به گزارش خبرنگار ایرنا ، نامزدهای انتخاباتی اعم از ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در موعد قانونی هر آنچه برای عرضه به مردم داشته اند ، ارائه داده اند و اکنون نوبت مردم است تا با تحلیل و بررسی اطلاعات کسب شده در این مدت ، افرادی را به نظرشان واجد شرایط هستند انتخاب کنند.
آنچه برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد و همه دست اندرکاران انتخابات خود را ملزم به تحقق آن می دانند ، مشارکت حداکثری برای تقویت مردم سالاری دینی در مام میهن است و این مورد مگر با حضور گسترده و آگانه تمامی واجدان شرایط رای دادن در پای صندوق های رای محقق نمی شود .
مشارکت در انتخابات ، هم نمادی از آزادی اجتماعی - سیاسی و هم شاخصی از توسعه سیاسی است و این را ایرانیان در حدود چهار دهه از عمر نظام اسلامی با مشارکت بالای 70 درصدی در انتخابات مختلف به اثبات رسانده اند و این بار نیز همه می آیند ، چرا که سرنوشت و آینده این کشور برای آحاد مردم دارای اهمیت است ، همه می آیند تا با رنگین کردن انگشت اشاره اعلام کنند که ' ما هستیم و به این نظام وفاداریم '.
** دعوت همگانی به مشارکت در انتخابات
آنچه این روزها در کنار تبلیغات انتخاباتی به آن پرداخته شده ، تشویق به مشارکت حداکثری از سوی قشرها و طیف های مختلف جامعه است که از رسانه ها و شبکه های اجتماعی به گوش می رسد.
گروهها ، نهادها و شخصیت های سیاسی و اجرایی ، ورزشکاران و هنرمندان مازندرانی هر یک فارغ از نگاه سیاسی در روزهای اخیر به صورت گسترده از مردم این استان برای حضوری پرشور در انتخابات 29 اردیبهشت ماه در پای صندوق های اخذ رای دعوت کردند.
بهداد سلیمی دارنده نشان طلای المپیک 2012 لندن ، قاسم رضایی دارنده 2 نشان طلا و برنز المپیک لندن و ریو ، امامعلی حبیبی دارنده چندین نشان طلا و نقره المپیک و برخی از چهره های هنری مازندران هر کدام جداگانه حضور همه مردم درانتخابات روز جمعه را یک تکلیف ملی دانسته اند.
در این میان شهروندان مازندرانی هم با گرایش سیاسی متفاوت و همه آنانی که دل در گروه اعتلای ایران اسلامی و سرنوشت سیاسی کشور داشتند ، همپای مردم آگاه و تاریخ ساز ایران اسلامی برای تکرار حماسه ای دیگر آماده شده اند.
یک شهروند آملی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با مهم خواندن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در تعیین شرنوشت کشور و هر منطقه ، گفت : انتخابات به عنوان نمادی از مردم سالاری در جهان مدرن قلمداد می شود که می تواند زمینه ساز پویایی و توسعه سیاسی و عاملی برای تقویت جامعه مدنی باشد.
حسن نبی زاده افزود : نتیجه انتخابات کنونی در چند دهه آینده سیاست در ایران تاثیر گذار خواهد بود و به همین دلیل به نوبه خودم توصیه می کنم همه شهروندان ایرانی با هر عقیده و نظر در انتخابات مشارکت و نقش خود را در تعیین سرنوشت ایفا کنند.
وی گفت : حضور همه صاحبان حق رای به عنوان یک وظیفه ملی در پای صندوق های اخذ رای ، نشان دهنده مشارکت سیاسی بالا مردم ما درانتخابی آزادانه است.
محمد کاملی شهروندی ساروی هم با اشاره به اهمیت حضور مردم در این انتخابات ، گفت : حضور حماسی و مقتدارانه در پای صندوق های رای ، جایگاه نظام جمهوری اسلامی در دنیا را تثبیت کرده و قدرت کشور در عرصه های بین المللی را ارتقا می دهد.
وی افزود : انتخابات حماسی روز جمعه موجب یاس و ناامیدی دشمنان نظام شده و یکدلی و قدرت انقلاب اسلامی را در دنیا جلوه گر خواهد کرد .
یک کارشناس ارشد علوم سیاسی هم بی تفاوتی در تعیین سرنوشت خویش و کشور را به معنای بی توجهی به مردم سالاری دینی دانست و گفت : همان گونه که مشارکت در انتخابات در آینده همه ما تاثیر دارد ، بی تفاوتی نسبت به این فریضه سیاسی مهم هم اثر دوچندانی بر جای خواهد گذاشت .
رضا غلامی افزود : انتخابات و انتخاب کردن در نظام مردم سالاری دینی بیش از آن که یک تکلیف باشد ، یک حق است و کسانی که به هر دلیلی پای صندوق های رای حاضر نمی شوند باید بدانند که از حق خود استفاده نکرده اند و اجازه داده اند تا دیگران در باره آنان تصمیم بگیرند.
وی گفت : انتخابات ، هموارترین راه برای پیشرفت کشور ، استان ، شهرستان و شهر و روستاهاست و کسانی که در این مسیر همراهی نمی کنند باید بدانند که نه تنها حودشان را از توفیق حضور در سازندگی و پیشرفت کشور محروم کرده اند ، بلکه در تبعات یک انتخاب ناموفق هم سهیم هستند.
او با تاکید بر اهمیت انتخابات در تعیین مسیر پیشرفت کشور در ابعاد داخلی و بین المللی از میزان مشارکت مردم در آن به عنوان قدرت نرم یک کشور یاد کرد و افزود : مشارکت حداکثری مردم ، زمینه ای برای تحقق خواسته های مدنی آنان است .
غلامی گفت : در شرایط کنونی حاکم بر منطقه خاورمیانه و جهان و در حالی که ناامنی همه دنیا بویژه کشورهای منطقه و همسایه ما را در بر گرفته ، آنچه که سبب شده تا دشمنان در ناامن کردن و ناامن جلوه دادن کشور عزیز ما ناکام بمانند ، همین مشارکت بالای مردم در انتخابات بوده است که هم پشتوانه ای برای دیپلماسی کشور و نشانگر قدرت عظیم نظامی و مردمی بوده است .
وی افزود : مردم ما در تمامی این سال ها خوشبختانه با همه گرایش ها و تفکراتی که داشتند ، مشارکت خوبی در انتخابات داشته اند و این بار هم به طور قطع با حضور گسترده بار دیگر نشان خواهند داد که نسبت به سرنوشتان بی تفاوت نیستند.
این تحلیلگر سیاسی گفت : امروز در دروس علوم سیاسی از انتخابات به عنوان تقویت کننده مولفه های امنیت و منافع ملی یاد می شود و دیگر مانند گذشته قدرت کشورها را با توپ و تانک نمی سنجند بلکه با حضور مردم عرصه های مختلف مورد سنجش قرار می دهند.
** مازندران آماده برگزاری پرشور انتخابات
در همین حال رئیس ستاد انتخابات مازندران به خبرنگار ایرنا گفت که این استان با تمهیدات لازم که از ماهها قبل اندیشیده و انجام شده ، برای برگزاری هرچه بهتر 2 انتخابات سرنوشت ساز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا آماده شده است.
علیرضا یونسی افزود : همه امکانات ، تجهیزات و شرایط لازم به منظور برگزاری انتخاباتی با شکوه در مازندران فراهم شده است.
وی اضافه کرد : در مجموع 61 هزار نفر نیرو اعم از نظارت، بازرسی و هیات های اجرایی و امنیتی کار برگزاری انتخابات 29 اردیبهشت را در این استان بر عهده دارند.
** چه کسانی می توانند رای دهند ؟
رئیس ستاد انتخابات مازندران با بیان اینکه در این دوره انتخابات متولدین 29 اردیبهشت 1378 و قبل از آن با 18 سال سن می توانند در انتخابات شرکت کنند ، گفت : در مازندران 2 میلیون و 568 هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این شمار 49 هزار نفر رای اولی هستند.
یونسی تعداد صندوق های اخذ رای ریاست جمهوری را سه هزار و 896 و تعداد صندوق های اخذ رای شوراها در استان را چهار هزار و 35 عدد عنوان کرد.
وی گفت که در مجموع هفت هزار و 921 صندوق اخذ رای برای انتخابات رئیس جمهوری و شوراها در 29 اردیبهشت در این استان ساماندهی شده است .
یونسی شمار اعضای شوراهای شهر و روستاهای مازندران را در این دوره از انتخابات هشت هزار و 140 نفر اعلام و اضافه کرد : پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هشت شهر مازندارن شامل بهشهر، نکا، قائمشهر، بابل، آمل، بابلسر، چالوس و تنکابن با 642 شعبه رای گیری، به صورت الکترونیکی انجام می شود.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران با اشاره به اینکه برای انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در مازندران 16 هزار و 850 نفر نامزد شده اند ، گفت که 316 نفر برای شوراهای اسلامی 58 شهر و هفت هزار و 824 نفر هم برای شوراهای اسلامی 2 هزار و 475 روستا انتخاب می شوند.
یونسی افزود : پیش از این 827 نامزد انتخابات شوراها از ادامه رقابت انصراف دادند که 494 نفر مربوط به نامزدهای شورای روستایی و 333 نفر نیز شهری بودند.
وی یادآور شد : میزان مشارکت واجدین شرایط اخذ رای مازندران در آخرین انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی که در سال 1392 برگزار شد ، 73.2درصد بوده است.
خبرنگار : مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.