به گزارش ایرنا این عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران روز سه شنبه در آئین گرامیداشت سی امین سالگرد تاسیس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد اظهار کرد: نمایش یک هنر مداخله گر در امور اجتماعی است.
به گفته وی بزرگترین پرسش های فلسفی همچون مباحث مربوط به آزادی، عدالت، مرگ و خوشبختی اولین بار در هنرهای نمایشی مطرح شده است.
وی همچنین با تاکید بر اینکه گفت و گو رکن اصلی دموکراسی است، افزود: نمایش یک ابزار ارزشمند برای ساختن یک جامعه دموکراتیک و پیشرفته مبتنی بر گفت و گو است.
وی با اشاره به ویژگی های هنرهای نمایشی، گفت: تئاتر با دیالوگ و گفت و گو نفس می کشد و دو طرفه بودن ارتباط، نقطه قوت هنرهای نمایشی است.
عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران همچنین با تاکید بر اینکه تعالی انسان با دفاع از عقاید و احساسات میسر می شود، گفت: با زبان هنرهای نمایشی می توان هنر گفت و گو با مردم را آموخت.
صادقی با اشاره به اینکه هنر نمایش و تئاتر مادر هنرهای سینمایی و تلویزیونی است، اظهار کرد: حضور برجسته در دنیای مدرن امروز نیاز به داشتن هنر گفت و گو در بین طبقات مختلف جامعه را افزایش داده است و تئاتر این امکان را فراهم می کند.
وی افزود: یکی از راه های آشتی فرد با جامعه، هنر و فرهنگ نمایش است که می تواند مردم را در کنار همدیگر جمع کند.
قادر مرادی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد نیز ضمن تقدیر از هنرمندان و فعالان حوزه تئاتر و سینما مهاباد، گفت: انجمن نمایش مهاباد یکی از قدیمی ترین انجمن های هنری کشور است که نشان از فرهنگ و تمدن بالای این شهرستان دارد.
قادر مرادی با اشاره به عملکرد این اداره در حوزه نمایش افزود: امسال 6 نمایش عمومی و یک نمایش خیابانی در قالب 70 اجرا به نمایش درآمد.
به گزارش ایرنا، قطب الدین صادقی متولد اردیبهشت 1331 در سنندج است؛ وی نویسنده، فیلمنامه ‌نویس، مترجم، کارگردان تئاتر، استاد دانشگاه، بازیگر سینما، تلویزیون و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران است.
وی در سال 1354 مدرک کارشناسی خود را در رشتهٔ هنرهای نمایشی از دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامهٔ تحصیل عازم فرانسه شد و توانست در دانشگاه سوربن پاریس، دورهٔ کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشتهٔ هنرهای نمایشی به پایان ببرد. پس از پایان تحصیلات در سال 1364 به ایران بازگشت و در کنار تدریس در دانشگاه‌های مختلف، به فعالیت‌های هنری و ادبی پرداخت؛ از عمده فعالیت‌های صادقی می‌توان به تألیف 50 نمایشنامه، کارگردانی 52 تئاتر و چندین فیلم کوتاه، ترجمهٔ 18 کتاب و بازی در فیلم و سریال‌های مشهوری چون کیف انگلیسی، کلاه پهلوی و معمای شاه اشاره کرد.
3072/3093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.