رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: سالانه ۵ میلیون دلار برای واردات ۵۰۰ میلیون تخم چشم زده ارز از کشور خارج شده که با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری می شود.

به گزارش ایسنا مازندران، محمود بهمنی ظهر امروز در بازدید از طرح کلان ملی فناوری کسب دانش فنی و تولید انبوه قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری زا درمنطقه دوهزارتنکابن، با اشاره به اینکه برای اجرای طرح مذکور مبلغ 60 میلیارد ریال توسط معاونت علمی رﺋیس جمهوری، استانداری مازندران و نیز موسسه تحقیقات علوم شیلاتی درنظر گرفته شد، اظهار کرد: این طرح ازسال 94 شروع شد که مدت اجرای آن 36 ماه بود و امروز شاهد رونمایی از اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه در صورت انجام صد درصد تعهدات مالی زیر ساخت های بهتری فراهم می شد، تصریح کرد: در این بخش تولید نسل صفر انجام و سعی شد با وجود مسائل مالی کار را کوچک تر اما با استاندارد انجام شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دانش فنی را اولین دستاورد این طرح عنوان کرد و گفت: اولین پایلوت نیمه صنعتی الگویی با رعایت کامل استاندارد ایجاد و می توان آن را در بخش خصوصی توسعه و گسترش داد.

بهمنی در خصوص دومین دستاورد طرح بیان کرد: گله ماهیان مولدین پایه که شناسنامه دار و با سلامت بالا هستند و می توانند به عنوان ذخائر ژنتیکی کشور محسوب شوند.

وی افزود: تخم چشم زده سومین دستاورد در طرح فناورانه است که با اجرای این طرح از خروج ارز جلوگیری می شود.

رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات به عمل آمده پیش بینی می شود با انجام این الگو در کشور تا 10 سال آینده علاوه بر خودکفایی صادرات تخم چشم زده را می توانیم داشته باشیم.

بهمنی اظهار کرد: این طرح کلان ملی دارای 6 زیر طرح و 24 زیرپروژه مطالعاتی و ارزیابی است که امیدواریم باکسب دانش فنی و تولید انبوه قزل آلای رنگین کمان عاری از عوامل بیماری زای خاص در کشور   ( spf ) ، بانک ژنی از ذخایر سالم ماهی قزل آلای رنگین کمان در کشور فراهم شود.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.