به گزارش ایرنا ، امسال در فصل برداشت گندم ، بسیاری از کشاورزان مازندرانی محصول خود را  ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بیشتر از نرخ خرید تضمینی در هر کیلو گرم به بخش خصوصی فروختند و به این ترتیب رقابت فعالان بخش خصوصی با یکدیگر و با شرکت غله و خدمات بازرگانی به صورت کم سابقه ای به برد خوب کشاورزان گندمکار مازندرانی انجامید.

دولت نرخ خرید تضمینی گندم را امسال یکهزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده بود، ولی بررسی ها نشان می دهد که برخی از کشاورزان مازندران که محصول با کیفیت از مزارعشان برداشت کردند، هر کیلوگندم را گاهی بیشتر از دو هزار تومان به فروش رساندند و علاوه بر این پولشان را هم به صورت نقدی دریافت کردند.

یکی از دلایل رقابت فشرده بخش خصوصی برای خرید گندم کشاورزان مازندران، کیفیت بالای این محصول بوده است ، موضوعی که سابقه تاریخی دارد. کیفیت گندم تولیدی مازندران بر اساس گزارش های رسمی نیز بالاتر از سایر استان‌های کشور است و به همین دلیل کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را خودشان مصرف می‌کنند و یک بخش را هم با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی به کارخانه‌های آرد می‌فروشند. به طور کلی مازندران در تولید گندم کیفی در کشور رتبه ممتاز دارد.

برداشت گندم در مازندران اکنون تقریبا پایان یافته است و تنها دو تا سه درصد از زیر کشت در مناطق کوهستانی باقی مانده است.

رو دست خوردن مراکز خرید

یکی از نتایج ورود و رقابت بخش خصوصی به خرید گندم در مازندران، کاهش قابل توجه تحویل این محصول به مراکز خرید دولتی بوده است. بر اساس اعلام شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور، میزان گندم تحویلی به مراکز خرید استان مازندران امسال حدود ۴۰ هزار تن بوده است. این رقم کمتر از نصف گندم تحویلی سال گذشته است. پارسال مراکز دولتی استان ۸۷ هزار تن گندم تحویل گرفته بودند.

خرید تضمینی گندم بر اساس جدول پاکی شامل افت مفید، افت غیرمفید و سن زدگی خریداری می‌شود. شورای اقتصاد امسال قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی را با افت چهاردرصد مفید و یک درصد غیرمفید یکهزار و ۷۰۰ تومان و گندم دوروم را یک هزار و ۷۷۰ تومان اعلام کرده بود.

افزایش خرید تضمینی گندم و کلزا از جمله سیاست های دولت تدبیر و امید طی چند سال گذشته بود که سبب شد کشور در سه سال گذشته در تولید گندم خودکفا شده و امسال وارد چهارمین سال خودکفایی شود. دولت در این راستا حتی قیمت خرید تضمینی گندم را از یک هزار و ۳۰۰ تومان سال گذشته امسال به یکهزار و ۷۰۰ تومان افزایش داد.

گم شدن رد سیلاب در گندمزارها 

بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران سال زراعی گذشته ۴۸ هزار هکتار از زمین های استان زیر کشت گندم رفته بود که این رقم امسال به ۵۱ هزار هکتار افزایش یافته بود. البته حدود ۱۱ هزا هکتار از گندمزارهای استان به دلیل سیلاب بهاری دچار ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت شده بود.

سیلاب و طغیان بهاری امسال رودخانه‌های مرکزی و شرقی استان از جمله بابلرود، تلار قائمشهر ، نکارود و تجن ساری حدود ۹۱ هزار هکتار از زمین های زراعی و باغی مناطق شرقی و مرکزی را به زیر آب برد و به انواع کشاورزی برنج ، باغ های کیوی و مرکبات ، توت فرنگی ، گندم ، کلزا ، جو و سویا از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت وارد کرد. 

یکی از کارشناسان بازرگانی محصولات کشاورزی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که امسال استقبال بخش خصوصی با خرید بالاتر از قیمت تضمینی و پرداخت نقدی  سبب شد تا کشاورزان محصول خودشان را به مراکز دولتی تحویل ندهند و اندکی از تلخی سیلاب بهاری برای گندمکاران کم شود.

داریوش آقایی افزود: از آنجایی که ارزش پول امسال به نسبت سال قبل کاهش چشمگیری یافت و افزایش  ۴۰۰تومانی قیمت خرید تضمینی گندم امسال نیز ناچیز بوده است، بخش خصوصی در رقابت با شرکت غله و بازرگانی و شرکت تعاونی روستایی به عنوان مباشران خرید دولت ، به صورت جدی وارد شد و محصول کشاورزان را بالاتر از قیمت تضمینی و به صورت نقدی خریداری کرد.

وی این اقدام را صد درصد به نفع کشاورزان توصیف کرد و در عین حال ابراز امیدواری کرد که گندم کیفی مازندران در داخل استان و کشور تبدیل به آرد شده و به مصرف مردم برسد.

معاون فنی و بازرگانی سازمان تعاون روستایی مازندران با اظهار این جمله که " نمی توانیم قاچاق گندم را کتمان کنیم " اظهار داشت: گندم مازندران کیفی ترین گندم کشور است و توقع داریم مردم استان از کیفیت این محصول تولیدی بهره مند شوند ، ولی به نظر می رسد عمده این گندم ها به تهران صادر شده و پایتخت نشینان از آن استفاده می کنند.

آقایی با بیان اینکه شرکت تعاونی روستایی امسال حدود هفت هزار تن گندم را از کشاورزانی که در مناطق کوهستانی استان مشغول به کار هستند، خریداری کرده است، ادامه داد: از آنجایی که این شرکت در همه نقاط استان دارای امکانات و تجهیزات خرید و نگهداری است، گندمکاران این مناطق با کمترین هزینه حمل و نقل محصولشان را فروختند.

بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مازندران مربوط به مناطق بهشهر، نکا و گلوگاه است که در سه منطقه جلگه‌ای، میان بند و کوهستانی کشت می‌شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت گندم در سال زراعی جاری را ۵۱ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امسال برای خرید گندم ۳۵ مرکز خرید تضمینی در استان فعال شده بود که حدود ۴۰هزار تن از  گندم مازاد بر مصرف کشاورزان را خریداری کرده است.
عباس پور نصرالله شرکت غله و اتحادیه شرکت تعاونی روستایی را که دارای کارخانه‌های آرد و سیلو هستند به عنوان مباشر خرید تضمینی گندم از کشاورزان معرفی کرد و افزود: وضعیت مزارع گندم امسال به دلیل بارندگی‌های مناسب مطلوب بوده است .

وی با اشاره به این نکته که تناوب کشت کلزا ، گندم و برنج با هدف پایداری تولید در زمین های کشاورزی مازندران همواره مورد تاکید و ضروری است، توضیح داد: اگر چه سطح زیر کشت گندم امسال نسبت به سال قبل سه هزار هکتار بیشتر بود ولی سطح زیر کشت سال ۹۷ نسبت به سال قبلتر ۶ هزار هکتار کم شده بود.

عباسپور با بیان اینکه امسال ۲۵ هزار هکتار از گندمزارهای مازندران به صورت آبی و ۲۶ هزار هکتار نیز دیمی کشت شده بود، توضیح داد: با توجه به اهمیت کشت دانه روغنی کلزا، این محصول در کشت جایگزینی مورد توجه کشاورزان قرار گرفته است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران به خسارت ۱۱هزار هکتاری گندمزارهای استان در سیلاب بهاری اشاره کرد و گفت: تولید امسال گندم بیش از  ۱۲۰ هزار تن بوده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ نیز گفت که از ابتدای فصل خرید تضمینی تاکنون بیش از ۳۹ هزار و ۱۶۷ تن گندم به ارزش ۶۸۲ میلیارد و ۵۸ میلیون ریال تحویل مراکز خرید شرکت غله شد که بیش از ۸۹ درصد از مطالبات گندمکاران مازندرانی پرداخت شد.

سید محمد جعفری افزود: کشاورزانی که محصول خود را تا ۲۴ تیرماه تحویل مراکز خرید شرکت غله دادند وجه گندم خود را دریافت کردند.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.