مدیرکل شیلات مازندران گفت که صیادان استان از تیر ماه امسال تا پایان ماه بهمن حدود 14 هزار تن ماهی کیلکا صید کردند که از لحاظ وزنی 13 درصد و از نظر ارزشی 23 درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش افزایش نشان می دهد.
صید کیلکا در مازندران به طور معمول از اردیبهشت هر سال آغاز می شود و تا پایان اسفند ادامه می یابد.
بر اساس تصمیم شیلات هر ساله فروردین ماه زمان رسمی تعطیلی صید کیلکاست ، اما امسال صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان ، از اول اردیبشهت و تا بیست و پنجم خرداد به مدت 55روز نیز به صورت داوطلبانه صید را تعطیل کردند و وارد دریا نشده بودند.
مدیرکل شیلات مازندران گفت که با وجود این که صیادان استان امسال حدود 2 ماه دیرتر از سال های قبل به دریا زدند ، ولی تورهایشان پرتر از سال های گذشته بود .
حسینعلی رستمی افزود : در حال حاضر 44 فروند شناور صید کیلکا در مازندران فعال است که از میزان صید تجمعی 13 هزار و 100 تن در بندر بابلسر و 900 تن در بندر امیرآباد بهشهر بوده است.
وی گفت : از مجموع کیلکای صید شده ، 750 تن به مصرف انسانی رسید و بقیه جهت تبدیل به پودر ماهی به کارخانه ها و صنایع مرتبط شیلاتی ارسال شد.
ماهی کیلکا با جثه کوچک و وزن حدود 10 گرم یکی از مهم‌ترین ماهی‌های اختصاصی دریای خزر و سرشار از پروتئین ، ویتامین و کلسیم است . کیلکای دریای خزر دارای سه گونه آنچووی ، چشم درشت و معمولی است .
صید این گونه ماهی ریز نقش با کشتی های مخصوص انجام می شود که بر اساس اعلام شیلات مازندران هم اکنون 44 فروند آن در دریای خزر مشغول صید هستند .
ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله حرکت می کند و شناسائی محل عبور و تراکم آنها با استفاده از دستگاه ماهی یاب انجام می گیرد. صیادان این گونه را با استفاده از تورهای قیفی صید می کنند و برای کشاندن آنها به داخل تور هم لامپ های الکتریکی به کار می گیرند.
صید ماهی کیلکا در دریای خزر در سال های اخیر به خاطر صید بی رویه ، کاهش بارندگی های بهاری و همچنین ورود مهاجم شانه دار خارجی بشدت کاهش یافته است .
بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود .
مازندران حدود 130 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 23رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود.
بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند.
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا ، صد میاهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.