بر اساس پستی که روز گذشته در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۵ بهمن) در توییتر منتشر شد، صرافی نیوزیلندی کریپتوپیا (cryptopia) پس از تشخیص یک هک بزرگ که ظاهراً خسارات قابل توجهی را به دنبال داشته، خدمات خود را به تعلیق انداخته است.

پس از کشف یک رخنه امنیتی، خدمات صرافی ارز دیجیتال کریپتوپیا از دسترس خارج شد. بر اساس پست توییتری این صرافی، هک مورد نظر روز دوشنبه ۱۴ ژانویه اتفاق افتاده است.

این صرافی ابتدا به صورت عمومی خبر یک «تعمیر و بروزرسانی خارج از برنامه» را اعلام کرد و پیش از آنکه با انتشار یک اعلامیه رسمی هک صرافی خود را علنی کند، چندین بروزسانی جزئی را پیاده کرده بود.

بنابر اعلام امروز صرافی کریپتوپیا، آژانس ها و مقامات دولتی از جمله پلیس نیوزیلند و واحد مبارزه با جرایم فناوری، از این اتفاق مطلع شده اند، در حال بررسی این موضوع هستند، و این حادثه را به عنوان یک جرم بزرگ در نظر گرفته اند.

گزارش‌ها حاکی از این است که طی این حمله هکرها موفق به سرقت ۱۹,۳۹۱ واحد اتریوم به ارزش حدودی ۲.۵ میلیون دلار شده‌اند.

سرقت 2.5 میلیون دلار اتریوم در هک صرافی کریپتوپیا !

در حال حاضر حجم کل معاملات روزانه صرافی کریپتوپیا در کوین مارکت کپ صفر نمایش داده می شود. بیش از ۸۰۰ دارایی دیجیتال و چند جفت معاملاتی در این صرافی لیست شده است که شامل تعدادی از دارایی های ارز دیجیتال مقیاس کوچک هستند.

با انتشار خبر هک صرافی کریپتوپیا، جامعه‌ی کریپتو واکنش نشان داد و این اتفاق با نگرانی ها و بدبینی های موجود در فضای ارز دیجیتال همراه شد. یکی از حساب‌های توییتری فعال در زمینه ارزهای دیجیتال با نام کاربری WhalePanda در خصوص این هک اظهار نظر کرده است. کاربر مذکور با انتشار مطلب زیر در نقل قول این نکته را متذکر شده است:

«جالب است که این اتفاق در وضعیت نزولی بازار ارز دیجیتال پیش آمده؛ یعنی درست زمانی که صرافی های کوچک به سختی هزینه ادامه فعالیت خود را به دست می آورند، رقابت شدیدی با یکدیگر دارند، و برای کسب درآمد از طریق لیست کردن توکن در پلتفرم خود سخت پیگیر پروژه های مرتبط با حوزه ارز دیجیتال هستند.»

گروهی از کاربران در پاسخ به توییت WhalePanda به بررسی تراکنش های اخیر کریپتوپیا پرداخته اند و با اشاره به داده های ارائه شده توسط Whale Alert در تاریخ ۱۳ ژانویه گفته اند که این صرافی یک روز قبل چند میلیون دلار اتریوم از حساب خود برداشت کرده است.

سایر صاحب نظران با توجه به اظهارات متهورانه ای که در خصوص این اتفاق عنوان شده است، ادعا می کنند که این نقض امنیتی احتمالا یک کلاهبرداری از پیش تعیین شده یا Exit Scam بوده است. هیچ یک از این ادعاها در زمان گزارش این خبر تایید نشده اند.

ران نیونر، مجری برنامه CryptoTrader در شبکه اقتصادی CNBC نیز در پاسخ به این توییت واکنش نشان داده و به این پرسش اشاره کرده که آیا نقض امنیتی مورد نظر تحت تاثیر سهل انگاری در ذخیره دارایی ها رخ داده است یا خیر. همچنین با توجه به حجم پایین و روند نزولی ادامه دار در بازار ارز دیجیتال، در مورد پرداخت خسارت از طرف کریپتوپیا به کاربران پرسیده است.

سرقت 2.5 میلیون دلار اتریوم در هک صرافی کریپتوپیا !

پیش از این در تابستان گذشته، کریپتوپیا به دلیل بروز مشکلات غیر منتظره ای که نیازمند بررسی بیشتر بودند، یک تعمیر و بروزرسانی برنامه ریزی شده را پیش از زمان مقرر اجرا کرد و با این اقدام باعث افزایش نگرانی در میان کاربران خود شد. این حرکت باعث شد که حتی بعد از پایان تعمیر و بروزرسانی، کاربران مشکلاتی را در رابطه با برداشت از حساب گزارش کنند.

در سال ۲۰۱۸ صرافی کریپتوپیا توکن تنظیم شده با نرخ دلار نیوزیلند که با عنوان NZDT نامگذاری شده است را راه اندازی کرد. بنا بر گزارش های موجود NZed اولین توکن ارز دیجیتال وابسته به دلار نیوزیلند است.

منبع: cointelegraph

دیدگاه تان را بنویسید