به گزارش خبرنگار ایرنا، افزایش صید ماهی سفید سبب شده است تا قیمت این گونه آبزی در بازار ماهی فروشان مازندران حدود 30 درصد کاهش یافته و از قرار 40 هزار تومان برای هر کیلوگرم به 30 هزار تومان کاهش یابد.
بررسی های خبرنگار ایرنا از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید در نوسان است و اکنون قیمت ماهی سفید با وزن حدود 900 گرم تا یک کیلو 30 هزار تومان است.
همچنین ماهی کفال و کپور با وزن 800 تا یک کیلو گرم به ترتیب 35 تا 40 هزار تومان عرضه می شود.
یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار به خبرنگار ایرنا گفت که با گذشت روزهای چله نشینی ماهی سفید، صید این گونه افزایش یافته و سبب شده تا قیمت در مقایسه با 10 روز پیش حدود 10 هزار تومان کاهش یابد.
محمد بخشی افزود: قیمت ماهی سفید با وزن حدود یک کیلو گرم اکنون 30 هزار تومان عرضه می شود و اندازه های کوچکتر هم قیمت کمتری دارند.
این فعال بازار ماهی فروشی با بیان اینکه با افزایش صید ماهیان استخوانی و کم شدن قیمت آن، قیمت ماهی پرورشی کپور هم کاهش یافته است، گفت: اکنون قیمت هر کیلو کپور پرورشی 12 هزار تومان است که نسبت به هفته گذشته سه هزار تومان کمتر شد.
وی قیمت ماهی فیتیفاک و آزاد پرورشی را 14 تا 15 هزار تومان در هر کیلو گرم اعلام کرد و اظهار داشت: البته قیمت ماهی سردآبی قزل آلا به دلیل بالا بودن تقاضا همانند گذشته 33 تا 35 هزار تومان عرضه می شود.
بخشی که عضو اتحادیه شرکت تعاونی صیادی پره مازندران است، به وضعیت صید و قیمت ماهیان استخوانی کپور و کفال دریایی اشاره کرد و ادامه داد: اگر چه صید این گونه ها کم شده است اما هر قطعه با وزن حدود یک کیلو گرم 35تا 40 هزار تومان به فروش می رسد.
کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از نیمه دوم ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
** سفید، گونه اصلی صید در مازندران
بر اساس آمار رسمی شیلات مازندران ، ماهی سفید بیش از 50 درصد از صید و بیش از 60 درصد از درآمد صیادان ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران را به خود اختصاص می دهد.
ماهی سفید فون بومی دریای خزر و جزو گونه های قطب شمال محسوب می شود که بعد از دوران یخبندان یعنی 10 تا 12 هزار سال پیش وارد این دریا شده و خصوصیات بومی دریای خزر را کسب کرده است .
ماهی سفید جزو ماهیان نیمه مهاجر است که بسته به شرایط آب و هوائی و زمانی به نقاط مختلف دریا از عمیق ترین نقطه تا مصب رودخانه ها در فصل تخم ریزی در بهار مهاجرت می کند.
بر اساس تحقیقاتی که پژوهشگران شیلات ایران انجام داده اند ، مهاجرت های مکانی و زمانی ماهی سفید در سواحل ایران در اعماق بین 10 الی 100 متر است که بیشتر بر اساس شرایط دمائی لایه سطحی آب صورت می گیرد .
میانگین درجه حرارت لایه سطحی آب دریای خزر در بهار به بالای 20 درجه و در پائیز به زیر 15 درجه و در زمستان به زیر 10 درجه می رسد و همین تغییرات دمائی است که سبب می شود ماهیان سفید از اواخر آذر تا اواخر بهمن به نقاط عمیق دریا مهاجرت کنند.
این وضعیت پراکنش همچنین سبب می شود تا بیشترین میزان صید ماهی سفید در مناطق صید تجاری مربوط به اواخر اسفند و اوایل فروردین باشد . گزارش های رسمی شیلات ایران هم نشان می دهد در این دوره زمانی ماهی سفید بیش از 90 درصد صید را به خود اختصاص می دهد .
صید ماهیان استخوانی در آب های ساحلی دریای خزر در مازندران از بیستم ماه مهر آغاز شده است و تا اواخر ماه فروردین ادامه دارد.
مازندران 338 کیلومتر ساحل دریای خزر را در اختیار دارد.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.