به گزارش ایرنا، با فرا رسیدن ایام نوروز، شهرستان نکا، حال و هوای دیگری به خود گرفته است و مسئولان و مردم هر کدام به نحوی تلاش می کنند تا امکانات گردشگری منطقه را برای استقبال از مسافران نوروزی آماده کنند.
به همین منظور و برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی با تشکیل ستاد تسهیلات سفر، تصمیمات و برنامه های لازم اندیشیده شد تا مسافران خاطرات خوشی را به عنوان راه توشه از شهرستان نکا با خود ببرند.
بوم گردی نکا، با دارا بودن رنگ ها، آیین ها و سنت ها، مقاصد کمترشناخته شده ای است که در سال های اخیر توسعه فراوان یافته و امسال هم آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است و جایگاه خوبی را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده است.
** بوم گردی در روستای زروم نکا
زروم روستای بکر و دست‌نخورده‌ای است که نه‌تنها طبیعت زیبایش بلکه معماری اصیل ، صنایع‌دستی و بافت‌های سنتی و غذا‌های محلی منحصربه‌فردش سفر دور و دراز مسافران راهی برای جذب گردشگر و توریست است.
روستای زروم نکا به عنوان روستای نمونه گردشگری در منطقه هزار جریب نکا در مازندران قرار دارد. این روستا که به دلیل معماری بومی مازندران مورد توجه است برطبق سنت همه ساله وقتی صدای بهارشنیده می‌شود روستا صفا و صمیمیت درآغوش می‌کشد.
روستای زروم، در فاصله 75 کیلومتری نکا قرار دارد، روستایی با 300 نفر جمعیت ثابت که با مشارکت نهاد‌های محلی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، از سال گذشته به روستا‌های هدف گردشگری مازندران پیوسته است.
** بوم گردی روستای فریمک
روستای فریمک در 65 کیلومتری نکا در بخش هزارجریب و در دل جنگل‌های بکر مناطق کوهستانی قرار دارد که با دارا بودن آب و برق و امکانات رفاهی مناسب، بهسازی معابر و طرح سنگ فرش سنتی، خانه‌های سنتی بسیار زیبا، آماده پذیرایی از مهمانان نوروزی است.
در حال حاضر دهها اقامتگاه و منزل برای گردشگران و مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است تا سفر خوشی را در این روستای گردشگری شهرستان نکا داشته باشند.
گردشگران و مسافران در این روستاها می‌توانند ضمن استفاده از مواهب طبیعی و جاذبه‌های گردشگری، با سنت‌های بومی و محلی، پوشش و غذاهای محلی آشنا شده و اقامت مناسبی با استفاده از غذای محلی و خانه‌های سنتی داشته باشند.
** چشمه قرمرض نکا
چشمه آب معدنی قرمرض نکا در شرق مازندران، همزمان با آغاز تعطیلات نوروزی به یکی از مقصدهای بسیاری گردشگران و مسافران به شهر نکا تبدیل شده است.
آب معدنی قرمرض چشمه ایست که در 10 کیلومتری شهرستان نکا و در میان کوه های جنگلی و سرسبز منطقه هزارجریب قرار دارد؛ آبی که دارای املاح معدنی است و خواص طبی و طبیعی زیادی دارد.
** دریای مروارید
دریای مروارید نکا با مدیریت شهرداری در 20 کیلومتری شمال شهرستان نکا واقع شده و اکنون با دارا بودن امکانات، تجهیزات و فضاسازی نو میزبان مسافران مختلف از اقصی نقاط کشور است.
شرایط اقامت و اسکان برای مسافران در محوطه دریای مروارید فراهم شده است تا ضمن استقبال از مسافران میزبانی خوبی برای اقامت و فراهم کردن خاطرات خوش برای مسافران باشد.
** غار کمیشان
این غار در روستای خانه سر در 5 کیلومتری شهر نکا و 20 کیلومتری بهشهر قرار دارد و از سال 1367 مورد بررسی باستان شناسان قرار گرفته است.
قدمت غار گمیشان به 14 تا 15 هزار سال قبل یعنی به عصر فراپارینه سنگی برمی گردد. کاوشگران با هدف گاه نگاری، تعیین قدمت، طبقه بندی مصنوعات سنگی، بازسازی اقلیم و مطالعه رژیم غذایی ساکنان این منطقه تحقیقات خود را در این محوطه تاریخی آغار کرده اند .
تاکنون 40 هزار تکه استخوانی ، 30 هزار دست ابزار سنگی که به عنوان ابزار به کار می رفت و تعدادی سفال در لایه های بالایی کشف شد که می تواند جوابگوی بسیاری از سوالات در خصوص شیوه و نحوه زندگی مردم این منطقه باشد.
** آبشار دزده
آبشار دزده در بخش هزارجریب شهرستان نکا استان مازندران واقع است. این آبشار در 3 کیلومتری غرب روستای درویشان قرار دارد که نیمی از این مسیر در میان مزارع و مراتع و نیمی در میان جنگل درختان پهن برگ همراه با شیبی ملایم قرار دارد.
درویشان، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا است. برای دسترسی به این روستا ابتدا وارد جاده نکا-پایین زرندین شده و با ادامه مسیر به روستای بالازرندین میرسید.
از این روستا به سمت منطقه غارمرض ادامه مسیر داده تا به روستای سه کیله برسید و وارد جاده فرعی شده تا به روستای درویشان برسید.
این آبشار از جمله آبشارهای پرآب منطقه است که حوضچه آن عمق زیادی دارد. آبشار از میان 2 صخره سنگی از ارتفاع 5 متری به پایین میریزد و حوضچه سنگی آن بیش از 15 متر ارتفاع دارد. از جمله آبشارهای منطقه میتوان به آبشار سه کیله اشاره کرد که ارتفاع زیادی دارد.
** روستای ارم
روستای ارم یکی از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نکا است که وجود جنگلهای بکر و طبیعی ، چشمه سارها و وجود رودخانه ارم که یکی از سرچشمه های رود تجن ساری می باشد برخودار می باشد. این روستا در ارتفاع 1230 متری از سطح دریا و در فاصله 68 کلیومتری از شهرستان نکا قرار دارد .
این روستا یکی از زیبا ترین و دیدنی ترین روستاهای منطقه هزارجریب است . دره زیبا و رودخانه ای پر آب با بستر سنگی ، همه ساله بسیاری از گردشگران را به سمت خودش می کشاند و در حدود 2 کیلومتر بالاتر از روستای ارم در مسیر رودخانه آبشار معروف ((لیدر )) واقع شده که به خاطر پرخروش بودن آب و واقع شدن در میان جنگل و کوه و نیز چشمه هایی در اطراف ، یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان را تشکیل داده است.
** آبشار زنگت
آبشار زنگت در استان مازندران، در جنوب روستای زنگت پایین و در منطقه ای جنگلی قرار گرفته است؛ ارتفاع آبشار در حدود 20 متر و آبشاری پله ای است. ارتفاع آبشار از سطح دریا در حدود 1170 متر است.
زنگت پایین، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا، دهستان زارم در استان مازندران است.آبشار پس از جاری شدن از ارتفاعات جنوبی روستا به رودخانه زارم رود میریزد. این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوه و فراوانی نظیر درخت ممرز ، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس(راش)، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی ، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی می باشد وهمچنین دارای پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، مریم گلی و گونه های فراوانی از گونه های وحشی است.
برای دسترسی به آبشار باید از شهرستان نکا به چلمردی سپس صفرمیان، ولادیمه و در آخر زنگت پایین رفت.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بهشهر گفت: شهرستان نکا در شرق استان مازندران از جمله مناطقی است که با دارا بودن حدود 100 روستا در دشت و مناطق کوهستانی، از شهرستان‌های هدف گردشگران بوده و در سال‌های اخیر گردشگران فراوانی از روستاها بازدید و در آن اقامت کردند.
امید داداشیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بوم گردی روستایی، از جمله گردشگری‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی گردشگران و مسافران قرار گرفته و برای این منظور، زیرساخت‌های مختلفی برای توسعه این گردشگری در روستاهای نکا فراهم شده است.
وی بیان داشت: روستای زروم و فریمک از جمله روستاهای هدف گردشگری در این شهرستان است که سالانه میزبان گردشگران و مسافران فراوان از اقصی نقاط کشور است و قرار گرفتن این روستاها در دل جنگل های بکر و همجواری با چشمه سارها و آیین های سنتی و بومی جلوه خاصی به این مناطق بخشیده است.
داداشیان همچنین با اشاره به نظارت کامل کمی و کیفی اقامتگاههای بوم گردی و مناطق گردشگری نکا گفت: اقامتگاههای بوم گردی، هتل ها و واحدهای بین راهی از لحاظ سرویس های بهداشتی، وضعیت و کیفیت غذا مورد نظارت قرار گرفته و در طول نوروز با قوت و دقت بیشتری کنترل و نظارت انجام می شود.
/ 7332/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.