ابوطالب قزل سفلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با رایزنی های صورت گرفته درخصوص اعتبارات مورد نیاز حوزه آبخیزداری منابع طبیعی گلستان، تاکنون اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی از محل صندوق توسعه ملی و ۱۵۰ میلیارد ریالی از محل منابع استانی برای انجام فعالیت های مختلف در حوزه آبخیزداری استان به تصویب رسیده است که در مقایسه با بودجه ۱۷۲ میلیارد ریالی سال گذشته از رشد قابل توجه و بیش از  ۲.۵ برابری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد:  این رقم به دلیل عملکرد مثبت مجموعه منابع طبیعی گلستان در حوزه های مختلف می‌باشد و حتی امکان افزایش آن تا پایان سال نیز وجود دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان گلستان افزود: از اعتبار ۴۵۰ میلیارد ریالی مصوب شده برای فعالیت های آبخیزداری، ۱۲۷ میلیارد ریال آن تاکنون محقق شده و فعالیت های مورد نظر در این بخش آبحیزداری از قبیل جنگل کاری، اصلاح مراتع، کاداستر و فعالیت های ترویجی و آموزشی در نقاط مختلف استان گلستان انجام می‌شود.

وی با اشاره به حریق های چهار ماه اخیر سال جاری و مقایسه آن در مدت مشابه سال قبل گفت: از ابتدای امسال با فعالیت های صورت گرفته اعم از فرهنگ سازی، پیشگیری و همکاری ادارات مسئول، باعث کاهش حریق در عرصه های طبیعی استان شده و براساس آمار، تعداد حریق سال جاری تاکنون ۴۳ مورد در ۴۲ هکتار است که ۳۹ هکتار آن مرتع بوده و تنها در سه هکتار از جنگل‌های استان حریق رخ داده است.

قزل سفلو بیان کرد: در مدت مشابه سال قبل ۱۵۹ مورد حریق به وقوع پیوست که در آن ۱۷۰ هکتار عرصه جنگلی و ۱۰۲ هکتار مرتع نیز دچار خسارت شد.

مدیرکل منابع طبیعی گلستان در خصوص چرای دام در جنگل و مراتع گفت: تنها کسانی که پروانه چرای دام دارند می توانند از اراضی مرتعی استفاده کنند که البته این پروانه باید مستمر باشد و چنانچه در این زمینه فردی تخلف نماید مجازات چرای غیر مجاز و فاقد پروانه به ازای هر راس دام روزانه ۹۰۰ هزار ریال می باشد که با این جریمه سنگین، چرای غیرمجاز در جنگل کاهش یافته است.

قزل سفلو درخصوص وضعیت جنگل های گلستان عنوان کرد: درسال جاری به دلیل بارش های مناسب وضعیت تجدید حیات بسیار عالی برآورد شده  که به نسبت ۱۰ سال گذشته بی سابقه می باشد و در مناطقی هم که پوشش گیاهی ضعیف بود، با کاشت درختان توانستیم پوشش گیاهی مناسب را در برخی نقاط نظیر بالادست شهرستان رامیان، منطقه دهنه محمدآباد شهرستان علی آباد کتول، توسکستان، شصت کلا و شموشک ایجاد کنیم که حتی براساس عکس های هوایی ۴۰ سال قبل نیز خالی از پوشش جنگلی بوده ولی امروز به همت اداره کل منابع طبیعی به شکل جنگل درآمده است.

قزل سفلو با اشاره به بروز سیل های مخرب در استان گلستان بیان کرد: فعالیت در حوزه آبخیزداری می تواند با احداث سازه های بتونی و سنگ ملاتی در مسیر رودخانه ها و عملیات نهال‌کاری از حجم بالای تخریب سیلاب ها بکاهد.

وی افزود: با توجه به آنکه در منطقه دهنه محمدآباد شهرستان علی‌آباد کتول، سیلاب های متعدد باعث تخریب جاده‌ها ، اراضی و بناها می‌شد، با احداث این قبیل سازه ها که وظیفه کم کردن شیب به پایین دست را دارد، از میزان تخریب سیلاب به میزان چشمگیری کاست.

مدیرکل منابع طبیعی گفت: احداث دو سیل بند در دهنه طاویر بخش محمد آباد شهرستان علی آباد کتول به مبلغ حدود ۴ میلیارد ریال که همچنان پابرجاست گواهی بر این موضوع است که برخلاف گذشته هیچگونه تخریبی در سیل اخیر شهرستان حوزه طاویر شهرستان علی آبادکتول برخلاف گذشته ایجاد نشده است.

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در سطح ۲.۲ میلیون هکتار گستره استان که شامل بخش‎های جنگل به مساحت ۴۵۲ هزار هکتار، مرتع ۸۶۲ هکتار و در ۵ حوزه آبخیزداری فعالیت دارد.

۹۴۳۳/۱۸۶۰

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.