به گزارش خبرنگار ایرنا، بی توجهی به توسعه همه جانبه در روستاهای مازندران  به خصوص در حوزه راهها به عنوان محور اصلی توسعه با وجود برخورداری از ۴۷ درصد جمعیت استانی، این مناطق را که بار اصلی توسعه استانی و تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند با گزینه‌های مهاجرت از روستا برخلاف تمام برنامه های توسعه‌ای کشور که بر معکوس کردن روند مهاجرت از شهرها به روستاها به خصوص از مناطق حاشیه نشین تاکید دارد، به ویژه از سوی جوانان قرار داده است.
براساس آمار رسمی از هشت هزار و ۱۰۲ کیلومتر راه روستایی در مازندران حدود ۴ هزار و ۵۵۰ کیلومتر که حدود ۵۵ درصد را شامل می شود، زیر پوشش آسفالت قرار دارد و این در حالیست که میانگین برخورداری روستاهای کشور از آسفالت فراتر از ۶۵ درصد است.
مازندران در چنین شرایطی حداقل برای رسیدن به میانگین کشوری در حوزه راه روستایی باید ۸۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کند و با احتساب هزینه ساخت هرکیلومتر راه روستایی ۶ میلیارد ریال، این مساله نیاز به حدود پنج هزار میلیارد ریال اعتبار دارد تا بتواند به میانگین کشوری برسد و این در حالیست که مجموع اعتبار سال گذشته مصوب برای این استان حدود ۷۴۰ میلیارد ریال بود که کمتر از نیمی از آن اختصاص یافت.
تایید عقب ماندگی مازندران در راه روستایی 
مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری مازندران با تایید عقب ماندگی روستاهای این استان در حوزه راه روستایی دلیل این عقب ماندگی را ناشی از پراکندگی روستاهای این خطه شمال کشور بیان کرده است.
خسرو طالبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون حدود ۷۰ درصد از جمعیت روستاهای مازندران در روستاهایی سکونت دارند که جمعیت شان زیر ۲۰۰ نفر است و این پراکندگی روستاها به خصوص که اکثرشان نیز در مناطق کوهستانی واقع شده، تامین امکانات زیرساختی به خصوص راهها برای این مناطق را دشوار کرده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن بسیاری از همین روستاها به دلیل قرارگیری در معرض سیل و رانش هرساله در حوزه راهها با تخریب و رانش مواجه می شوند که نیازمند مرمت و بهسازی دارند و بخشی از هزینه ها به جای احداث راه جدید باید برای مرمت و بهسازی این راهها هزینه شود.
براساس آمار صرفا در سیل اسفندماه ۹۷ و فروردین ماه ۹۸ در مازندران حدود 
 ۲ هزار و ۱۲۶ کیلومتر از راههای استان خسارت دید که یکهزار و ۲۷۸ کیلومتر مربوط به راههای روستایی است که برای جبران این خسارت ها در حوزه راه روستایی نیز حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است و این در حالیست که مجموع اعتبار مصوب سال گذشته برای راههای روستایی مازندران ۷۴۰ میلیارد ریال بود.
پیگیری برای افزایش سهم اعتبار راه روستایی 
مدیرکل دفتر امور روستایی استان مازندران راهکار این دفتر  را پیگیری برای افزایش سهم اعتبار راه روستایی از محل اعتبارات استانی در شورای توسعه و برنامه ریزی بیان کرد.
طالبی افزود : علاوه بر آن باید با رایزنی دفتر مناطق محروم ، به دلیل محرومیت راههای روستایی مازندران، بخشی از اعتبارات را برای جبران این عقب ماندگی از این محل که بودجه ملی است، تامین کنیم تا بتوانیم حداقل راههای روستایی مازندران را به میانگین کشوری نزدیک کنیم.
وی راهکار پیشنهادی دیگر را سوق دادن اعتبار جرایم راهنمایی و رانندگی برای معابر و داخل بافت روستا عنوان کرد.

سهم پایین مازندران از راه روستایی 
مدیر راه روستایی اداره کل راه و شهرسازی مازندران می گوید: عقب ماندگی راه روستایی این استان مربوط به حداقل یک دهه گذشته است و این بی توجهی باعث شد تا راههای روستایی این خطه شمال کشور به عنوان تامین کننده امنیت غذایی کشور نسبت به میانگین کشوری پایین تر باشد.
سعید نصر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در دولت تدبیر و امید حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی نوسازی و بهسازی شد که حدود ۳۰ درصد از راههای روستایی این خطه شمال کشور در این دولت زیر پوشش آسفالت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: هم اکنون میانگین برخورداری روستاهای این استان از راه آسفالته روستایی حدود ۵۵ درصد است که این میانگین در سطح کشوری بیش از ۶۰ درصد رسید و هم اکنون نیز حدود ۴۰۰ پروژه راهسازی در این استان در دست ساخت قرار دارد.
نصر  خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود ۵۲ کیلومتر راه روستایی در مازندران از محل اعتبار سال ۹۷ زیر پوشش آسفالت قرار گرفت و ما برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند اعتبار بیشتر و تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبارات داریم.
وی کمبود اعتبار را مهمترین مشکل در عقب ماندگی راههای روستایی مازندران می داند و معتقد است که راههای روستایی این استان نیاز به اعتبار ویژه ملی دارد تا بتواند عقب ماندگی خود را جبران کند.
مدیر راه روستایی مازندران  اعتبار سال گذشته راه روستایی مازندران را حدود ۷۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این میزان اعتبار نیز به طور کامل به استان اختصاص داده نشد.
این مسوول میزان بدهی راه روستایی به پیمانکاران را حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بیان کرد.
براساس گزارش راه و شهرسازی مازندران این اداره کل حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیاردریال بدهی به پیمانکاران دارد.

ساخت ۵۰ کیلومتر راه روستایی با بودجه ۹۸
مدیرراه روستایی مازندران گفت: برای سال جاری برای ۵۰ پروژه راه روستایی مناقصه برگزار شد و بزودی نیز با باز شدن پاکت های این مناقصه ، با پیمانکاران برای اجرای کار قرارداد منعقد می شود.
نصر اظهارداشت: پیش بینی می شود حداقل تا سال آینده ۵۰ کیلومتر دیگر از راههای روستایی مازندران زیر پوشش آسفالت قرار گیرد.
استان مازندران بیش از سه هزار و ۲۰۰ روستا دارد که ۴۷ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفری استان نیز در این مناطق سکونت دارند.
/۱۸۹۹/۶۹۸۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.