به گزارش خبرنگار ایرنا ،‌ حمید چیت چیان در جریان بازدید از این نیروگاه در حال ساخت گفت :‌ کارساخت این نیروگاه خوشبختانه با شتاب در حال انجام است و به مرحله قابل توجهی پیش رفته است.
عملیات اجرایی این طرح از سال 86 با حضور وزیر وقت نیرو در شهرستان گردشگرپذیر نوشهر آغاز شد و طبق برنامه قراربود در سال 89 به بهره برداری برسد.
وزیر نیرو با قدردانی از مسئولان دست اندرکار در فرآیند ساخت این نیروگاه ، گفت :‌ با اینکه در تابستان امسال نگرانی های فراوانی در برخی از استان ها مانند تهران ، مازندران و خوزستان وجود داشت ، ولی از سال گذشته تاکنون با اجرای طرح هایی بویژه در مازندران این دغدغه برطرف شد.
** سرمایه گذاری 500 میلیارد تومانی در تامین برق استان مازندران
وزیر نیرو همچنین گفت که از سال گذشته تا تابستان امسال حدود 500 میلیارد تومان با بهره گیری از توان بخش خصوصی در تامین برق در مازندران سرمایه گذاری شده است.
چیت چیان افزود :‌ مازندران از لحاظ تولید برق جزو استان هایی است که در لب ریسگ قرار داشت اما با تدابیر و سرمایه گذاری که دراین حوزه صورت گرفت خوشبختانه به آسانی موفق شدیم از این بحران عبور کنیم .
وزیر نیرو برای شتاب بخشی در روند فرآیند ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 460 مگاواتی غرب مازندران خواستار همکاری همه جانبه مسئولان دستگاه های ذیربط شد.
** رفع موانع زیست محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی
استاندارمازندران نیز گفت :‌ یکی از مهم ترین مشکلات و موانع ساخت این نیروگاه ، محدودیت های زیست محیطی در گذشته بوده است که خوشبختانه با پی گیری های به عمل آمده این مشکل هم برطرف شد.
ربیع فلاح افزود :‌ یکی از وعده های بسیار مهم دولت بهره گیری از توان بخش خصوصی با هدف سرمایه گذاری در اجرای برخی از طرح ها بود که خوشبختانه با توجه به بازدیدی که از این نیروگاه شد دیده می شود که سرمایه گذارآن به خوبی توانسته از عهده این کار بربیاند.
** برجام گره گشایی ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران
نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز گفت :‌ توافق هسته ای برجام انصافا در روند پرشتاب ساخت این نیروگاه تاثیر فراوانی داشته است.
قاسم احمدی لاشکی افزود :‌ اینکه دیده می شود پس از 9 سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح در پی توافق هسته ای شاهد انتقال تجهیزات این نیروگاه از کشور ایتالیا به این منطقه می شویم ، چنین تحولی خود نشان از دستاوردهای این اتفاق بسیارمهم دراین دولت بوده است.
وی اظهارداشت : نکته مهم تر آنکه از چهار فروند هواپیمای خریداری شده ایران ایر یک فروند آن بتازگی برای جابه جایی مسافران تهران - نوشهر اختصاص داده شد که چنین تحولی جای بسی خرسندی است.
** پیشرفت حدود 42درصدی نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران
مدیرعامل شرکت تولید برق ماه تاب کاسپین و سرمایه گذار این طرح ملی نیز گفت : این نیروگاه دارای دو بخش یکی واحد توربین گازی و دیگری نیز واحد بخاراست که تاکنون حدود 42 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
یاسر گلزاری با اشاره به آنکه این طرح جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی است ، افزود :‌ بخش واحد توربین گازی این نیروگاه با ظرفیت تولید برق حدود 300 مگاوات در اسفندماه سال جاری وارد مدار خواهد شد.
وی اظهارداشت :‌ واحد بخش توربین بخار نیز که تکمیل کننده این نیروگاه است در اردیبهشت ماه سال 98 با ظرفیت تولید برق به میزان 160 مگاوات وارد مدار می شود.
** پیش بینی حدود 260 میلیون یورو برای ساخت نیروگاه
این سرمایه گذار میزان اعتبار پیش بینی شده برای ساخت این نیروگاه را حدود 260 میلیون یورو اعلام کرد و گفت :‌ از این میزان اعتبار که حدود 215 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی تامین شده و بقیه نیز جزو سرمایه آورده سرمایه گذار این طرح بوده است.
وی میزان اعتبار هزینه شده تاکنون برای ساخت این نیروگاه را حدود 100 میلیون یورو ذکرکرد.
نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران که 460 مگاوات ظرفیت برای آن تعریف شده شامل 2 واحد توربین گازی و توربین بخار تک محوره در قالب طرح ساخت، بهره برداری و مالکیت است که در زمینی به مساحت بیش از هشت هکتار در شهرستان نوشهر درحال ساخت است .
افزایش ظرفیت تولیدی برق و ایجاد زمینه های اشتغال در منطقه ، تامین بخشی از تقاضای شبکه سراسری برق و کمک به افزایش پایداری شبکه و بهبود ولتاژ ، تشویق ، حمایت و جذب سرمایه گذاری غیردولتی در بخش نیروگاهی ، پاسخ به نیاز روزافزون مصرف برق منطقه ناشی از گسترش صنایع ، توسعه کشاورزی و مصارف عمومی و خانگی ، استفاده از توان مهندسی داخل کشور و ارتقاء دانش فنی در ساخت نیروگاه ها و اجرایی در داخل کشور از اهداف این طرح اعلام شد.
وزیر نیرو صبح امروز که برای شرکت درآئین عملیات اجرایی طرح مجتمع آبرسانی سوادکوه و 14 روستای لفور ،
آبگیری سد گلورد نکا به مازندران سفر کرده است پس از بازدید از نیروگاه سیکل ترکیبی 460 مگاواتی و نیروگاه 25 مگاواتی نوشهر ساعتی پیش فرودگاه نوشهر را به مقصد تهران ترک کرد .
خبرنگار:‌مهراب زکی پور ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.