علی پاشا زانوسی روز یکشنبه در حاشیه بازدید مسئولان از فرآیند اجرای این طرح در منطقه میانده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ همزمان با فصل مهاجرت ماهی سفید از دریا به رودخانه از اواسط اسفند 314 قطعه ماهیی مولد نر و ماده از یکی از شرکت های تعاونی پره صیادان چالوس دریافت و برای شیل گذاری به محل اجرای این طرح واقع در میانده انداخته شد.
وی ادامه داد :‌ بچه ماهی هایی که از این طریق تکثیر شدند پس از رسیدن به وزن حدود 250 میلی گرم در رودخانه سردآبرود منتهی به دریای خزر رهاسازی می شوند.
رئیس اداره شیلات شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت پیش بینی کرد که بچه ماهی های تکثیر شده در هفته جاری برای ادامه حیات در دریای خزر رها شوند.
پاشا زانوسی هدف از اجرای طرح تکثیر نیمه طبیعی را پیشگیری از انقراض ماهیان سفید دریای خزر اعلام کرد.
وی گفت : تکثیر ماهی سفید به شیوه نیمه طبیعی به لحاظ تنوع ژنتیکی از مقاومت بالایی برخوردار است.
او همچنین با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز در این منطقه گفت : ساخت وسازهای غیرمجاز و درپی آن سرریز شیرابه زباله ، فاضلاب های خانگی ، صنعتی و سموم کشاورزی به داخل رودخانه ها ،‌ صید غیرمجاز و برداشت های بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه ها را از عوامل تهدید کننده و انقراض ماهیان در این منطقه محسوب می شوند.
از مجموع ، پنج رودخانه حفاظت شده سطح کشور ، 2 رودخانه یکی سردآبرود و دیگر چالوس در شهرستان چالوس جریان دارد.
دریای خزر از 116 گونه و 64 زیر گونه برخوردار است که در این میان 17 گونه آن ارزش تجاری دارد و از جمله می توان به گونه هایی مانند ماهی سفید ، کپور ، کولی و یا انواع گونه های خاویاری اشاره کرد.
علویکلا ، صلاح الدین کلا ، وازیوار ،‌توسکاتک ، چلک ، خیرود ، ماشلک ، کرکرودسر ،‌چالوس ، سردابرود و نمک آبرود از جمله رودخانه های دائمی شهرستان های نوشهر و چالوس هستند که ارزش شیلاتی دارند.
سال گذشته 30 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به روش شیل گذاری در پنج رودخانه نشارود رامسر، ازارود نشتارود، چشمه کیله تنکابن، کاظم رود عباس آباد و نمک آبرود چالوس و 2 محیط بسته (استخر خاکی) در غرب مازندران رها شده بود.
خبرنگار : مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.