صدای آواز کودکان و پایکوبی و شادی جمعی از جوانان با لباس قرمز و صورت سیاه حاجی فیروز به گوش می رسد، مردم بجای خرید و یا فروش چند دقیقه ای به تماشا می آیند انگار در این چند لحظه همه مشکلات و دغدغه های خرید سال نو را فراموش کرده اند.
صورت سیاه حاجی فیروز نشان دهنده اتمام ناپاکی ها، سیاهی ها و مژده آمدن بهار است و برای شاد کردن مردم این لباس را بر تن می کنند. حاجی فیروزها سمبل افراد آزاده ای هستند که با لباس سرخ تحولی عظیم را بشارت می دهند وبا گفتن لطیفه باعث شاد شدن مردم و خنداندن آنها می شوند.
پژوهشگر آداب و رسوم مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: از 30 سال گذشته تاکنون هرساله بعنوان نوروز خوان در محله های شهرهای مختلف استان مازندران به خصوص شهرستان بابل حضور می یابم که این سنت دیرینه مژده به خانواده هاست که در آستانه سال نو قرار داریم.
احمد رضا نژاد افزود: متاسفانه بدلیل اینکه خلاء شادی در مردم وجود دارد عده ای با سوء استفاده چهره خودشان را سیاه کرده و با لباس قرمز در بازارها حضور می یابند تا با خنداندن مردم پولی هم به جیب بزنند.
وی اظهار داشت: دو نفر از همین افرادی که اینکاره نیستند بهمن ماه امسال که به هیچ عنوان زمان حضور حاجی فیروز و نوروزخوانی نیست در محله ها و بازارهای آمل حضور یافتند و شبی یک میلیون و 500 هزار تومان کاسب بودند که این روند می تواند به فرهنگ نوروزخوانی و حاجی فیروز که فلسفه دیرینه دارد لطمه وارد کند.
این پژوهشگر با بیان اینکه حاجی فیروز و نوروزخوانی از 15 اسفند در محله ها آغاز می شود؛ اظهارداشت: اگر این روند همین طور به پیش برود نسل های آینده به فرهنگ و آداب و رسوم ما خواهند خندید و آنها را کنار می زنند.
وی گفت: حضور برخی به این صورت در بازارها و محلات به نام حاجی فیروز به این دلیل است که کارشان کارشناسی نیست و حتی برخی از مداحان نیز به این کار روی آورده اند.
وی با بیان اینکه ادا در آوردن و شکلک به هیچ عنوان در فرهنگ حاجی فیروز نبوده است؛ گفت: متاسفانه این مسئله وجود دارد و باید مسئولان به فکر باشند در غیر این صورت کم کم حاجی فیروز و نوروزخوانی از اعتبار خواهند افتاد.
رضانژاد بیان کرد: پیشینیان به سادگی این فرهنگ ها را به ما واگذار نکردند که به سادگی آنها را کنار بزنیم و باید تصمیمات اساسی برای پیشبرد اهداف و برنامه های حاجی فیروز با شخصیت های موجه صورت گیرد چرا که تکدی گری به شکل حاجی فیروز ناهنجاری های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
کارشناس میراث فرهنگی بابل نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با نزدیک شدن به ایام نوروز شاهد گسترش تکدی گری با چهره جدیدی به نام حاجی فیروز هستیم که با روح اصلی آن منافات دارد.
علی جهانیان افزود: متاسفانه در 10 سال اخیر یک عده افراد سود جو در قالب تکدی گری حاجی فیروز روی آوردند که سطح این فرهنگ شادی آفرین برای مردم را بسیار پایین آوردند و امروز شاهد تکدی گری با سوء استفاده از میراث کهن هستیم.
***برگزاری اداب و رسوم حاجی فیروز با مطربی اشتباه است
وی بیان کرد: این عده از افراد که تنها به دنبال کسب در آمد می باشند مراسم حاجی فیروز را با مطربی اشتباه گرفتند و بیشتر مراسم آنان شبیه به مطربی است که به فکر کاسبی خود هستند.
وی افزود: اگر ما بخواهیم این مشکل را حل کنیم باید شهرداری ها با همکاری اداره میراث فرهنگی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی افراد متخصص در این کار را انتخاب کنند و با مشخص کردن چند نقطه از شهر این افراد بتوانند مراسم خود را اجرا کنند.
***انتخاب متولی مشخص برای حاجی فیروز
جهانیان گفت: اگر برای این امر یک متولی مشخص داشته باشیم به هیچ عنوان تکدی گری در این بخش رواج نخواهد یافت.
نوروز نخستین روز سال خورشیدی ایرانی برابر با یکم فروردین ماه، جشن آغاز سال نوی ایرانی و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران ایران باستان است.
خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز هم مردم مناطق گوناگون فلات ایران، نوروز را جشن می‌گیرند و امروز نیز جشن نوروز در دیگر کشورهای جهان نیز برگزار می شود.
زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار و به مدت 13 روز است.
7328/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.