محمد نفریه روز شنبه در حاشیه همایش هم اندیشی کارشناسان مسئول امور کودکان و نوجوانان بهزیستی استان های کشور در ساری در گفت و گو با خبرنگاران افزود : در این مدت فقط یک درصد به آمار کودکان بی سرپرست و بد سرپرست اضافه شده است .
وی آمار کودکان بدسرپرست و بی سرپرست کشور را 25 هزار نفر اعلام کرد و عامل اصلی ایجاد چنین وضعیتی برای کودکان را آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق دانست.
نفریه همچنین از افزایش 25 درصدی تعداد مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سر پرست در دولت یازدهم خبر داد و هدف این اقدام را ایجاد شبه خانواده برای این دسته از کودکان برشمرد.
وی آمار مراکز شبانه روزی نگهداری کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را 600 مرکز اعلام کرد.
نفریه گفت که هم اکنون 15 هزار تن از کودکان بدسرپرست و بی سرپرست تحویل خانواده های جایگزین نسبی و سببی شده اند و بقیه در مراکز شبانه روزی نگهداری می شوند .
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر در هر مرکز 10 تا 15 کودک بی سرپرست و بد سرپرست نگهداری می شوند ، افزود :گام بعدی سازمان بهزیستی کشور که با کمک خیرین شروع شده ، افزایش بیشتر مراکز نگهداری این دسته از کودکان است .
او ادامه داد : برنامه بهزیستی این است که که در هر یک از مراکز نگهداری یک تا چهار کودک با همدیگر زندگی کنند و از خدمات مختلف بهداشتی ، درمانی، آموزشی ، تغذیه و مهارت های زندگی برخوردار شوند.
** ضعف مهارت آموزی در مهدهای کودک
مدیرکل دفتر امور کودکان سازمان بهزیستی کشور همچنین از ضعف مهدهای کودک کشور در ارائه خدمات مختلف انتقاد کرد و مهم ترین مشکل آنها را مهارت آموزی به کودکان دانست .
نفریه گفت : هم اکنون 17 هزار مهد کودک در کشور 690 هزار کودک را زیر پوشش دارند ، ولی کمتر از 15 درصد از خدمات بهداشتی ، تغذیه ، ایمنی ، نگهداری و آموزشی پیش از دبستان در آنها به کودکان ارائه می شود.
وی با اعلام این که در کشورهای پیشرفته تا 70 درصد خدمات آموزشی پیش دبستانی به کودکان در مهدها ارائه می شود ، افزود : مهدها باید از طریق بازی ،کار دستی ، قصه گوئی و دیگر برنامه ها ، مهارت های مختلف زندگی را به کودکان آموزش دهند.
نفریه گفت : فعالیت های مهدها نباید فقط به خواندن کتاب و بازی خلاصه شود ، بلکه محیط مهد باید برای کودکان پر جنب و جوش باشد.
وی ارائه آموزش به مربیان مهدهای کودک را ضروری دانست و افزود : بهزیستی در این راستا برنامه مدونی را تهیه کرده است.
** ورود خیرین به مهدسازی
مدیرکل دفتر امور کودکان بهزیستی همچنین از ورود خیرین برای ساماندهی امور مهدهای کودک روستائی خبر داد و گفت : سال گذشته 37 مهد روستای کشور توسط خیرین تجهیز و نوسازی شد.
وی افزود : امسال هم خیرین تجهیز 100 مهد روستا را در برنامه دارند.
نفریه دادن یک وعده غذای گرم به مهدهای روستایی و مهد های حاشیه شهرها را از برنامه های بهزیستی عنوان کرد و گفت : بهزیستی بر اساس برنامه ، 130 روز از سال و روزانه یک وعده غذای گرم بر اساس برنامه تغذیه ای وزارت بهداشت به کودکان این مهدها ارائه می دهد.
همایش هم اندیشی کارشناسان مسئول امور کودکان و نوجوانان کشور صبح امروز در ساری آغاز به کار کرد و تا فردا ادامه دارد.
برگزاری کارگاههای بررسی پیرامون پایش و ارزیابی پرونده های اجتماعی فرزندان تحت مراقبت در خانه های کودکان و نوجوانان ، خانواده و راهکار های اجرایی برای ارتقاء توان اقتصادی مهدهای کودک بدون حمایت بخش دولتی از جمله برنامه های این همایش است .
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.