به گزارش ایرنا،۱۲ عکاس خبری مازندران آٍثارشان را در این نمایشگاه که " کیوسک " نام دارد ، عرضه کرده اند. تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌های عکس که عمدتاً آثار موجود در آن‌ها زیر چتر موضوعی خاص قرار دارند، در تنوع موضوعات و ژانرهاست که همگی حول یک محور مشترک، یعنی استان مازندران قرار دارند.

نمایشگاه عکس کیوسک با نمایشگاه‌گردانی امیرعلی رزاقی تدارک دیده شده و در آن ۹۸ عکس ثبت شده از رویدادهای مختلف مازندران در ۱۶ ماه اخیر به نمایش در می‌آید. غلامرضا احمدی، کیوان جعفری، بهروز خسروی، امیرعلی رزاقی، غلامرضا رضایی آغوزگله، رضا رقیمی ، محمد سلطانی، مصطفی شانچی، عرفان غفوری ، احسان فضلی اصانلو، اکبر قاسم‌پور و مصطفی کاظمی عکاسانی هستندکه آثارشان در این نمایشگاه درمعرض دید علاقه‌مندان قرارخواهد گرفت.

تقویت ارتباط بین عکاسان

امیرعلی رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که هر نمایشگاه هدفی را دنبال می‌کند و نمایشگاه‌های گروهی نیز اهدافی گسترده‌تر از نمایشگاه‌های انفرادی دارند، گفت: هدف اصلی ما از برگزاری نمایشگاه کیوسک که به مناسبت روز خبرنگار برگزار می‌شود،افزایش همدلی و انسجام بین عکاسان خبری استان است. قطعاً هر کدام از این عکاسان آثاری را داشتند که بتوانند با آن‌ها نمایشگاه انفرادی برگزار کنند، اما این که مجموعه‌ای از عکس‌های خبری مربوط به بیش از یک سال اخیر در مورد مازندران گرد هم قرار بگیرد مسأله‌ای متفاوت است.

این عکاس خبری افزود: انتخاب عکس‌هایی که ممکن بود چند عکاس از آن سوژه تصاویری ثبت کرده باشند کار دشواری است. برای مثال در مورد سوژه‌ای مانند آتش سوزی مسجد جامع ساری همه عکاسان عکس داشتند. اما تصمیم گرفتیم با نظر همین عکاسان عکس برتر را انتخاب کنیم. یعنی خود عکاسان به عکس یکدیگر رأی بدهند. این اتفاق فضای اعتماد و همدلی بین عکاسان را وارد مسیری حرفه‌ای می‌کند.

وی گفت: هر کدام از عکاسان در ژانری مشخص بیشتر فعالیت می‌کنند،  بنا بر این ممکن است نگاه‌ها همسو نباشد، اما مهم‌ترین اتفاق این است که ارتباط بین عکاسان با سوابق مختلف فعالیت تقویت می‌شود.

رزاقی با اشاره به ماهیت خبری عکس‌های موجود در این نمایشگاه اظهار داشت: این نمایشگاه روایتی از مهم‌ترین اتفاقات یک سال اخیر مازندران در حوزه‌های مختلف است. در عکاسی خبری شاید بیشتر بحث لحظه قطعی عکاسی یا اطلاع‌رسانی سریع مطرح باشد و به همین دلیل خیلی چارچوب هنری عکس اهمیت پیدا نکند. ممکن است در یک رویداد مانند آتش سوزی یا سیل، اگر زمان بیشتری داشته باشیم عکس‌های خاص‌تری ثبت کنیم، اما اهمیت موضوع سبب می‌شود که بیشتر روی سرعت در عکاسی و ارسال آن تمرکز کنیم. این باعث می‌شود که کیفیت عکاسی مقداری پایین بیاید.

دغدغه‌ها در قاب عکس

وی افزود: با توجه به رسالت خبری و رسانه‌ای در ۹۸ قطعه عکسی که از بین بیش از ۴۰۰ اثر انتخاب شد، به نوعی مهم‌ترین معضلات، مشکلات و کاستی‌ها و حتی اتفاقات مثبت پارسال و امسال را در این نمایشگاه شاهد هستیم. از زباله، گردشگری، سیل، آتش سوزی، حضور مسئولان، موضوعات اجتماعی، اقتصادی و خیلی از موضوعات دیگری که مازندران محوریت آن‌هاست. سعی کردیم آثار به شکلی انتخاب شوند که اگر قرار باشد شخصی به عنوان مسئول وارد نمایشگاه شود حرفی برای عرضه داشته باشیم.

این عکاس مستند اجتماعی گفت: هر کدام از عکاسان دغدغه‌های ذهنی خود را مطرح کرده‌اند. من بیماری " ایکتیوز " را برای عرضه در نمایشگاه انتخاب کردم و خواستم از این فضا هم برای معرفی آن و چالش‌های این بیماران استفاده کنم. بعضی دوستان که دغدغه محیط زیستی داشتند به موضوع زباله پرداختند و دوستانی هم مسائل اقتصادی، آیین‌ها و حوادث را به نمایشگاه آوردند. البته جای عکس‌های مربوط به رویدادهای هنری مازندران خالی است و متأسفانه عکسی از اتفاقات مهم هنری استان نداشتیم.

رزاقی با بیان این که نام نمایشگاه از نام مجله تخصصی عکس مازندران که انتشار آن به دلیل حمایت نشدن متوقف شد گرفته شده است، افزود: این نمایشگاه را قرار بود حدود دو سال پیش برگزار کنیم که به دلیل حمایت نشدن موفق نشدیم. امسال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ما همراه شد و حمایت کرد. اما بسیاری از مسئولان دیگر که قول حمایت داده بودند از ما حمایتی نکردند. با این حال امیدواریم که با حضورشان در این نمایشگاه از عکاسان خبری حمایت کنند. اگر حامی مالی خوبی پیدا شود قصد داریم این نمایشگاه را به شکلی تخصصی‌تر و متفاوت با کیفیتی بیشتر به مناسبت روز جهانی عکاسی که ۲۸ مرداد است برگزار کنیم.

رزاقی درباره فضای عکاسی خبری مازندران گفت: شخصاً بر این باورم که در مازندران اتفاق خبری خاصی ایجاد نمی‌شود. معمولاً شهرهای بزرگ‌تر پر از رویداد و اتفاق است، اما برعکس آن مازندران پر از سوژه‌های مستند است. عمده عکاسان ما به جای این که به روایت بپردازند پیگیر بخش خبر هستند و کلی از این سوژه‌های خاص مستند را از دست می‌دهند.

حمایت از عکاسان خبری

یکی دیگر از عکاسان خبری مازندران که در این نمایشگاه آثارش به نمایش در آمده نیز به ایرنا گفت: برگزاری این قبیل نمایشگاه‌ها امری مرسوم در فضای حرفه‌ای عکاسی خبری است که در مازندران نیز باید اتفاق می‌افتاد، زیرا نگاه‌ها در این نمایشگاه حرفه‌ای‌تر است و در نتیجه باعث می‌شود که مراجعه‌کنندگان نیز نگاه حرفه‌ای در عکاسی خبری را بشناند. ضمن این که همراهی‌هایی نیزاز طرف مردم و سیاستگذاراناتفاق می‌افتد.

غلامرضا احمدی افزود: در شرایط کنونی ایران عکاسی خبری با توجه به هزینه‌های بالای آن و درآمد اندکی که دارد یک ریسک بزرگ است.به هر حال امروز نگاه به عکاسی خبری نگاهی لوکس است و هویت عکاسی خبری کمتر در بین عمده علاقه‌مندانی که در این حوزه وارد می‌شوند دیده می شود.این که بتوان فعالیت‌های درست این قشر را به جامعه معرفی کرد سبب می‌شود که مرزی بین عکاسان خبری فعال و حرفه‌ای با علاقه‌مندان به این حوزه ایجاد شود و در این وضعیت پرریسک و پرهزینه، انگیزه و دلگرمی عکاسان را بیشتر کند.

وی اظهار داشت: برپایی این نمایشگاه علاوه بر این که به معرفی سطح کیفی عکاسی خبری کمک می‌کند، در صورت آسیب‌شناسی و نقد آثار به بهتر شدن وضعیت عکاسی خبر نیز کمک می‌کند. این اتفاقات می‌تواند در نهایت روی کیفیت فعالیت‌های رسانه‌ای نیز اثرگذار باشد.

کمک به ارتقاء عکاسی خبری

مصطفی شانچی دیگر عکاسی است که در این نمایشگاه آثارش به نمایش درآمده است. او با بیان این که هر عکاس نگاه و دغدغه‌های خودش را دارد، به ایرنا گفت: تجمیع نگرش‌ها و دغدغه‌ها می‌تواند مجموعه‌ای مناسب را تشکیل دهد و در نهایت مسیر بهتری برای بیان مشکل و حتی یافتن راهکار را ایجاد کند.

وی افزود: اگر عکاسان خبری با هم یکصدا و یکدل باشند در بحث کاری می‌توانند موفق تر از این عمل کنند و پوشش‌های بهتری می‌توانند داشته باشند. اتفاق سیل می‌توانست با همدلی و یکصدایی عکاسان خبری استان بیشتر از این پوشش داده شود و چالش‌هایی که دیده نشد را به تصویر بکشد چرا که گزارش‌های تصویری روی تصمیم‌گیری‌ها تاثیرگذار هستند.

این عکاس خبری در مورد میزان توجه به عکاسی خبری در فضای رسانه‌ای و مدیران استان گفت: در رسانه‌های محلی ما متأسفانه که بیشتر بحث رپرتاژ مطرح است و عمدتاً پوشش تصویری محافل و اماکنی که مسئولان در آن حضور دارند بیشتر مورد توجه قرار دارد. به همین دلیل به مستند اجتماعی زیاد توجه نمی‌شود. در حالی که اگر عکاس دغدغه‌مند فضای مناسب برای انتشار سوژه‌های اجتماعی خود را داشته باشد می تواند برای جامعه مفیدتر باشد.

شانچی با اشاره به دستمزد پایین عکاسان خبری افزود: دستمزدی که بابت گزارش‌های تصویری دریافت می‌کنیم بسیار پایین است. به همین دلیل عکاسان ما دو شغله هستند و توانش را ندارند برای گزارش‌های مستند وقت زیادی بگذارند. این موضوع یکی از آسیب‌های عکاسی خبری است. عکاس ناچار می‌شود بر اساس دستمزدی که دریافت می‌کند از شدت دغدغه‌های خود کم کند و در نهایت گزارشی که مد نظرش است را نمی‌تواند تهیه کند.

تفاوت عکاسی محلی با عکاسی خبری

یکی دیگر از عکاسان خبری مازندران نیز در گفت‌وگو با ایرنا با بیان این که فضای عکاسی خبری در مازندران با فضای عکاسی محلی در هم آمیخته شده است، گفت: اگر در مازندران چند عکاس خبری پیشرفت خوبی داشتند و آثارشان در سطح ملی مطرح است، به خاطر فاصله رفتن از عکاسی محلی بود.

مصطفی کاظمی افزود: در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد دوربین‌های عکاسی در نشست‌های خبری و محافل اجتماعی هستیم. بسیاری از افراد پشت این دوربین‌ها هم برای تبدیل شدن به یک عکاس خبری حرفه‌ای مستعد هستند. اما جدی نگرفتن آموزش و نداشتن تجربه باعث می‌شود که در سطح یک عکاس محلی باقی بمانند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش‌های اساسی عکاسی خبری در مازندران نبود انسجام صنفی بین عکاسان است. وضع نامطلوب عکس امروز مازندران بابت همین موضوع است.بزرگترین امتیازی که بچه‌های خبر در شهرهای بزرگتر مانند تهران دارند این است که متحد هستند و همین اتحاد نیز آن‌ها را در مسیر حرفه‌ای شدن قرار می‌دهد.زیرا وقتی مدعی انجام یک کار درست هستند و پای اعتبار یک مجموعه صنفی به میان می‌آید، ناچارند که حرفه‌ای عمل کنند و سطح خودشان را ارتقاء دهند.

این عکاس خبری اهل ساری گفت: امروز تعداد عکاسان خبری حرفه‌ای ما که در تراز ملی باشند از تعداد انگشتان دو دست کمتر است. در حالی که در هر شهرستان‌ تعداد زیادی عکاس داریم. شاید یک بخش از این وضعیت را باید به حساب ادارات و مدیران روابط عمومی نهادها بگذاریم که بدون هیچ پالایشی در زمینه عکاسی خبری یا تلاش برای آموزش دادن علاقه‌مندان به عکاسی خبری در مورد سوژه‌های مربوط به آن نهاد، همه افراد را به رسمیت می‌شناسند.

نمایشگاه گروهی عکاسان خبری کیوسک تا ۲۸ مرداد هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری هامون ساری به نشانی بلوار داراب، انتهای خیابان شهدای محراب، حاشیه رودخانه تجن پذیرای علاقه‌مندان به هنر عکس و به ویژه عکاسی خبری است.

  ۹۹۲۷/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.