به گزارش خبرنگار ایرنا، اظهار نظرهای غیرکارشناسی در زمینه های مختلف همواره به عنوان عامل دردسرساز و مشکل آفرین به شمار می رود اما زمانیکه پای این اظهارنظرها به حوزه سلامت و تندرستی افراد باز می شود باعث شده تا موضوع از احساس خطر فراتر رود و به ناامنی سلامتی کشانده شود موضوعی که این روزها درباشگاههای ورزشی ردپایی از آن را می توان دید.
زمانی موضوع تبلیغ و توصیه به استفاده از داروهای نیروزا در باشگاههای ورزشی به معضلی برای سلامتی افرادی که به این مکان های می رفتند، مبدل شده بود و باعث شد تا زنگ خطر هشدارها در این خصوص به صدا در آید ، اما به نظر می رسد سریال موضوعات باشگاههای ورزشی به همین جا ختم نشود و پای توصیه به درمان های سنتی و مشاوره تغذیه ای و درمانی نیز به این فضاها باز شده است .
مربیان باشگاههای ورزشی برای اینکه بتوانند درکنار فعالیت های ورزشی از تلاش افراد برای سالم ماندنشان بیشترین استفاده را بکنند توصیه به تغذیه و یا به اصطلاح مشاوره تغذیه و یا حتی مشاوره در خصوص تغذیه بیماران را تجویز بکنند.
حتی در مواقعی پا را فراتر از این حوزه گذاشته و با ورود به طب سنتی و به قول خودشان شناسایی طبع هر فردی ، انواع روزه های درمانی این نوع طب کهن را برای افرادی که به باشگاهها می آیند، نسخه پیچی می کنند.
حال آنکه به غیر از افرادی که برای حفظ سلامتیشان و یا علاقه به ورزش کردن به باشگاهها می آیند هستند بیمارانی که به توصیه پزشک برای کم کردن علائم و کاهش درد بیماری به باشگاهها می آیند که در این محیط ، پرونده شیوه های درمان دیگری گشوده می شود که آنها را سردرگم می کند.
اظهارنظر کردن در همه موارد به یک نوع اپیدمی در جامعه ما مبدل شده است و هرکسی با هر سطح علم و آگاهی در هر زمینه ای به خود اجازه اظهارنظر و بیان نظر کارشناسی می دهد.
سوگند، بانوی ساروی که هفته ای سه بار به باشگاه می رود، به خبرنگار ایرنا گفت که به توصیه و تجویز پزشک متخصص برای کم کردن از دردهای بدنم که ناشی از بیماری ام است به باشگاه می روم و ورزش می کنم.
وی انجام حرکات ورزشی را بسیار در کاهش دردهای بدن خود موثر دانست و گفت: چند هفته بعد از شروع کلاس های باشگاه مشاهده کردم که مربی پیشنهاد آموزش و ارائه مطالب در زمینه طب سنتی را داد.
وی ادامه داد: البته از آن جهت که طب سنتی بسیار طرفدار دارد من و به همراه دیگر بانوان علاقمندی خود را در این زمینه اعلام کردیم تا نکاتی درباره مزاج و یا همان طبع خود آشنا شویم.
وی اظهار داشت : اما در کمال تعجب دیدم که مربی ورزشی ام به صورت عمیق و جدی در خصوص مسائل پزشکی و درمانی حتی در خصوص علت بسیاری از بیماری ها که هنوز جامعه پزشکی از کشف آن عاجز مانده است، مطالبی را بیان کرد.
این بانو گفت: به طور مثال مربی در خصوص علت بیماری آلزایمر، آن را ناشی از مصرف شکر و آرد سفید عنوان کرد این در حالیست که هنوز علم روز پزشکی جهان نتوانسته است به طور دقیق علت این بیماری را کشف بکند.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر بیان علت بیماری ها حتی در خصوص نحوه درمان آن نیز با استفاده از طب سنتی نظراتی اعلام کرد که به نظر می رسید که بیشتر خودآموخته است تا اینکه سبقه علمی داشته باشد.
** حرکت در چهارچوب قانونی ، خط قرمز برای حفظ سلامتی
دکتر رز فولادی که علاوه بر سابقه طبابت به عنوان نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران فعالیت می کند به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت در هر شغل و حرفه ای به گذراندن دوره های تخصصی دانشگاهی و پس از آن دوره های آموزشی نیاز دارد تا فرد در آن رشته تخصص و تبحر داشته باشد.
وی افزود: در این میان حرفه پزشکی با توجه به اینکه به صورت مستقیم با سلامت و جان افراد ارتباط دارد از حساسیت ویژه تری برخوردار است و ورود افراد غیر متخصص و انجام امور در آن می تواند بر جان افراد تاثیر بگذارد.
این پزشک عنوان کرد: البته هر از گاهی اخبار و یا مطالبی در خصوص ورود افراد غیر متخصص و بدون تجربه در مساله پزشکی و طبابت شنیده می شود که خود معضل و آسیب به شمار می رود .
فولادی ادامه داد: اما اینکه مربیان در باشگاههای ورزشی نیز در این خصوص فعالیت می کنند و به بیان اظهار نظر در خصوص روش و چگونگی بروز بیماری و درمان آن می پردازند از جمله این مسائل است.
نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی مازندران گفت: در حالیکه این افراد با حضور در دوره های تخصصی مربیگری رشته ورزشی آموزش های لازم را فرا می گیرند و آماده ارائه خدمات در این زمینه هستند.
وی ادامه داد: در این دوره های تخصصی مربیگری به آنها مسائل کاری آموزش یعنی در خصوص نحوه تمرین و آموزش رشته ورزشی اطلاعاتی به آنها داده می شود.
به گفته نائب رئیس هیات پزشکی مازندران ، مربیان ورزشی در این حد و اندازه که اطلاعاتی درباره آناتومی بدن و رشته ورزشی خود ارائه بکنند اجازه اظهارنظر بیشتر ندارند و اینکه دیده و یا گزارش شده برخی از آنها مبادرت به اظهارنظر درخصوص شیوه درمان بیماری ها ارائه می کنند تخلف است و دخالت در کارپزشکان به شمار می رود .
وی خطاب به مربیان باشگاههای ورزشی گفت : پزشکی شاخه حساس و مهمی است که هرگونه اظهارنظر نادرست می تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و هرگونه بیان مطالب در این زمینه می تواند برای افراد مشکل ساز باشد.
معاون اداره کل ورزش و جوانان مازندران نیز انجام کارهای مشاوره ای در زمینه طبابت چه طب سنتی و مدرن را جز حوزه وظایف قانونی مربیان باشگاههای ورزشی ندانست.
مریم فرجپور در این خصوص که برخی مربیان مبادرت به انجام این کار می کنند، گفت: جو رفاقت و صمیمت میان مربیان و شاگردان در باشگاهها باعث می شود تا هرازگاهی به صورت دوستانه اطلاعاتی در زمینه پزشکی و سلامت رد و بدل شود.
وی عنوان کرد : اما این بدان معنا نیست که این مربیان باشگاهها می تواند در این زمینه ورود پیدا بکنند و اجازه انجام چنین کاری هم ندارند.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.