زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت غنی استان مازندران بوده و انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه خوار برنج، کرم ساقه خوار ذرت، کرم سبز برگخوار برنج قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخم ها را مورد حمله قرار داده و فاسد می کند.
عزیزالله شهیدی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه اکنون در مرحله رها سازی زنبور تریکو گراما برای مبارزه با نسل دوم کرم ساقه خوار برنج هستیم، افزود: کنترل بیولوژیک با سه عامل زنبور تریکوگراما، زنبور براکون و کفشدوزک کریپت انجام می شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه از سال های 93 تا پایان سال 95 مصرف انواع سموم کشاورزی از سه هزار و 900 تن به سه هزار و 200 تن کاهش یافته است، بیان داشت: یکی از دلایل کاهش مصرف سموم آگاهی کشاورزی ، رعایت نکات فنی در مراحل مختلف کشاورزی از جمله از بین بردن به موقع علف های هرز، شخم و شیار زمستانه و مبارزه بیولوژیکی است.
شهیدی فر توضیح داد: به رغم اینکه مبارزه بیولوژیکی علیه کرم ساقه خوار محصولات کشاورزی موجب کاهش محسوس سم دیازینون و گرانول می شود، اما حمایت یارانه ای در استفاده ازحشرات مفید زنبور تریکوگراما ، براکون و کفشدوزک کریپت کم است.
وی گفت: بر اساس اظهارات کارشناسان حفظ نباتات ، امسال مبارزه بیولوژیکی با استفاده ازحشرات مفید سبب کاهش مصرف هزار تنی سم دیازینون و گرانول در اراضی کشاورزی مازندران شده است.
وی به کمبود اعتبارات ملی برای تولید و توزیع این زنبورها برای اراضی کشاورزی مازندران اشاره کرد و گفت: اعتبارات استانی برای تولید محصولات بیولوژیکی کشاورزی مازندران نیز ضروری است.
هم اکنون شالیزار های غرب و مرکزی استان مازندران در مرحله به بار نشستن خوشه قرار دارند.
سالانه از حدود 230هزار هکتار اراضی شالیزاری مازندران حدود یک میلیون تن برنج سفید تولید می شود.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.