در روزهای اخیر و به دنبال ورود ویروس کرونا به استان مازندران ، شاهد هجوم مردم به داروخانه ها و مراکز توزیع لوازم بهداشتی جهت خرید ماسک و ژل ضدعفونی کننده هستیم و در این میان برخی سودجویان با سوء استفاده از فضای به وجود آمده با انتشار برخی شایعات سعی دارند تا سود سرشاری از بابت فروش اقلام بهداشتی نصیب خود کنند و به عبارتی جیب مردم را خالی نمایند.

این افراد در سکوت اولیه مسئولان مربوطه توانستند تا حدودی به اهداف شوم خود دست یابند و شلوغی نامتعارف داروخانه ها در سطح استان توسط مردم جهت خرید بسته های بهداشتی دلیلی بر این مدعا است و با وجود انکه دانشگاه علوم پزشکی مازندران از آمادگی لازم این استان برای مقابله با این ویروس خبر داده اما با افزایش شایعات نگرانی ها در این زمینه را افزایش داده است.

دکتر سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام کرده که این دانشگاه برای درمان بیماران مشکوک، احتمالی و قطعی مبتلا به کرونا ویروس چهار بیمارستان رازی قائمشهر ، خاتم الانبیا بهشهر، امام خمینی (ره) آمل و امام خامنه‌ای عباس آباد را تجهیز نموده و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

در حالی که موسوی رعایت اصول بهداشت فردی را مهمترین راهکار موثر برای پیشگیری از این بیماری از سوی مردم عنوان می کند، اما برخی تلاش دارند تا با آمار های ضد و نقیض از میزان قربانیان ویروس کرونا فضای موجود را ملتهب نگه دارند.

مسوولان همیشه عقب تر از شایعه پراکنان

یک شهروند تنکابنی ساکن در غرب مازندران درباره علت هجوم مردم به داروخانه ها و مراکز توزیع بسته های بهداشتی گفت: ترس از شیوع ویروس کرونا عامل اصلی مراجعه مردم به داروخانه ها برای خرید ماسک و ژل ضدعفونی کننده بوده اما این میزان مراجعه کمی غیرطبیعی به نظر می رسد.

اسماعیل نفاستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مراجعه مردم به داروخانه ها از زمانی اغاز شد که در فضای مجازی اعلام شد که یک نفر بر اثر ویروس کرونا در بیمارستان شهید رجایی تنکابن فوت کرده و از فردای آن روز مردم سراسیمه به داروخانه ها ریختند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که زمان فوت این بیمار همزمان شد با زمان رای گیری انتخابات مجلس مسوولان مربوطه تصمیم گرفتند تا در این زمینه بعد از رای گیری اظهار نظر کنند و در این فاصله شایعات با سرعت و قدرت بیشتر انتشار یافت و اثر خود را کاملا بر مردم منطقه گذاشت.

به گفته این شهروند تنکابنی، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها نیز عاملی شد تا مردم فکر کنند خطر ویروس کرونا بسیار بسیار جدی است و برای همین منظور به فکر تهیه اقلام بهداشتی افتادند.

وی یادآور شد: متاسفانه مسوولان همیشه عقب تر از شایعه پراکنان هستند و جبران آن نیز می تواند برای جامعه هزینه سنگینی به همراه داشته باشد.

گزارش میدانی خبرنگار ایرنا از سطح شهرهای غرب مازندران حکایت از شلوغی داروخانه ها توسط مردم برای خرید اقلام بهداشتی بویژه ماسک دارد و این درحالی است که دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت بارها اعلام کرده که ما به هیچ وجه به عموم مردم توصیه نمی‌کنیم ماسک بزنند و فقط کسانی که سرما خورده‌اند برای جلوگیری از انتقال بیماری، از ماسک استفاده کنند.

وی همچنین اعلام کرده که ما آنقدر ماسک در بازار توزیع می‌کنیم و ماسک رایگان به مردم می‌دهیم که سودجویان از رفتار خود پشیمان شوند.

اما مردم ، با کم توجهی به این اظهار نظرهای مسوولان ، همچنان به خرید ماسک مبادرت می ورزند و گویی شایعات بین مردم و مسئولان دیوار بی اعتمادی برپا کرده است.

فضای مجازی جولانگاه شایعه سازان

یک کارشناس امور اجتماعی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بزرگترین سرمایه کشور مردم هستند که متاسفانه به دلیل مشکلات به وجود آمده همچون اختلاس ها، ناکارآمدی ها، مسایل به وجود آمده در بانک ها و موسسات اعتباری و عدم تحقق برخی وعده ها،  مردم خودشان را از مسوولان دور می دانند.

کامران بهرامیان افزود: وقتی از مجاری رسمی اخبار به دست مردم نمی‌رسد یا دیر می رسد ، بازار شایعه داغ می‌شود و انسان ناخودآگاه ذهن خود را برای پذیرش اخبار غیررسمی آماده می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی از مردم ناخواسته و برخی آگاهانه به شایعات دامن می‌زنند، اظهار داشت: اگر در جامعه‌ای شایعه سازی به راحتی انجام شود می‌توانیم بگوییم درصد امنیت روانی افراد کاهش می‌یابد و ممکن است تأثیر نامطلوبی را بر زندگی مردم بگذارد.

به گفته این کارشناس امور اجتماعی، متاسفانه فضای مجازی کشور جولانگاه شایعه سازان شده و آنها بدون کمترین دغدغه ای به فعالیت خود در حوزه های مختلف ادامه می دهند که برای نمونه می توان به انتشار خبرهای کذب در مورد ویروس کرونا اشاره کرد.

وی یادآور شد: امروز باید مهارت کسب اخبار صحیح را به مردم بیاموزیم و آنها به این درک برسند از انتشار اخباری که از صحت آن اطلاع ندارند خودداری کنند.

اظهارات متناقص مسئولان بدتر از شایعات

روز شنبه و با اوج گرفتن شایعات در فضای مجازی، مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن نشست مطبوعاتی برگزار نمود تا با اظهارات خود فضای ملتهب این شهرستان را آرام سازد.

نیما نژاد مقدم در این نشست با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد قطعی کرونا ویروس در این شهرستان مشاهده نشده است، گفت : فرد متوفی که در فضای مجازی عنوان می شود ، از تهران با علائم سرماخوردگی وارد تنکابن شد و به مدت سه روز در منزلش بستری بود که متاسفانه بر اثر شدت بیماری درگذشت.

وی در ادامه افزود: خانواده این متوفی نیز بلافاصله مورد آزمایش قرار گرفتند که خوشبختانه نتایج آن منفی بود و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

نژادمقدم با بیان اینکه هر ساله ویروس سرماخوردگی جهش ژنتیکی پیدا می کند، اظهار داشت: در بیماری های ویروسی مصرف آنتی بیوتیک بی فایده است و مردم نباید خودسرانه اقدام به مصرف آن نمایند.

نژاد مقدم خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۸۶ خانه بهداشت و ۵۳ پزشک خانواده روستایی و شهری آماده همکاری در این زمینه هستند و هیچگونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با انتقاد از شایعات مطرح شده پیرامون ویروس کرونا در شهرستان تنکابن ، گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده برخی سودجویان، قاضی تعزیرات به همراه بازرسان اتاق اصناف در سطح شهر بازدیدی داشته اند تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف ، با متخلفان برابر قانون عمل کنند.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان تنکابن ، برای عبور از این بحران افزایش روحیه مردم بسیار حائز اهمیت است اما متاسفانه انتشار برخی شایعات مشکلاتی را در این زمینه ایجاد می کند.

وی از مردم خواست تا به شایعات بویژه در فضای مجازی توجه نکنند و اخبار صحیح و موثق را از مراجع رسمی پیگیری نمایند.

اما در کمتر از ۲۴ ساعت سید عباس موسوی رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام می کند که فرد فوت شده در تنکابن قربانی ویروس کرونا شده و جسد این فرد تا اعلام نهایی نتیجه آزمایش های کرونا ویروس در سردخانه نگهداری می شود.

وی این اقدام را عملی پیشگیرانه جهت جلوگیری از انتشار ویروس کرونا دانست و گفت که آمار ابتلا به بیماری کرونا ویروس در کشور ار طریق ارتباطات وزارت بهداشت پس از انجام آزمایش های تشخیصی اعلام می شود.

خبرنگار ایرنا از طریق تماس تلفنی بار دیگر این موضوع را با مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن در جریان گذاشت و نظر او را جویا شد که وی در پاسخ اعلام نمود ، هر آنچه را که مسئول استانی اعلام نموده قابل قبول است و هیچ اظهار نظری در این زمینه نمی کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.