به گزارش خبرنگار ایرنا ، جواد واثقی امیری روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد مرحوم سیدحسین فلاح نوشیروانی که بر سر مزارش در مسجد روستای نوشیرانکلای بابل برگزار شد ، افزود : از ابتدای مسئولیتم در سمت رئیس دانشگاه ، تمام تلاشم را برای بازگرداندن نام نوشیروانی که مدتی از این دانشگاه حذف شده بود ، به کار بستم که خوشبختانه با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این کار انجام شده است.
وی اظهار داشت : هم اکنون در نامه نگاری ها و مکاتبات به وزارت علوم و دیگر نهادها، نام نوشیروانی ثبت می شود و هیچ مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.
رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با بیان اینکه فرهنگ نیکوکاری گامی مهم در راستای اقدامات خیرخواهانه برای توسعه شهری و علمی است ، گفت : زمانی که مرحوم نوشیروانی با سرمایه خود اقدام به تاسیس مراکز آموزشی و توسعه علمی کرد ، هیچگاه تصور نمی شد که امروز دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به جایگاهی در کشور دست یابد که بتواند در بسیاری از تحقیقات علمی در زمینه پیل سوختی، نانو و غیر آن در کشور سرآمد باشد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد خیریه نوشیروانی بابل در این دانشگاه فعال است ، افزود : خوشبختانه تاکنون با کمک خیرین این بنیاد توانسته گام های مهمی در جهت توسعه علمی دانشگاه بردارد.
واثقی به آغاز عملیات اجرایی مجموعه ورزشی در دانشگاه صنعتی نوشیروانی اشاره کرد و گفت که این سالن ورزشی را بنیاد خیریه مرحوم نوشیروانی در دست احداث دارد و وزارت علوم نیز بخشی از هزینه آن را تامین می کند.
وی افزود : اگر مشارکت مردمی نبود ما نمی توانستیم بخش دیگری از بودجه وزارت علوم را برای احداث این سالن ورزشی جذب کنیم که خوشبختانه خیرین نقش مهمی در ساخت و ساخت و توسعه علمی دانشگاه داشته اند.
مردم بابل 23 اسفند هر سال که مصادف با سالگرد درگذشت مرحوم نوشیروانی است ، نام این خیر بزرگ را با گرد آمدن بر سر مزارش گرامی می دارند.
امروز نیز جمع زیادی از مردم بابل اعم از دانشگاهیان، فرهنگیان، مراکز خیریه ، پهلوانان ، دوستان و آشنایان به پاس یاد و خاطره این خیر بزرگ برسرمزارش در روستای نوشیروانکلا حضور یافتند تا بار دیگر خیرات و اقدامات ارزشمندی را که به جامعه به خصوص مردم شهرستان بابل ارائه کرده است، گرامی بدارند.
ارزشمند ترین یادگار مرحوم نوشیروانی ، تاسیس دانشکده صنعتی بابل در زمینی به مساحت حدود 17 هکتار بوده که امروز یکی از دانشگاههای مطرح کشور است .
بنای این دانشگاه سال 1348 گذاشته شد و سال 1352 با جذف دانشجو در رشته های مهندسی برق ، عمران و مکانیک آغاز به کار کرد.
هم اکنون دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته های برق و کامیپوتر، شیمی، عمران و مکانیک و علوم پایه علاوه بر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، در مقطع دکتری نیز دانشجو تربیت می کند.
این دانشگاه در حال حاضر 6 هزار دانشجو و 200 هیات علمی دارد.
یکی دیگر از اقدامات ماندگار مرحوم نوشیروانی ، بنیاد نهادن بزرگ ترین مرکز نگهداری معلولان کشور در مازندران است.
این مرکز در سال 1344 تاسیس شد و تا سال 1360 به عنوان پرورشگاه یتیمان مشغول فعالیت بود و بعد از آن با نظارت سازمان بهزیستی کشور به عنوان مرکز خیریه نگهداری معلولان ذهنی و امدادرسانی به این افراد شروع به فعالیت کرد.
در حال حاضر در این مرکز 135 معلول ذهنی و جسمی بالای 14 سال به صورت شبانه روزی و به صورت ایزوله نگهداری می شوند.
علاوه بر این، 300 معلول دیگر نیز در محلات مختلف شهرستان بابل توسط خانواده ها و تحت حمایت بهزیستی مازندران قرار دارند که امور مختلف این معلولان به عهده این مرکز است.
خبرنگار : زینب حبیب پور گودرزی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7328/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.