دکتر ابراهیمی گفت: کمردرد و بعد درد گردن از شایعترین علل مراجعه به مراکز درمانی و ناتوانی از کار و غیبت از محل کار می باشد و سومین علت مراجعه به پزشک می باشد
وی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد افراد در طول زندگی حداقل یکبار درد کمر و ستون فقرات را تجربه می کنند.
این متخصص درباره کمر درد گذرا گفت: این دردها ناشی از انجام حرکات نا مناسب و یا کشیدگی بیش از حد ستون فقرات است و همچنین قرار گرفتن وضعیت غلط؛خم شدن مکرر؛و ضربه به ستون فقرات که کمتر از یک ماه از شروع درد می گذرد را کمردرد حاد می گویند.
وی اضافه کرد: در صورتی که بیش از یک ماه از شروع درد می گذرد و اغلب در موارد عدم درمان کمر درد حاد ایجاد میشود کمردرد مزمن می گویند.
دکتر ابراهیمی علل ایجاد درد حاد و مزمن را اینگونه بیان نمود: دیسک کمری پاره شده و درد انتشار یافته به پا که معروف به درد سیاتیک می باشد و همراه با ضعف و تغییرات حسی در مسیر عصب است.
وی گفت: تنگی کانال کمری نیز از علایم مهم درد است ضعف که درد در پا ها و اختلال در راه رفتن و در ادامه با درگیری اختلال اسفنگتری اداری یا مدفوعی همراه است.
جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌ا... روحانی(ره) بابل گفت: اگر نقص عصبی ضعف پاها و یا اختلال در اسفنگترهای ادراری یا مدفوعی ایجاد شد درمان جراحی انجام می شود .
وی درباره درمان غیر جراحی اظهار داشت: استراحت در منزل؛ استفاده از کمربند در موارد خاص؛ فیزیو تراپی ؛ آب درمانی؛و تزریق در داخل نخاع (تزریق اپیدورال) از درمان های غیر جراحی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل اضافه کرد : هدف از انجام تزریق اپیدورال تسکین درد است اما در اکثر موارد نسبت به دیگر روش های درمانی بیشترین تاثیر را داشته باشد
وی ادامه داد: در تزریق اپیدوال مایعی حاوی استرویید طولانی الاثر همراه با داروی بی حسی (لیدوکایین و مارکایین) و برخی دیگر داروها استفاده می شود که از طریق پشت کمر و یا گردن از وسط زایده خاری وارد فضای پشت نخاع(اپیدوال) تزریق می شود.
دکتر ابراهیمی با اشاره به این که لیدوکایین با اثر ضد دردی و بی حسی، اثر سریعی در بر طرف کردن درد دارد ، گفت: استرویید خاصیت ضد التهاب(ضد ورم) دارد و در مجموع حالتی شبیه شستشو ناحیه درد انجام می گیرد.
متخصص و جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان آیت‌ا... روحانی(ره) بابل خاطرنشان کرد: تزریق اپیدورال در ناحیه کمر بطور روتین برای حدود ۷۰۰ بیمار در این مرکز با موفقیت انجام شده است ، اما تزریق اپیدورال ناحیه گردنی به دلیل آسیب بالقوه نخاعی کمتر برای نخستین بار صورت گرفت.
وی اضافه کرد : بیمار آقای ۴۸ ساله که از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی بابل بودند با درد غیر کنترل با داروهای ضد درد از ۴۸ ساعت قبل کاندید تزریق ناحیه گردنی شده و با استفاده از اشعه ایکس(فلورسکوپی) در ناحیه گردن در اتاق عمل بیمارستان روحانی با همکاری دکتر حمیدی متخصص بیهوشی تزریق انجام شد.
دکتر ابراهیمی گفت : حین تزریق درد شدید ناحیه گردن و دست چپ بیمار از بین رفت و احساس خوب ضد دردی بلافاصله ایجاد شد.

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 664788
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.