براساس گزارش منتشره مرکز پایش خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ، در سال زراعی ۹۸- ۹۷  مقدار ۸۵۴  میلی متر در مازندران باران بارید که این مقدار نسبت به سال آبی یعنی ۹۶-۹۷،  ۳۳۷ میلی متر بیشتر بوده است .     

کیوان وریچ کاظمی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : در خرداد ماه هرسال، دامداران برای تعلیف دام هایشان راهی مراتع منطقه می شوند و براساس تجربه این دامداران تا بیستم خرداد ماه در مناطق پائین دست و از این زمان به بعد دام هایشان را به ارتفاعات بالادست برای چرا کوچ می دهند.

این مقام مسئول به هزینه بیش از یک میلیارد تومانی از محل صندوق توسعه ملی برای انجام عملیات کوپه کاری در مراتع این مناطق اشاره کرد و ادامه داد : براساس برنامه های اصلاحی و احیای مراتع در ۱۲ سامانه عرفی این میزان اعتبار از محل این صندوق تامین و برای این بخش هزینه شده است .

وریچ کاظمی افزود : برای پیشگیری از ورود دام به مراتع تازه کوپه کاری شده ، تعدادی قرق بانان به اندازه مورد  نیز به کار گرفته می شود که این افراد ۲ ماه بعد از عملیات کوپه کاری و ۲ ماه پیش از آغاز فصل تعلیف عهده دار چنین مسئولیتی هستند.  

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر ابراز امیدواری کرد که  با اجرای چنین طرحی شاهد افزایش غنی سازی و پوشش گیاهی در عرصه های مرتعی این مناطق باشیم.

حوزه اداره کل منابع طبیعی استان مازندران - نوشهر از گستره حدود ۳۱۵ هزار هکتار عرصه جنگلی و ۱۹۷ هزار و ۱۵۲ هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می‌دهد و بیش از سه هزار دامدار و بهره بردار با برخورداری از ۳۵۰ هزار واحد دامی برای چرای دام هایشان راهی این مراتع می شوند.

شهرستان های نور ، نوشهر ، چالوس ، عباس آباد ، تنکابن ، رامسر و کلاردشت از نظر حوزه منابع طبیعی زیر پوشش حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.