به گزارش ایرنا، معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورخ نهم اسفند سالجاری انحلال پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه که یک موسسه خصوصی است و از سال 92 در دانشگاه اصفهان مستقر شده است را اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، چند روز گذشته در خبر برخی از رسانه ها به نقل از رئیس پژوهشگاه شاخص پژوه آمده است که این پژوهشگاه ۳۰ دانشجوی مشترک با دانشگاه صنعتی اصفهان دارد و به خاطر لغو مجوز از سوی وزارت علوم، تمام این دانشجویان بلاتکلیف هستند.
روابط عمومی دانشگاه صنعتی اصفهان در این رابطه روز سه شنبه اعلام کرد که ادعای ارتباط پژوهشگاه شاخص پژوه با این دانشگاه، کذب است.
معاون آموزشی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به مصاحبه اخیر رئیس این مؤسسه لغو مجوز شده مبنی بر برخورداری از 30 دانشجوی مشترک با دانشگاه صنعتی اصفهان، این ادعا را کذب خواند.
دکتر قاسم مصلحی اضافه کرد: دانشگاه صنعتی اصفهان تاکنون هیچ گونه ارتباطی با پژوهشگاه مذکور نداشته و از آنجا که این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر ایران همواره بر کیفیت آموزش و پژوهش تأکید داشته است، از اقدامات وزارت علوم در جهت ارتقای کیفیت درآموزش عالی، بررسی‌های دقیق و همه‌جانبه مؤسسه های آموزش عالی و شجاعت در لغو مجوز مؤسسه های بی‌کیفیت حمایت می کند.
به گزارش ایرنا، در حکم انحلال پژوهشگاه مذکور که بر روی پایگاه اینترنتی وزارت علوم در دسترس می باشد، آمده است: با عنایت به مستندات دریافتی از مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، مکاتبات سازمان بازرسی کل کشور و بررسی های به عمل آمده و بر اساس مصوبه شورای گسترش آموزش عالی مورخ یکم اسفند جاری بدین وسیله ضمن لغو مجوز، انحلال پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه (خصوصی) اعلام می شود.
در ادامه این حکم، پژوهشگاه مذکور موظف شده است مستندات مربوط به عملکرد آموزشی و پژوهشی دانشجویانی را که از مجاری قانونی و رسمی پذیرش شده اند به منظور تعیین تکلیف، ظرف مدت یک هفته به معاونت آموزشی وزارت علوم ارسال کند.
از طرفی دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان نیز چندی پیش با اشاره به پژوهشگاه مذکور که در این دانشگاه مستقر شده است، گفت: این پژوهشگاه خصوصی، فاقد مجوز از سوی هیات امنای دانشگاه اصفهان است.
محمد رضا ایروانی با اشاره به روند استقرار پژوهشگاه مذکور در دانشگاه اصفهان افزود: قرارداد مشارکت بین این پژوهشگاه و دانشگاه در سال 92 منعقد شد و دانشگاه، زمینی را در اختیار پژوهشگاه قرار داد.
وی با بیان اینکه تاسیس، راه اندازی و اختصاص زمین به این پژوهشگاه نیاز به اخذ مصوبه از هیات امنای دانشگاه اصفهان داشته است، تصریح کرد: تحقیقات و پیگیری های انجام شده نشان داد که چنین مصوبه ای از هیات امناء اخذ نشده است.
ایروانی با بیان اینکه هیات امنای دانشگاه اصفهان در سال 93 مدیریت این دانشگاه را مکلف به پیگیری موضوع و اقدام برای فسخ این قرارداد بدلیل نداشتن مجوزهای لازم کرد، گفت: در نخستین توافق بین دانشگاه با پژوهشگاه در اسفند 93، مسئولان پژوهشگاه برای خروج از دانشگاه اعلام آمادگی کردند.
مشاور رئیس دانشگاه اصفهان همچنین با اشاره به شکایت هایی که از این پژوهشگاه به وزارت علوم ارسال شده است، خاطرنشان کرد: شورای گسترش وزارت علوم در خرداد سال 94 رای خود را در باره پژوهشگاه صادر کرد و در این حکم، خواهان توقف پذیرش دانشجو در پژوهشگاه شده بود.
در این حکم تاکید شده است که با توجه به مشکلات فی مابین در باره محل استقرار پژوهشگاه، ضروری است نسبت به انتقال پژوهشگاه به خارج از دانشگاه اصفهان در چارچوب مقررات و در اسرع وقت اقدام شود.
در بند سوم این حکم نیز آمده است که کمیته ای متشکل از نمایندگان حوزه های سازمان امور دانشجویان، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، سازمان سنجش و آموزش و مرکز نظارت و ارزیابی کشور در باره دانشجویان این پژوهشگاه تعیین تکلیف کنند و در بند چهارم نیز مقرر شده که موضوع توقف فعالیت های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه در چارچوب ضوابط و مقررات بررسی و در باره آن تصمیم گیری شود.
دبیر هیات رئیسه دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه شاخص پژوه بعد از این موضوع، یک رای از شعبه اول دیوان عدالت اداری کشور مبنی بر توقف رای شورای گسترش وزارت علوم دریافت کرد که در دی سال 94 به ما ابلاغ شد.
ایروانی با اشاره به پیگیری وزارت علوم در باره موضوع پژوهشگاه شاخص پژوه در 2 سال گذشته تصریح کرد: دفتر حقوقی وزارت علوم نسبت به رای صادره از شعبه اول دیوان عدالت اداری، اعتراض و درخواست تجدیدنظر کرد که بر اساس رای جدید، شعبه اول تجدید نظر دیوان عدالت اداری، رای قبلی دیوان را بی اثر اعلام کرد و بدین ترتیب حکم صادره از سوی شورای گسترش وزارت علوم در خرداد 94، اکنون لازم الاجراست.
وی در باره دانشجویان این پژوهشگاه خاطرنشان کرد: وزارت علوم فقط 134دانشجوی پژوهشگاه شاخص پژوه را که پیش از سال 94 و یا از طریق دفترچه کنکور و سازمان سنجش وارد شده یا در قالب استعدادهای درخشان در این مؤسسه شروع به تحصیل کرده اند، تایید کرده و باقی دانشجویانی را که به هر نحو وارد این پژوهشگاه شده اند، باید تعیین تکلیف شوند که این کار نیز وظیفه وزارت علوم است.
گ/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.