علیرضا سعدی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: براساس دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش شهریه مصوب مدارس به دلیل تداوم آموزش قابل استرداد نبوده و باید از سوی والدین پرداخت شود. 

وی تاکید کرد: اما مدارس غیر انتفاعی ، دولتی و نیمه دولتی موظف هستند تمامی شهریه های فوق برنامه را به دلیل تعطیلی کرونایی مدارس به والدین دانش آموزان بازگردانند. 

مدیرکل آموزش و پرورش  افزود: شهریه های فوق برنامه شامل هزینه تغذیه ، استخر ، سرویس مدارس ، اردو ، کلاس های فوق برنامه (در صورت عدم برگزاری) و هر آنچه خارج از دایره شهریه ثابت و مصوب می شود.

سعدی پور تذکر داد: از نظر قانونی شهریه های فوق برنامه باید پیش از ثبت نام سال تحصیلی آینده به والدین بازگردانده شود ، مگر اینکه والدین با مدرسه برای انتقال شهریه به سال تحصیلی بعدی توافق کنند. 

وی از والدین خواست هرگونه تخلف یا بهانه مدارس در بازگرداندن شهریه فوق برنامه را به ادارات شهرستانی آموزش و پرورش گزارش دهند. 

شهریه مدارس به خصوص مدارس غیر دولتی یکی از موضوعات بحث برانگیز در تعطیلی کرونایی مدارس بوده است. شهریه هایی که بعضا تا چندین میلیون تومان است و عدم استرداد ان به موضوع داغ انتقادات والدین در این روزها بدل شده است. مدارسی که از ابتدای اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در تعطیلی به سر می برند. 

در این میان برخی مدارس غیر انتفاعی نیز دست به برخی تخلفات نظیر کم فروشی و دریافت شهریه های نجومی در استان مازندران زدند. 

به تازگی اداره‌کل تعزیرات حکومتی استان مازندران از صدور حکم به استرداد مبلغ اضافه دریافتی و جریمه ۶ میلیارد ریالی یکی از مدارس غیر انتفاعی استان خبر داد.  

بر اساس اظهارات  مسئولان تعزیرات حکومتی استان پرونده تخلف یک مدرسه غیردولتی به اتهام اخذ مبالغ اضافی از دانش آموزان و کم فروشی در برگزاری کلاس های فوق برنامه غیر درسی با گزارش سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در شعبه چهارم بدوی اداره کل تعزیرات حکومتی استان مورد رسیدگی قرار گرفت که بر اساس آن تخلف برای شعبه محرز و در مرحله بدوی، موسس مدرسه متخلف به درج مهر تخلف بر روی پروانه واحد و پرداخت ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی در حق دولت نیز محکوم شد که رای صادره در شعبه سوم تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا شد.

بر اساس آمارهای رسمی دستکم ۱۲۰ هزار دانش آموز مازندرانی در مدارس غیرانتفاعی درس می خوانند، مدارسی که باز هم به گفته مسئولان ۸۰ درصدشان فاقد استاندارد برای کاربری محیط آموزشی هستند. غیر استاندارد بودن مدارس غیر انتفاعی مازندران در حالی است که در این مدارس از والدین و دانش اموزان شهریه‌های چندین میلیونی نیز دریافت می شود. 

استان مازندران دارای ۵۳۶ هزار دانش آموز است که در چهار هزار و ۴۸۰ مدرسه دولتی و غیردولتی تحصیل می کنند و هر ساله به خاطر تبلیغات گسترده و چشم هم چشمی شهروندان بر تعداد دانش آموزان  مدارس غیر دولتی افزوده می شود.

در اثبات ادعای استقبال بالای مردم مازندران نسبت به دیگر استانهای کشور از مدارس غیردولتی همین بس که میانگین پوشش تحصیلی مدارس غیرانتفاعی در کشور ۱۳.۵ درصد است که این رقم در مازندران ۲۲ درصد می باشد و مازندران پس از تهران رتبه دوم در پوشش تحصیلی مدارس غیردولتی را دارد.  در حالی پوشش تحصیلی مدارس غیر انتفاعی در مازندران ۲۲درصد است که این نوع مدارس در این استان تقریبا ۱۵ درصد از کل مدارس مازندران را شامل می شود که خود این تفاوت به نوعی نشان دهنده تنگ تر بودن فضای این مدارس است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.