به گزارش ایرنا، مازندران بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد.
نادر آهنگر روز پنجشنبه در همایش روز ملی جمعیت در بهشهر افزود : با توجه به کاهش زاد و ولد و میزان باروری در استان ، جمعیت مازندران رو به پیر شدن می رود.
وی بر ضرورت ایجاد تعادل در ترکیب جمعیتی استان تاکید کرد و گفت که دانشگاه علوم پزشکی از طریق فراهم کردن بعضی از زیرساخت ها مانند تلاش برای کاهش ناباروری ، در این راستا حرکت می کند.
آهنگر افزود : توجه به بسته های خدماتی ، بیمه پایه و بیمه تکمیلی در افراد نابارور و حمایت از این افراد می تواند گزینه های موفق در افزایش باروری و رشد جمعیت باشد.
وی ادامه داد : با توجه به ارتقاء شاخص های سلامت در مازندران، کاهش مرگ مادر، افزایش امید به زندگی ، اکنون در حال حرکت به سمت پیری هستیم که باید به تناسب برای افزایش جمعیت کودک و جوان هم تلاش شود.
معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه بسته های حمایتی لازم برای افزایش جمعیت ایجاد نشده است ، گفت : به عنوان نمونه افزایش وام ازدواج، جلوگیری از بروکراسی اداری آن و ارائه وام بدون نوبت می تواند انگیزه ازدواج را افزایش دهد.
آهنگر افزود: اکنون براساس آمارهای ارائه شده ، سن ازدواج مردان 26 سال و بانوان 23 سال است که این افزایش سن ازدواج، فرصت باروری را کاهش می دهد و باید با ازدواج در سن مقرر و بسته های حمایتی لازم، تمایل به ازدواج را افزایش دهیم.
** میاندرود ، کمترین نرخ مرگ و میر در مازندران را دارد
معاون فن آوری و اطلاعات و آمار جمعیتی ثبت احوال مازندران هم در این همایش گفت: میاندرود با نرخ 2.6 درصد ، کمترین نرخ مرگ و میر استان و کلاردشت با نرخ 7 درصد بیشترین مرگ و میر مازندران را دارا ست.
عبدالله افضلی با بیان اینکه جمعیت مازندران در حال حرکت به سمت میانسالی و پیری است ، افزود : ما به دنبال توازن جمعیتی هستیم و به همه گروههای جمعیتی کودک، جوان و سالمند نیازمندیم و باید پویایی جمعیت بعنوان مهمترین فاکتور در جامعه مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی گفت: در سال گذشته 45 هزار و 292 تولد در استان مازندران ثبت شد که به بیشترین تعداد مربوط به بابل و ساری بود.
او افزود : پارسال 25 هزار و 623 ازدواج در مازندران ثبت شد و استان از این نظر رتبه 15 کشور را دارد .
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.