اگر چه یکی از بهانه های افزایش قیمت برنج داخلی طی چند ماه اخیر افزایش هزینه تولید اعلام شده است ، ولی مسئولان جهاد کشاورزی می گویند که همان کشف قیمت اولیه برنج جدید سال جاری بر اساس پوشش هزینه تولید و سود و منافع کشاورز بوده است و افزایش قیمت بعدی به بهانه هزینه تولید دیگر موجه نیست.

مدیر زراعت برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان این که امسال نیز همانند سال قبل ۲۱۵هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت برنج رفت و با پایان یافتن برداشت ، یک میلیون و ۳۰۰هزار تن شالی تولید شد که از این میزان حدود ۹۰۰هزار تن برنج سفید به دست می آید ، گفت : هزنیه تمام شده امسال هر کیلو برنج سفید کیفی ۲۸هزار و ۵۰۰ تومان کارشناسی شد و قیمت ۳۳هزار تومان امسال به نسبت هزینه تولید کم بود.

به گزارش جماران، خلیل حقیقی در گفت گو با ایرنا در عین حال افزود: با این وصف ، کشاورزان بخشی از  محصولشان را با این قیمت فروختند ، اما قیمت این محصول  از  ۳۳ هزار تومان تا  طی سه هفته اخیر به ۴۰ هزار تومان افزایش یافت که البته با توجه به هزینه تولید و مهمتر افزایش قیمت برنج های خارجی ، این قیمت  تقریبا واقعی برای تولید کنندگان است.

وی هشدار داد : اگر کشاورز همه محصولش را در این مدت دو هفته اخیر که آماده فروش نیز است ، می فروخت به طور یقین نبض بازار در اختیار دلالان قرار می گرفت ، چرا که اکنون حدود ۶۰ ردصد محصول همچنان دراختیار کشاورزان قرار دارد و کشاورز محصولش را طی چند روز اخیر به هر دلیلی عرضه نکرد و نفروخته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران گفت: تاب آوری شالیکاران در نگه داشتن محصولشان بیشتر شده است ، اما با توجه به این که بخشی از مشتریان کشاورزان دوستان و اقوام هستند و از طرفی آنان نسبت به سود منطقی قانعند، ثابت ماندن ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان قیمت در عمده فروشی ها و عرضه آنان حداکثر تا ۴۵ هزار تومان برای مصرف کننده کاملا طبیعی و منطقی است.

وی افزود : اگر مقوله نظارت بر بازار مورد توجه مسئولان قرا نگیرد و بازار به دست دلالان بیفتد،با توجه به واردات برنج با ارز آزاد ، قیمت برنج کیفی تولید داخل بیش از پیش افزایش  می باید.

حقیقی بیان داشت: کشاورزان و تولید کندگان مازندران کاملا اطلاع دارند که دولت در سال های گذشته با کنترل میزان واردات و همچنین جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی ، حمایت خوبی از برنجکاران  داشت و این حمایت امسال نیز از کشاورزان صورت گرفت که مطمئنا در این شرایط شالیکاران موقعیت مصرف کنندگان را درک کرده و نسبت به عرضه محصولشان اقدام می کنند که البته طبق گزارش های میدانی این وضعیت وجود دارد و خرید فروش از رونق نسبی برخوردار است.

وی مقوله صادرات برنج را در افزایش قیمت اخیر منتفی دانست و گفت: اگرچه برنج کیفی طارم مازندران طرفدار زیادی درکشورهای اروپایی و حتی آمریکایی دارد و سال گذشته در سه مرحله ۲۵ تنی صادرات صورت گرفت ، اما با توجه به رقم بسیار پائین صادرات  ، دراین مرحله  موضوع صادرات برنج کیفی شمال اثری نداشته است.

وی بورسی شدن برنج را درافزایش قیمت طی سه هفته اخیر را بی تاثیر ندانست و گفت : طبق اعلام رسمی برنج مازندران از ۲۱ شهریور امسال از طریق مرکز بین‌المللی تجارت برنج ایران مستقر در آمل وارد بورس شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.