به گزارش روز دوشنبه ایرنا، رسول زرگر پور در شورای راهبری به منظور تصمیم گیری درخصوص کارخانه ریسباف اصفهان افزود: باید با تصمیم گیری بموقع و سریع مانع از آن شد که این کارخانه به سرنوشت کارخانه های مشابه تبدیل شود.
وی با تاکید بر تبدیل فضای کارخانه به یک فضای پرنشاط ، زنده و دیدنی برای جذب گردشگران گفت: تشکیل شورای راهبری برای تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های لازم بمنظور تعیین تکلیف این کارخانه ارزشمند و باقیمانده دوران صنعتی بسیار حائز اهمیت است.
استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: می توان این کارخانه را به عنوان منظری از آثار باستانی و هنری همراه با خدمات عمومی و فرهنگی تبدیل کرد.
معاون وزیر راه وشهرسازی نیز در این جلسه به تملک کارخانه ریسباف به عنوان یک اتفاق بزرگ در اصفهان اشاره کرد و گفت: این پروژه یک پروژه ملی است لکن تصمیم گیری در خصوص آن باید استانی و محلی باشد و باید محور برنامه ریزی ها در خصوص این فضای مهم شهری در اصفهان اتفاق بیفتد.
محمد سعید ایزدی افزود: با تشکیل شورای راهبری و در پی آن ستاد اجرایی در استان می توان اولویت بندی اقدامات، تصویب برنامه ها و هماهنگی بین دستگاههای مربوطه را بمنظور اعمال سیاست ها برای تحقق برنامه ها دنبال کرد.
مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان نیز در این شورا با توجه به موقعیت جغرافیای بسیار مهم این کارخانه در شهر اصفهان بر تشکیل این شورا تاکید کرد و گفت: 70 هزار مترمربع در بافت اصلی شهر اصفهان و در یکی از محورهای بسیار قوی شهری در حال تصمیم گیری است که نگاه ویژه ای را می طلبد تا این فضا به یک فضای مناسب شهری تبدیل شود.
حجت اله غلامی به نقل از مقام عالی وزارت راه وشهرسازی گفت: ریسباف یک تغییر رویکرد در ارتقای کیفی فضاهای شهری است که امید آن می رود که به الگویی برای فضاهای مناسب شهری تبدیل شود.
وی در ادامه به وظایف شورای راهبری اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری و تدوین برنامه های راهبری، هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهها، تدوین و تصویب برنامه های راهبری بازآفرینی، بررسی و تامین منابع مالی، نظارت عالی بر پایش و پیشبرد برنامه بازآفرینی و تعیین ستاد اجرایی از جمله وظایف این شوراست.
کارخانه ریسباف اصفهان بنای به جای مانده از دوران پهلوی اول است که با هدف توسعه صنعتی و در مجموعه واحدهای نساجی در جنوب این خطه ساخته شده است.
ریسباف یکی از بناهای شاخص تاریخی این شهر و دارای شماره ثبت ملی است که در تملک بانک ملی قرار داشت و واگذاری آن برای ساخت موزه ای در اصفهان به موضوعی طولانی بدل شد.
وزارت راه و شهرسازی برای تملک زمین و سازه میراثی مجموعه تاریخی ریسباف، ‌بیش از 215 میلیارد تومان هزینه کرده که 160 میلیارد تومان آن با واگذاری مستغلات و مابقی بصورت نقدی به بانک ملی پرداخت شده است.
20 دی ماه جاری، قرارداد انتقال کارخانه ریسباف با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بانک ملی ایران در دفتر وزیر راه و شهرسازی امضا شد.
بنای صنعتی، تاریخی ریسباف در نزدیکی«سی وسه پل» و زاینده رود و در امتداد محور تاریخی چهارباغ، از موقعیت مکانی و ساختار مطلوب برای تبدیل به کاربری های مورد نیاز شهر تاریخی اصفهان برخوردار است.
از سال ها پیش، دوستداران اصفهان، حفظ این بنا و تبدیل آن به موزه را خواستار شده بودند.
اکنون پس از سه سال تلاش و مذاکره با مدیریت بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی، مالکیت این کارخانه برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است تا در مراحل بعد با همکاری بخش های مختلف از جمله بخش خصوصی و اداره های میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و راه و شهرسازی، کار مرمت، بازسازی و طراحی های جدید برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان در این محل انجام شود.
تملک کارخانه ریسباف اصفهان، چهارمین وعده دولت تدبیر و امید در این استان است که پس از بهره برداری از مصلا، ورزشگاه نقش جهان و مرحله نخست خط قطار شهری اصفهان، محقق شده است.
تاسیس کارخانه ریسباف اصفهان مربوط به سال 1311 است که در سال 1381 با شماره ثبت 6018 بعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
ت/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.