به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مراسم که با حضور محمود شالویی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، مدیرکل سابق میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران و تهران و دبیر نخستین دوره جشنواره فیلم وارش، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بابل، معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران و تعدادی از هنرمندان برگزار شد، عوامل بخش های مختلف برگزاری جشنواره تقدیر شدند.
دبیر نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش در این مراسم با بیان این که 20 سال پیش وارش با همکاری چند جوان علاقه مند و حمایت تعدادی از مدیران فرهنگدوست آغاز به کار کرد، گفت: کمتر از بیست سالم بود که با اعتماد دکتر بزرگ نیا جشنواره وارش را آغاز کردم.
مهدی قربانپور افزود : آن زمان به دکتر بزرگ نیا گفتم دوست دارم در مازندران فستیوال برگزار کنم و همین درخواست کافی بود تا در 19 سالگی به من اعتماد کند و سنگ بنای وارش را بگذاریم و اتفاقا 14 دی ماه 1378 که مصادف با ماه مبارک رمضان بود تصمیم گرفتیم جشنواره را برگزار کنیم.
وی ادامه داد : چهار دوره جشنواره را با کمک آقای بزرگ نیا ادامه دادیم و پس از آن با تغییر دولت ، مسیر جشنواره تغییر کرد ، اما در دوره نهم پس از چند سال تصمیم گرفتیم جشنواره را به اصل آن که نگاه به فرهنگ و محیط زیست بود ، برگردانیم.
** بهره گیری از ظرفیت مردمی
مهدی قربانپور گفت : در روزهای فراهم آوری مقدمات جشنواره نهم به این فکر افتادیم که از نیروهای مردمی منطقه هم استفاده کنیم و به همین دلیل هم خاطره 20 سال پیش و زمان شکل گیری جشنواره را مرور کردم که اعتقاد داشتیم به جوانان اعتماد کنیم و جوانان هم در کنار مدیران توانستند گام های خوبی بردارند.
وی افزود : با همین رویکرد و اتفاق خوبی که در وارش نهم رقم خورد ، اطمینان دارم نسل بعدی مدیران جشنواره همین همراهان و داوطلبان جوان هستند و امید دارم حال خوب وارش نهم در سال های بعد هم با کمک عوامل اجرایی و نیروهای جوان تداوم داشته باشد.
**برنامه ریزی برای وارش سالانه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران هم با بیان این که وارش دوره بسیار خوبی را پشت سر گذاشت، گفت: اطمینان دارم دوره های بعدی وارش هم پرشور خواهد بود.
محمود شالویی با بیان این که وارش باید به طور مستمر و منظم برگزار شود، گفت: در حال بررسی جشنواره نهم هستیم تا با برآوردی از مسائل مختلف از جمله استقبال، پشتوانه های اجرایی و اعتباری، میزان توجه و واکنش محافل سینمایی منطقه برگزاری جشنواره به صورت سالانه را ارزیابی کنیم و پس از گفت و گوها و بررسی همه این ابعاد برای برگزاری وارش به طور سالانه یا دوسالانه تصمیم گرفته خواهد شد
دبیر نخستین جشنواره فیلم وارش نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از برگزاری نهمین دوره وارش گفت: روزی که به پیشنهاد آقای قربانپور این رویداد را رقم می زدیم، اطمینان داشتم این رویداد به موفقیت می رسد. آن زمان خواسته بودم که به فیلم های کوتاه توجه شود.
دلاور بزرگ نیا با بیان این که آن زمان دکتر شالویی از مدیران ستادی وزارتخانه بود و همان زمان نیز در جریان پا گرفتن این رویداد فرهنگی سینمایی قرار داشت، افزود: دومین امید ما این بود که بتوانیم یک رویداد فرهنگی سینمایی را در استان شکل دهیم.
وی ادامه داد : علاوه بر این، توجه به عناصر کمتر دیده شده فرهنگی که در سایه فرهنگ ملی کمتر مورد توجه قرار داشتند از اولویت های ما بود. به هر حال آیین ها و سنن ما باید حفظ می شد و وارش به این موضوع ورود کرد. در روزگاری که خیلی ها شیفته فیلم ساختن به سبک غربی ها بودند، اینجا در مازندران یک سری هنرمند برای ثبت آیین ها و سنن دست به کار شدند.
بزرگ نیا اظهار داشت : برخی هنرمندان شاخص سینمای امروز ایران نخستین جایزه سینمایی خود را از جشنواره های قبلی وارش دریافت کردند و این از افتخارات وارش است که به کشف استعدادهای هنری کمک کرد. این یعنی می توان از یک شهرستان در جریان سینمایی کشور اثر گذاشت.
وی تاکید کرد : وارش می تواند همانطور که خاستگاه جشنواره های فیلم کوتاه در ایران شد، به شهرتی جهانی در عرصه فیلم های مرتبط با فرهنگ و آداب و رسوم اقوام برسد. این ظرفیت به طور کامل در مازندران و بابل وجود دارد که وارش را در دنیا مطرح کند.
**سبقت وارش از فجر در جذب داوطلبان
مدیر امور داوطلبان نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش نیز که اجرای این مراسم را به عهده داشت ضمن قدردانی از عوامل برگزاری جشنواره میزان استقبال داوطلبان از جشنواره وارش را در ایران کم نظیر عنوان کرد و گفت: در جشنواره فیلم فجر حدود 75 داوطلب حضور داشتند و در جشنواره فیلم وارش 116 داوطلب داشتیم که این آمار وارش را جشنواره ای متمایز از سایر جشنواره ها در بخش اجرا و نیروی انسانی کرده است.
میکاییل حقانی افزود: تلاش وارش بر استفاده از توان نیروهای علاقه مند در بخش های مختلف اجرایی بود. پس از ثبت نام علاقه مندان نیز با شناسایی توان هر کدام از داوطلبان، برای حضورشان در امور اجرایی جشنواره برنامه ریزی شد.
وی ادامه داد : در بخش های مختلف اجرایی و هنری داوطلبانی از بابل و شهرهای مختلف ثبت نام کردند که همگی بسته به نیاز جشنواره و توانمندی هایی که داشتند از چند ماه پیش از روزهای اصلی جشنواره تا پایان جشنواره در کنار وارش بودند.
در پایان این مراسم از دست اندرکاران برگزاری نهمین جشنواره بین المللی فیلم وارش با اهدای لوح تقدیر شد.
9927/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.