محمد اسماعیل ابراهیم زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برخی ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی و پیام های منتسب به این شرکت را تکذیب کرد.
وی گفت : مردم فهیم مازندران همانند تمام ملت خودشان به مقوله صرفه جویی و مدیریت در مصرف واقف و با این شرکت همراه هستند و نیازی به ارسال پیام جداگانه به مشترکان نیست.
بتازگی متنی مکتوب در بعضی از کانال های پیام رسان مجازی در مازندران مشاهده شد که ارسال کنندگان آن مدعی شدند آن را از پیام ضبط شده ای پیاده کردند که شرکت گاز با بارگذاری آن روی تلفن های زمینی برای مشترکان ارسال کرده است.
در این متن نوشته شده است ' با توجه به کارشکنی ترکمنستان در ارسال گاز به ایران و قطع ناگهانی آن، در صرفه جویی کوشا باشید و هشدار قطع گاز رو جدی بگیرید ' .
مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت : تمام مسئولان و مردم از موضوع قرارداد گازی ایران و ترکمنستان و تحولات مرتبط با آن از طریق رسانه های گروهی و بیانیه های شرکت ملی گاز ایران مطلع هستند و می دانند که تنها با اندکی صرفه جویی می توان مقدار گازی را که ایران از شرکت ترکمن گاز می خرید ، جبران کرد.
وی افزود : خوشبختانه مردم مازندران تاکنون بسیار خوب همراهی کردند و با گذشت چهار روز از قطع شدن گاز ترکمنستان ، هیچ مشکلی ایجاد نشده است و تمام مشترکان خانگی و واحدهای تولیدی و صنعتی استان از گاز طبیعی با فشار مناسب استفاده می کنند.
ابراهیم زاده میانگین مصرف گاز استان مازندران را 22 تا 26 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : با توجه به اینکه روزانه حدود چهار میلیون و 300 هزار متر مکعب گاز از ترکمنستان از طریق استان گلستان برای تقویت گاز استان های شمالی وارد می شد ، با کاهش یک درجه ای دمای هوا منازل استان مازندران ، کسری گازی از ترکمنستان جبران می شود.
وی افزود : چندین طرح برای تقویت گاز استان مازندران در حال اجراست که با بهره برداری از آنها ، مشکل افت فشار گاز استان برای همیشه به صورت کامل حل خواهد شد.
استان مازندران سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 55 درصد آنان در شهرها و بقیه در روستاها زندگی می کنند.
شرکت گاز مازندران یک میلیون و 215 هزار مشترک دارد. 118 مرکز عرضه گاز سی ان جی هم در مازندران فعال است.
شرکت ترکمن گاز از 12 دی ماه امسال شیر گاز صادراتی به ایران را بست . این شرکت مدعی طلب 1.8 میلیارد دلاری از شرکت ملی گاز ایران بابت صادرات در سال های 1386و 1387 شده است ، در حالی که تهران آن را قبول ندارد و خواستار ارجاع موضوع به داوری بین المللی است.
این شرکت در دی ماه 1386 که سرمای زمستان به اوج خود رسید و بیش از 20 استان کشور با افت شدید دمای هوا و یخبندان مواجه شدند ، با سواستفاده از این فرصت و مغایر با قرارداد منعقد شده ، قیمت گاز صادراتی خود به ایران را 9 برابر کرد و از 40 دلار به ازای هر هزار مترمکعب به 360 دلار افزایش داد.
دولت وقت ایران، به هر دلیلی در آن مقطع زمانی با این درخواست غیرمنطقی موافقت کرد و بدین ترتیب براساس محاسبات ترکمن ها، طلبی حدود 1.8 میلیارد دلار به حساب ایران نوشته شد.
شرکت ترکمن گاز هم اکنون بار دیگر با مشاهده سرمای کم سابقه در مناطق مختلف ایران به دنبال سواستفاده از موقعیت افتاده و ادامه صادرات گاز به ایران را به دریافت طلب واهی 1.8 میلیارد دلاری مشروط کرده است .
دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته علاوه بر پرداخت ماهانه پول گاز وارداتی از ترکمنستان و تسویه تمامی بدهی های قانونی ، میزان واردات گاز از این کشور را هم کاهش داده است .
شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده است که با توجه به رفتار خلاف قرارداد شرکت ترکمن گاز ، ایران با قطع واردات گاز از ترکمنستان با شتاب بخشیدن به ساخت خط لوله های در دست ساخت و تغییر موقت سوخت صنایع از گاز به سوخت مایع، می تواند نیاز نواحی شمالی وشرقی کشور را رفع کند .
کارشناسان حقوقی و اقتصادی معتقدند شرکت ترکمن گاز بازنده اصلی این ماجرا خواهد بود زیرا بزرگ ترین مشتری خود را از دست خواهد داد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.