دکتر سیدحسین رضوانی روز شنبه در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با تلاش و نظارت دقیق و مستمر کارشناسان و بازرسان دامپزشکی از نقاط مختلف مازندران بیماری آنفلوانزای پرندگان در سطح استان دیده نشده است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر حتی گزارشی از وقوع این بیماری در پرنده های مهاجر در مازندران شاهد نبوده و تلفاتی نیز در این رابطه نداشته ایم.
رئیس اداره مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور امروز نسبت به وجود آنفلوانزای پرندگان در 15 استان کشور هشدار داد و گفت که مردم تا اطلاع ثانوی از مصرف هر گونه پرنده و تخم مرغ محلی خودداری کنند.
مدیر کل دامپزشکی مازندران تاکید کرد: با این حال مردم از صید و شکار پرندگان مهاجر و همچنین از فروش مرغ های محلی در بازارها خودداری کنند و در صورت مشاهده با متخلفان نیز برخورد قانونی خواهد شد.
رضوانی خاطر نشان کرد: روستائیان می توانند با رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه لازم مرغ محلی را نگهداری کنند ولی فروش آنها در بازارها همچنان ممنوع است.
وی گفت: آخرین مورد مشاهده شده آنفلوانزای پرندگان مربوط به 20 روز قبل در شهرستان آمل بود که با اجرای عملیات ضد عفونی، پایش، قرنطینه و معدوم سازی در کمترین زمان ، از سرایت آن به مناطق دیگر جلوگیری شد.
مدیر کل دامپزشکی مازندران ادامه داد: مردم بدون هیچ نگرانی می توانند از محل‌ های معتبر و تحت نظارت دامپزشکی مواد پروتئینی اعم از دام و طیور را تهیه و مصرف کنند.
رضوانی با اشاره به عدم مشاهده بیماری دامی در استان افزود: واکسیناسیون تمامی دام های سنگین این استان علیه بیماری های تب برفکی و لامپی اسکین(آبله دامی) درسطح دامداری های سنتی و صنعتی مازندران همزمان با سراسر کشور در حال انجام است.
وی به در پیش بودن ایام تعطیلات نوروزی و حضور میلیونی گردشگران در مازندران اشاره کرد و گفت: مراکز تولید و عرضه و نمایشگاه عرضه مواد پروتئینی نیز با هماهنگی های صورت گرفته با اداره صنعت، معدن و تجارت همراه با مجوز و تحت کنترل صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: هرسال از بیستم اسفندماه تا 20 فروردین اجرای طرح پایش به منظور نظارت و کنترل بر مراکز توزیع و عرضه فرآورده های لبنی و گوشتی در مازندران انجام می شود.
مازندران با داشتن 650 هزار راس دام سنگین و افزون بر دو میلیون راس دام سبک با تولید سالانه 160 هزار تن گوشت قرمز رتبه نهم کشور را داراست.
آنفلوانزای پرندگان سه نوع ویروس H5N8 و H1N5 و H5N6 دارد که ویروس غالب در دنیا ویروس H5N8 است که البته هنوز هیچ مورد ابتلای انسانی در دنیا نداشته است هرچند ویروس H5N6 در برخی کشورها از جمله چین مواردی از ابتلای انسانی و حتی مرگ انسانی نیز داشته است.
هیچ کدام از این ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان واکسن انسانی نداشته و البته داروهایی برای درمان مبتلایان وجود دارد.
در هر صورت این ویروس‌ها پاتولوژی (آ‌سیب) و بیماری‌زایی بسیار بالایی دارند و میزان مرگ و میر آنها نیز بسیار بالاست و به همین علت تمام کشورهای دنیا دست به دست هم داده‌اند که از ابتلای انسانی به این ویروس‌ها جلوگیری کنند.
علایم بالینی این بیماری در انسان شامل تب بالای 38 درجه ، علایمی شبیه آنفلوانزا (عوارض تنفسی)، اسهال آبکی بدون خون، استفراغ، درد شکم و قفسه سینه، خونریزی از بینی و لثه است و گاهی علایم عصبی، مشکلات مجاری تنفسی تحتانی، صداهای تنفسی، لوکوپنی (نوعی کم خونی باکاهش گلبولهای سفید خون) و کمبود پلاکت های خون نیز دیده می شود. این بیماری معمولا 24 ساعت بعد از ظهور اولین علایم ممکن است باعث مرگ بیمار شود.
خبرنگار: سیدمحمد اکبرموسوی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899/1295/ 1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.