به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس مسعود منصور در جلسه مشترک با مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق، مدیران کل منابع طبیعی، نمایندگان و مدیران عامل صندوق‌های غیردولتی حمایت از توسعه منابع طبیعی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد گفت: بهره مندی از ظرفیت‌های قانونی برای تشکیل و تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی استانی با هدف ساماندهی بهره برداران و مشارکت تشکل‌های فراگیر عمومی در حفظ، احیا و پایداری عرصه‌های منابع‌طبیعی یکی از راهبردها و محورهای اساسی تحقق شعار سال ۱۳۹۹ توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

وی تشکیل و تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی را یکی از راهبردها و محورهای اساسی تحقق شعار امسال این سازمان برشمرد و گفت: همه توان خود را برای تشکیل و تقویت صندوق حمایت از توسعه منابع‌طبیعی بکار می‌گیریم.

سرپرست سازمان جنگل‌ها اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد در سال جاری جهشی اساسی در تقویت صندوق‌های موجود و راه‌اندازی صندوق‌های جدید شکل بگیرد. وی اعلام کرد: امسال ضمن تقویت ۱۰ صندوق موجود، ۴ صندوق حمایت از توسعه منابع‌طبیعی دیگر نیز در استان‌ها ایجاد می‌شود.

شهرام منتصری مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز در این در این جلسه با اشاره به رویکردهای جدید سازمان و اهمیت تشکیل و تقویت صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی در سال ۹۹ اظهار داشت: ایجاد زیرساخت‌های مناسب در توسعه همه‌جانبه این بخش و بهره برداری صحیح از عرصه‌های منابع طبیعی امری بسیار ضروری و مورد نظر است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان فارس در بخش‌های مختلف منابع طبیعی اظهار داشت: اقتصادی کردن بهره برداری از گیاهان دارویی در این استان از جمله فعالیت‌هایی است که نقش بسیار مهمی در حمایت و توسعه سرمایه‌های این صندوق به ویژه جذب منابع مالی بهره‌برداران دارد.

منتصری با اشاره به اجرای طرح‌های منابع طبیعی با کمک سرمایه‌های مالی این صندوق افزود: افزایش مشارکت‌ها بویژه مشارکت بهره‌برداران و روستاییان و نیز تقویت بنیه مالی آنان از محل این صندوق سبب توسعه بیش از پیش آن خواهد شد.

وی گفت: تأسیس صندوق‌های جدید در شهرستانها در جهت حمایت بیشتر از صندوق استانی در دستور کار قرار گرفته که امیدواریم با افزایش و جذب سرمایه اصلی این صندوق‌ها و نیز جلب اعتماد عمومی بهره برداران شاهد جایگاه ارتقا جایگاه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس در کشور باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی فارس در ادامه با اشاره به اعطای تسهیلات و یارانه به بهره برداران تعاونی‌ها گفت: فرایند تأمین مالی از طریق منابع مالی صندوق می‌بایست بصورت اعتبارات فنی و اعتباری و با نظارت منابع طبیعی در اختیار اعضا و بهره برداران قرار گیرد تا بتوان به رشد سرمایه‌های این صندوق کمک کرد.

وی با اشاره به فعالیت بیش از پیش صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی در زمینه احیا، توسعه و بهره‌برداری صحیح از این منابع افزود: جذب سرمایه‌های بیشتر با جلب اعتماد عمومی نقش چشمگیری در ارتقا وضعیت این صندوق دارد.

دکتر منتصری با اشاره به سیاست‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و رویکرد اساسی این سازمان در برنامه‌ها و طرح‌های جهشی و تولید محور سال ۹۹ اظهار داشت: صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی بستری مناسب جهت اقتصادی کردن طرح‌های منابع طبیعی و کمک به توان تولیدی کشور است و در این راستا می‌توان به عنوان یک زیر ساخت از آن در جهت حفاظت بیش از پیش عرصه‌ها بهره مند شد.

محسن اسکندری رئیس هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس و معاون برنامه ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این جلسه با اشاره به اقدامات انجام گرفته در راستای جذب بیشتر سرمایه‌های صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۲۹ تعاونی فراگیر در استان تشکیل شده که هفت هزار نفر عضو این تعاونی‌ها شده‌اند که در مجموع نیز ۶۷ هزار بهره بردار را شامل می‌شوند.

وی اظهار داشت: حمایت از طرح‌های احیایی و حفاظتی و خرید بذر جهت تولید نهال در سال گذشته از جمله اقدامات اثر بخش صندوق در عرصه‌های منابع طبیعی فارس بوده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب قرار داد با تعاونی‌ها منعقد و به سهامداران اعطا گردیده که نقش مؤثری در انجام طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی داشته است.

رئیس هیأت مدیره صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس همچنین افزود: استفاده بهینه از اعتبارات طرح‌های منابع طبیعی و گردش مالی این اعتبارات از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای بهبود روند توسعه این صندوق‌ها انجام داد و این مهم به عنوان یک از اولویتهای کاری و در رأس برنامه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه در خصوص افزایش سرمایه دولتی صندوق‌ها و فروش اموال مازاد اداره کل نیز اظهار داشت: اموال مازاد اداره کل و تأمین بخش سرمایه دولتی به صندوق نیز در حال پیگیری است و به منظور افزایش سرمایه صندوق مورد توجه قرار گرفته است.

محسن شاه امیریان مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس نیز با بیان اینکه افزایش سرمایه و تقویت گردش مالی سبب تقویت تعاونی‌ها و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در عرصه‌های منابع طبیعی خواهد شد اظهار داشت: با استفاده از گردش مالی طرح‌های اجرایی منابع طبیعی استان می‌توان به رشد و ارتقا سرمایه‌های صندوق و نیز جذب اعضا بیشتر تسهیلات کمک کرد.

وی با اشاره به تشکیل ۱۰ صندوق در کشور و تأکیدات رئیس سازمان جنگل‌ها به گسترش این صندوق‌ها گفت: استان فارس سومین استان تشکیل دهنده این صندوق‌ها در کشور بوده و توانسته بتدریج سهم اندکی از سرمایه‌های مالی این صندوق را جذب کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس تصریح کرد: مجموع سرمایه صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی فارس در حال حاضر حدود یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان است و امیدواریم با تقویت بنیه مالی صندوق و تزریق ۴۹ درصدی سهم دولت به این صندوق شاهد افزایش سرمایه آن باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.