معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت ارقام پرمحصول برنج در این استان از 65 هزار هکتار سال پیش به حدود 46 هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به کاهش 30 درصدی کشت برنج در مازندران، گفت: کشت ارقام پرمحصول برنج در این استان از ۶۵ هزار هکتار سال پیش به حدود ۴۶ هزار هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

به گزارش جماران، مجید بهادری ، دلیل بی رغبتی شالیکاران به کشت ارقام پرمحصول را رکود بازار فروش این ارقام طی سه ماه آخر سال گذشته عنوان کرد و گفت: هنوز ذائقه مردم کشور به مصرف برنج ارقام پر محصول  که به مراتب بهتر از برنج های خارجی است ، عادت نکرده است ، واردات برنج خارجی در بازار مصرف و عادت بیشتر ذائقه مردم به این نوع برنج ها ، کشاورزان را برای کشت ارقام پرمحصول بی انگیزه کرده است.

وی در عین حال پیش بینی کرد که با توجه به افزایش قابل توجه قیمت ارقام پرمحصول کشت داخل در ۲ ماهه اخیر کشت ارقام پرمحصول در سال زراعی آینده دو برابر امسال شود.

امسال در مجموع حدود یکهزار ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده مربوط به ارقام پرمحصول در استان تولید و عرضه شد که فقط ۷۲۲ تن آن را شالیکاران خریداری و  کشت کردند.

 ارقام " شیرودی" ، " فجر " ، " روشن " و " تیسا " از رقم های کیفی پر محصول برنج در مازندران است که می تواند مورد استقبال شالیکاران قرار بگیرد.

بهادری به نشاکاری برنج در ۲۱۱ هزار و ۶۹۹ هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران اشاره کرد و گفت: ۹۷ هزار و ۶۲۳ هکتار از این اراضی به روش مکانیزه  و مابقی به صورت سنتی کشت شد.

وی با اعلام این که ۹۷ درصد از زمین های شالیزاری استان مازندران نشا کاری شده است، بیان داشت: طبق آمار صندوق بیمه کشاورزی تاکنون ۱۷ هزار و ۱۹۴ هکتار از شالیزارهای استان تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفت.

مازندران بر اساس آمارهای رسمی ۲۳۰ هزار هکتار شالیزار دارد که هر ساله ۲۱۵ تا ۲۲۰ هزار هکتار آن زیر کشت می رود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به خوشه دهی شالی برنج در حوزه آبریز هراز اشاره کرد و بیان داشت: در حال حاضر کشاورزان مشغول مبارزه با آفت کرم ساقه خوار و بیماری  بلاست هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.