به گزارش ایرنا، خسرو ساکی روز دوشنبه در نشست شورای انجمن اولیاء و مربیان این استان که در سالن شورا اداره کل آموزش و پرورش البرز برگزار شد، افزود: در جامعه امروز، مدرسه رسالت تربیت کودکان و نوجوانان را در چارچوب هدف ها و برنامه های مشخص تربیت عمومی عهده دار است.
وی اظهارکرد: بسیار هستند پدر و مادرهایی که به اتکای تعلیم و تربیت رسمی و مدرسه ای مبنی بر اینکه مسئله تعلیم و تربیت اصولا به مدرسه محول شده است ، از کنار مهمترین نیازهای رشدی فرزندان خویش بی توجه می گذرندو در امر تربیت فرزندان خود عملا نقش موثری را به دوش نمی گیرند.
وی با اشاره به نقش مهم ارتباط بین خانه و مدرسه در رشد تربیتی و تحصیلی دانش آموزان خاطرنشان شد: به همین دلیل طرح آموزش خانواده با هدف ایجاد پل ارتباطی مستمر بین خانه و مدرسه در راستای تعامل موثر و مفید تر اولیاء با سیستم تعلیم و تربیت فرزندان در دستور کار ی اجرایی مدارس کشور قرار گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز بیان کرد: مدرسان مجری طرح آموزش خانواده در این استان فرایند مسیر رشد و ویژگی های جسمی، روانی کودکان و نوجوانان را در هر دوره تحصیلی برای اولیاء مطرح می کنند.
ساکی گفت: مدرسان آموزش خانواده از طریق فرآیند حل مساله و همچنین کاربردی نمودن مطالب آموزشی در تعلیم و تربیت فرزندان به یاری والدین شتافته و خلاء اطلاعاتی در زمینه مباحث تعلیم و تربیت که در محیط خانه و مدرسه ایجاد شده را با ارائه راهکارهای مناسب پر می کنند.
وی از آموزش مهارت های زندگی، آشنایی با سبک زندگی ایرانی - اسلامی ، فراهم کردن زمینه تحکیم مبانی شخصیت و تقویت خود آگاهی در کودکان ، نوجوانان و جوانان و چگونگی پیشگیری از رفتار های پر مخاطره در فرزندان را از جمله محورهای آموزش خانواده در مدارس ذکر کرد.
وی در ادامه به جذب مشارکت همه جانبه مردمی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش در قالب انجمن اولیاء و مربیان پرداخت و افزود: ایجاد تقویت و تحکیم روابط صمیمی بین اولیاء و مربیان از یک طرف و فرزندان از سوی دیگر و آگاه ساختن والدین و مربیان نسبت به معارف اسلامی در راستای تربیت فرزندانی دین مدار و دین باور از دیگر کارکردهای آموزش خانواده در مدارس را تشکیل می دهد.
وی گفت: والدین در آموزش خانواده می آموزند که فرزند خود را بی قید و شرط دوست داشته باشند ، در برآورده کردن نیازهای فرزندان رابطه ای آمیخته با احترام، مسئولیت و حمایت اثر بخش داشته و به طور عمیقی در حیطه های رشد و توسعه فرزندانشان تاثیر بگذارند.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز از تقویت کننده روابط خانوادگی و ارتقاء دهنده انعطاف پذیری در خانواده ، توانمند سازی والدین ، هدایت فرزندان به سمت بزرگسالی و تربیت فرزند را فرآیندی همیشگی و پویا دانستن بعنوان دیگر آموخته های والدین در طرح آموزش خانواده در مدارس این استان یاد کرد.
ساکی بیان کرد: هر ساله طرح آموزش خانواده در مدارس اجرا می شود اما لازم است خانواده ها برای رشد شاخص های تحصیلی ، تربیتی و مشارکتی در کانون خانواده و مدارس از فعالیت و خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده نیز غافل نشوند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این نشست به تشریح شاخص های ارزیابی از انجمن های اولیا و مربیان مدارس اشاره کرد و افزود: برای ارتقاء فعالیت ها در این بخش ،انجمن های برتر استان معرفی و جشنواره تجارب و نوآوری های انجمن های مدارس همانند سال های گذشته در این استان اجرا می شود .
امیر والی پور بیان کرد: چهارشنبه آخر سال ، لزوم آگاهی بخشی به اولیاء و دانش آموزان از دیگر مواردی است که باید در مدارس مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: کمک به فعالیت مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده و برنامه ریزی به منظور ارتقاء کمی و کیفی کلاس های آموزش خانواده بویژه در محور پیشگیری از آسیب های اجتماعی از موارد مهمی است که باید در استان البرز به آن توجه بیشتری شود.
والی پور اضافه کرد: به منظور کمک به اقشار آسیب پذیر ، استفاده از خدمات مشاوره ای مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده برای دانش آموزان و اولیاء تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد در آموزش و پرورش البرز ناحیه 4 کرج به صورت رایگان انجام می شود.
2819/1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.