رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران گفت : عزاداران رعایت موارد بهداشتی را به عنوان یک تکلیف دینی باور داشته باشند و به آن‌ها عمل کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران بر ضرورت توجه ویژه عزاداران ابا عبدالله الحسین ( ع ) به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرد و گفت : عزاداران رعایت موارد بهداشتی را به عنوان یک تکلیف دینی باور داشته باشند و به آن‌ها عمل کنند.

به گزارش جماران، حجت الاسلام ناصر شکریان با اظهار این که سازمان تبلیغات اسلامی مسئول برگزاری مراسم عزاداری سیدالشهداء است ، افزود: با توجه به قرمز بودن وضعیت کرونایی مازندران و آمار بالای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ ، توقع داریم  موارد بهداشتی توسط آحاد مردم به صورت کامل رعایت شود و در این رابطه طبق مقررات ستاد مقابله با ویروس کرونا با جدیت اقدام می کنیم.

وی با بیان این که حفظ سلامت عزاداران سیدالشهداء  با رعایت پروتکل های بهداشتی در برگزاری مراسم در واقع از برکات و معنویت ماه محرم است ، گفت : ستاد ملی کرونا ۱۴ مورد ضابطه برای برگزاری مراسم عزاداری محرم مشخص کرد و سازمان تبلیغات اسلامی اجرای صحیح آن را از هیات های مذهبی انتظار دارد و نظارت می کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران افزود : برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت دستورالعمل بهداشتی یکی از  ضوابط است که باید رعایت شود و در صورت ضرورت، برگزاری مراسم عزاداری در فضای سرپوشیده باید دارای شرایط بهداشتی و مدیریتی باشد یعنی در فضای سرپوشیده با نصب تهویه مناسب و با یک چهارم ظرفیت فقط سخنرانی و روضه خوانی کوتاه حداکثر یک ساعت قابل اجرا است و  مراسم سینه زنی و زنجیرزنی آن هم با زنجیر شخصی فقط در فضای باز باید انجام شود.

وی افزود : دسته روی و حرکت از یک هیات به هیات دیگر امسال ممنوع است و همه هیات های مذهبی باید به این مورد با دقت توجه کنند.

شکریان الزام به استفاده مستمر عزاداران از ماسک ، ضدعفونی محل قبل و بعد از برگزاری مراسم و علامت گذاری مکان استقرار هر یک عزاداران با فاصله ۲ متری از هر طرف را از دیگر ضوابط عزاداری ماه محرم معرفی کرد.

وی گفت : نظافت و ضدعفونی سرویس های بهداشتی و فراهم سازی مایع دستشویی و منوعیت پذیرایی در مراسم عزاداری هم از دیگر ضوابطی است که انتظار است هیات های عزاداری با دقت و وسواس به آنها توجه کنند و کاملا نظارت داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی مازندران یکی دیگر از ضوابط را تغییر شیوه پخش نذورات دانست و توضیح داد : نذورات باید در قالب مواد خام و نذورات خاص مطابق دستورالعمل بهداشتی طبخ و در ظروف یکبار مصرف به صورت بیرون بر و یا درب منازل توزیع شود.

وی با تاکید بر این که ایجاد ایستگاه صلواتی و یا برپایی ایستگاه سلامت امسال در ماه محرم و صفر ممنوع است ، گفت : همچنین برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و عزاداری در خیمه و زیرزمین ممنوع است.

شکریان یکی از توصیه های مهم را عدم حضور افراد مسن در مراسم تجمعی دانست و گفت : توصیه می شود  افراد مسن و دارای بیماری مزمن در منازل عزاداری کنند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی مازندران با تاکید بر این که  امروز تمامی فعالیت‌های دینی و غیر دینی متأثر از شیوع ویروس کرونا است ، افزود : طبق منویات مقام معظم رهبری حفظ جان و سلامت مردم عزیز اولویت همه فعالیت ها است.

وی با هشدار در باره وجود برخی تبلیغات برای ایجاد تضاد میان سلامت و عزاداری و دوگانه سازی در این زمینه ، بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی برای خنثی کردن اینگونه تبلیغات تاکید کرد و گفت : برخی به دنبال ایجاد دوگانه سلامت و عزاداری هستند یعنی می خواهند سلامت مردم را در مقابل مراسم آئینی و دینی قرار دهند و از این مسائل می‌خواهند به نفع خود سود ببرند اما قطعاً شکست خواهند خورد.

شکریان  به نقش آفرینی تشکل‌های دینی و مذهبی در پنج ماهه اخیر در وضعیت کرونایی اشاره کرد و  اظهار داشت: هیات مذهبی و مسجدی‌ها  به درستی  به کمک نهادهای دولتی، اجرایی و پزشکی و درمانی کشور آمدند و با فعالیت‌های جهادگونه در مقابله با این ویروس پرداختند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.