وی پنجشنبه شب در نشستی درباره حافظ و سعدی در بابل با ابراز خرسندی از دور هم نشستن دوستداران فرهنگ و ادب به بهانه تعظیم و تجلیل از بزرگان ادب و زبان فارسی افزود : در زمان گفت و گو نقاط اشتراک و اختلاف دیدگاهها مشخص می‌شود و می‌توانیم با بحث و تبادل نظر دیدگاهها را به هم نزدیک کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اظهار این که مردم ایران زیاد حرف می‌زنند، اما  با هم حرف نمی زنند، تاکید کرد: باید این خلاء فرهنگی برطرف شود و برگزاری  چنین نشست هایی بسیار آگاهی بخش است .

 معصومی همدانی صحبت کردن با یکدیگر در فضای مجازی را بی اثر دانست و افزود : انسان‌ها باید در کنار هم بنشینند و  رو در رو با هم حرف بزنند و در این صورت است که گفت و گو راهگشا خواهد بود .

وی با مقایسه اشعار حافظ و سعدی ، توضیح داد : اشعار حافظ و سعدی علی‌رغم اینکه به لحاظ زبانی و زمانی نقاط مشترک زیادی دارند، اما با هم اختلاف و تفاوت هم دارند و از جمله اختلافات این دو شاعر آن است که قالب اشعار حافظ غزلیات است اما سعدی در کنار غزل، بوستان و نثر هم دارد .

عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت : هر چند شرایط فعلی جامعه به گونه ای است که مردم با اشعار حافظ نزدیکی بیشتری احساس می کنند، اما طرفداران سعدی هم رو به افزایش است و در واقع در حال حاضر موجی در جامعه در حال شکل گیری است که تفکر سعدی در سلوک شخصی را می‌پذیرند و این تفکر در حال گسترش است .

 وی افزود : در حال حاضر خیلی‌ها به این جمع بندی رسیده اند که اگر خواهان اصلاح جامعه هستیم ابتدا باید خودشان را اصلاح کنند تا جامعه درست شود، کما اینکه ما نباید به دنبال معجزه تاریخی باشیم بلکه باید با هم گفت و گو کنیم و خودمان و جامعه را درست کنیم .

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت :  ما نمی‌توانیم مسئولیت شخصی خود را نادیده بگیریم و اگر تخلفی از دیگران صورت گرفت دلیلی ندارد ما هم آن را تکرار کنیم.

این نشست را انجمن دوستداران شعر حافظ دفتر بابل تدارک دیدند، انجمنی که از سال ۸۳ تاکنون هر ساله در فصل پاییز نشستی درباره حافظ و سعدی و دیگر شاعران بزرگ در این شهرستان برگزار می کند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.