند و سپس یک قلک سفالی توسط یکی از پیرغلامان شکسته می شود و بقیه قلک ها که بیشتر پلاستکی است توسط حاضران شکسته و وجوه داخل آنها شمارش می شود.
وجوه نذری شمارش شده به همراه کمک های مردمی که در این آئین جمع آوری می شود ، طبق سنت باقی مانده از گذشتگان برای عزاداری های محرم هزینه می شود.
یک عضو هیات حضرت علی اصغر (ع) قائمشهر که این مراسم را برگزار کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : مراسم قلک شکنی در حسینه طالقانی از محرم سال گذشته با توزیع قلک میان ساکنان منطقه و اعضای هیات احیاء و امسال در آستانه محرم جمع آوری و شکسته شد.
رضا خانلری افزود : عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) امسال 65 قلک تحویل هیات دادند و وجوه داخل آن را به عنوان نذری در طول سال ذخیره کردند تا در محرم صرف عزاداری سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران با وفایش شود .
وی مراسم قلک شکنی را یکی از راههای مشارکت مردم برای برپائی آئین های عزاداری دانست.
او افزود : وجوه جمع آوری شده علاوه بر پذیرائی ، صرف انجام کارهای فرهنگی و دیگر مناسک مربوط به محرم مانند مراسم خیمه سوزان ، علم خونه ، برپائی نمایشگاه ایام محرم و برنامه هائی از این دست می شود.
خانلری گفت : همچنین امسال با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است برای اولین بار برنامه ' مسافر کربلا ' را اجرا کنیم که برای این منظور قبوضی به مبلغ پنج هزار تومان تدارک دیدیم تا مردم خریداری کنند و بر این اساس در غروب عاشورا قرعه کشی انجام می دهیم تا برنده به عنوان مسافر به کربلای حسینی عزیمت کند.
وی افزود : البته تعداد افرادی که به عنوان مسافر کربلا قرعه کشی می شوند بستگی به میزان وجوه جمع آوری شده دارد ولی انتخاب یک نفر به قید قرعه قطعی است .
خبرنگار : مونا معینی کوچمسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.