به گزارش ایرنا حسن صادقلو امروز سه شنبه در دیدار شماری از دانشجویان دوره آموزشی فرماندهی و ستاد ارتش با وی اظهار داشت: امروز هم موقعیت دفاعی گذشته استان گلستان بسیار مهم است و به جد پیگیر احیای آن ها از جمله دیوار بزرگ دفاعی گرگان هستیم.
وی گفت: تاکنون با تخصیص اعتبار استانی مطالعه احیای دیوار بزرگ دفاعی گرگان انجام شده است که تلاش می شود در سال جاری ردیف اعتبار ملی برای آن گرفته شود.
به گفته وی احیای دیوار بزرگ دفاعی گرگان از حدود هشت درصد پیشرفت برخوردار است.
دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین (به طول شش هزار کیلومتر) بزرگترین دیوار دفاعی جهان است. این اثر تاریخی در 29 تیرماه سال 1378 به شماره 2345 ‎ثبت ملی شد.
امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای زاو در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

*300 دانشمند به نام جرجانی وجود دارد
صادقلو افزود: به خاطر وجود شهر تاریخی جرجان در استان گلستان نام 300 دانشمند، جرجانی است که این آمار جدای از حوزه علوم پزشکی می باشد.
به گفته وی این آمار استخراج شده از سوی موسسه میرداماد گرگان است.
جرجان در 3 کیلومتری جنوب غربی شهر گنبد استان گلستان در زمان آبادی 1200 هکتار وسعت داشت. جرجان در سلسله های مختلف مانند سامانیان، آل زیار، آل بویه و سلجوقیان جزو شهرهای مهم ایران به شمار می رفت اما در حمله مغول به سال 617 هجری قمری از بین رفت.


*گلستان متنوع ترین استان قومی است
استاندار گلستان گفت که این استان رنگین کمان اقوام و حتی به نوعی مذهب به شمار می رود بطوریکه فارس، ترک، ترکمن، سیستانی، بلوچ، کرمانچ و ... را در خود جای داده است.
صادقلو با بیان اینکه زیست اقوام مختلف در گلستان فرصت محسوب می شود، افزود: رهبر معظم انقلاب در این باره فرموده اند گلستان نمونه است و می تواند مدل و الگو در حوزه مدیریت سیاسی و اجتماعی قرار گیرد.

*نقشه راه توسعه گلستان استفاده از دانش بومی است
وی گفت: نقشه راه توسعه گلستان از سرمایه گذاری در استفاده از دانش بومی و هماهنگ شدن با فناوری روز و ایجاد بنگاه های اقتصادی در مناطق روستایی به دست می آید.
وی افزود: از آنجا که 49 درصد جمعیت گلستان را روستائیان تشکیل می دهند امروز به دنبال مطالعه روی دانش بومی و استفاده آن با فناوری روز هستیم زیرا اگر درآمد پایدار می خواهیم باید این مهم محقق شود.

* بهره برداری یا کلنگ زنی 8303 طرح در گلستان طی چهار سال اخیر
استاندار گلستان گفت که از سال 92 تاکنون هشت هزار و 303 طرح در این استان بهره برداری یا کنگ زنی شده است .
به گفته صادقلو از این تعداد 595 طرح که عملیات اجرایی آن در دست انجام است بین 20 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
صادقلو دیگر مزیت های نسبی گلستان نظیر کشاورزی، دریای خزر، دو فرودگاه گرگان و کلاله، اتصال خط راه آهن اینچه برون به آسیای میانه را نیز مورد اشاره قرار داد.
در این نشست تنی چند از دانشجویان دوره آموزشی فرماندهی و ستاد ارتش مستقر در نوشهر مازندران سوالاتی را در خصوص آخرین وضعیت گلستان از جمله زیست اقوام و مدیریت دفاعی طرح کردند.
6204/2729
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.