فعالان بازار سرمایه این هفته تعداد ۱۰۳ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۵۵۱ سهم در بورس منطقه ای مازندران معامله کردند که نسبت به هفته گذشته رشد هشت درصدی داشت. 

افزایش تعداد سهام معامله شده در بورس مازندران در حالی رقم خورد که ارزش معاملات هفتگی بورس استان به ۶۳۲ میلیارد و ۸۳ میلیون ریال رسید و کاهش حدود پنج درصدی را تجربه کرد. 

به اعتقاد کارشناسان بورس یکی از دلایل اصلی عقب نشینی سهامداران مازندران برای چرخش سهام ناشی از افزایش چشمگیر شاخص قیمت بود که طی هفته گذشته و هفته جاری با افزایش حدود ۲۲هزار واحدی از مرز ۳۶۱ هزار واحد گذشت که تا حدی معامله گران بورس را محتاط کرد. 

این هفته نیز برای دومین هفته متوالی فعالان بازار بورس به خرید سهام بیشتر از فروش علاقه نشان دادند و ۳۳۲ میلیارد ریال سهم خریداری و ۳۰۰ میلیارد ریال سهم فروختند. 

در هفته کاری بورس منطقه‌ای مازندران سهام شرکت‌های چادرملو، سیمان دورود، سیمان شاهرود، تایدواتر و ماشین سازی اراک بیشترین ارزش معاملات استان را به خود اختصاص دادند.

تغییر توازن به نفع حفظ سهام دانه درشت

کارشناس اقتصادی و فعال بازار بورس در این باره گفت: گرایش فعالان بازار سهام در مازندران به سمت خرید و علاقه مندی به شرکت های قیمت پایین سهام نشان می دهد که توازن بازار در مازندران به نفع خرید و حفظ سهام است. 

وحید بخشیان اظهار داشت: رشد چشم گیر شاخص قیمت سهام نیز در هفته های اخیر مانع از فروش سهام گران قیمت و یا سهام با پیش بینی افزایش قیمت شده است. 

به گفته او در حال حاضر خرید و فروش سهام بیشتر مربوط به شرکت هایی است که نگهداشت سهام آنان با ریسک بالا برخوردار است و یا اینکه احتمال افزایش ندارند. 

این کارشناس بازار بورس افزود: در اثبات این ادعا همین کفی است  که با وجود افزایش تعداد سهام معامله شده در هفته جاری ، ارزش سهام معامله شده کاهش یافته است که یعنی فعالان بازار بورس و کارگزاران سعی در حفظ سهام با ارزش و چرخش سهام کم ارزش تر دارند. 

به گفته بخشیان سهامداران بزرگ بازار سعی می کننددر زمان به تعادل رسیدن بازار دست به فروش سهام قیمت بالا بزنند. 

وی همچنین اظهار داشت که در هفته اخیر سهام برخی از شرکت ها رشد ۳۰ درصدی داشت که اندکی وسوسه در بازار ایجاد کرده است تا سهامداران از فروش این دست سهام فعلا دست بکشند.

بخشیان البته حفظ سهام گرانتر را با ریسک بیشتر دانست و افزود: پیش بینی می کنم که در هفته های آینده شاخص قیمت کاهش یابد که به طبع باید کاهش قیمت هر سهم را نیز انتظار دشت. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.