به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران در سال تحصیلی جاری حدود 538 هزار دانش آموز در مقاطع پیش دبستانی تا متوسطه دوم دارد که در چهار هزار و 800 مدرسه استان و حدود 25 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.
آمار مدارس تخریبی مازندران و خطرات ناشی از فرسودگی فیزیکی در کمین دانش آموزان این مدارس در حالی عنوان می شود که این استان شرایط طبیعی و استعداد وقوع حوادثی چون زلزله را به گفته کارشناسان در خود دارد.
مازندران بر روی دو گسل زلزله خیز البرز و خزر قرار دارد و طی دو ماه اخیر حدود هفت زمین لرزه در این استان رخ داد که شدیدترین آن 4.7 ریشتر قدرت داشت.
مازندران علاوه بر قرار گرفتن در مسیر دو گسل اصلی البرز و آذربایجان ، گسل های فعال فرعی زیادی هم دارد که از جمله می توان گسل ' للبند '، ' سوادکوه ' ، ' بایجان ' و ' کندوان ' را نام برد.
سوابق آسیب های زمین لرزه به مراکز آموزشی در مناطق مختلف کشور و تخریب و خطرات آن این هشدار را می دهد که باید به طول عمر مدارس توجه بیشتری کرد.
به عنوان مثال زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان سال گذشته در کرمانشاه با 620 کشته و بیش از 12 هزار مصدوم منجر به تخریب کامل تعداد 78 فضای آموزشی با 415 کلاس درس در این استان شد که به گفته مسئولان استان کرمانشاه مدارس تخریب شده بالای 25 سال قدمت داشتند.
با توجه به اینکه امنیت جانی دانش آموزان و روانی خانواده های آنان مهم ترین مساله در سپردن فرزندان به آغوش مدارس برای تعلیم و تربیت است نوسازی و مرمت مدارس تخریبی و تامین امنیت فیزیکی ساختمان های آموزشی از اولویت های مهم آموزش و پرورش و خیران باید باشد.
**350 مدرسه شهری مازندران نیاز فوری به نوسازی دارند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: از یکهزار و 400 مدرسه تخریبی استان مازندران 350 مدرسه نیاز فوری به نوسازی و یا حداقل بازسازی دارند.
اسنفدیار نظری با بیان اینکه تقریبا تمامی این مدارس در مناطق شهری هستند، افزود: شهر های ساری و بابل بیشترین تعداد مدارس مسن و تخریبی را دارند و به طور میانگین حدود 200 دانش آموز در هر یک از این مدارس در حال تحصیل هستند.
وی میانگین عمر مفید مدارس را حداکثر 40 سال عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر برخی از مدارس تخریبی ما در مناطق شهری عمری تا حدود 60 سال دارند.
نظری گفت: خوشبختانه در یک دهه اخیر به مدد حمایت دولت و حضور قوی خیرین در مناطق روستایی ساخت مدارس جدید به اندازه ای بود که در این مناطق نگرانی خاصی نسبت به استقامت سازه مدارس نداریم.
وی قیمت سرسام آور زمین در مناطق شهری را مهم ترین مشکل در ساخت مدارس در شهرهای مازندران دانست و گفت: گرانی زمین در شهرهای مازندران هزینه ساخت مدارس را چندین برابر می کند که باعث می شود خیرین به مناطق روستایی روی آورند و در حال حاضر مدارسی در مناطق روستایی داریم که نوساز بوده و با کمبود دانش آموز مواجه هستند.
معاون آموزش و پرورش مازندران با اشاره به بالا بودن هزینه نوسازی مدارس، افزود: برخی از مدارس را می توان بازسازی و مقاوم سازی کرد.
نظری اظهار داشت: در حال حاضر با شرایط کنونی قیمت ها ، فقط ساخت ابنیه یک مدرسه 10 کلاسه و بدون در نظر گرفتن زمین، حدود 15 میلیارد ریال هزینه دربردارد.
وی افزود: تجهیز هر مدرسه نیز در رشته های نظری حدود 30 میلیارد ریال اعتبار لازم است که این رقم در شاخه های فنی و حرفه ای و کار دانش به واسطه تجهیزات مخصوص و آزمایشگاهی به بیش از 2برابر می رسد.
چندی پیش معاون مشارکت های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران اعلام کرد که این نهاد با وجود کمبود اعتبارات توانست در مهرماه امسال بیشترین پروژه افتتاحی در استان را با 28 مدرسه جدید با ظرفیت 144 کلاس درس احداثی و نوسازی شده به خود اختصاص دهد.
وی همچنین اعلام کرد که این روند با بهره برداری از 211 کلاس جدید با زیربنای 32 هزار و 916 مترمربع تا پایان امسال و افزودن آن به فضای آموزشی مازندران ادامه خواهد داشت.
** آموزش رفتار در زلزله به دانش آموزان
معاون آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه مازندران در یکی از مناطق زلزله خیز کشور قرار دارد، افزود: دانش آموزان مدارس هر ساله در فرایند تحصیل به صورت مستمر آموزش مقابله با زلزله را تمرین می کنند که در قالب درسی و یا مانور زلزله انجام می شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز نیروهای آموزشی و دانش آموزان استان از سطح خوبی از آگاهی مقابله با زلزله برخوردارند و برنامه آموزش و پرورش این است که خانواده ها را نیز با دانش آموزان همراه کنیم به همین دلیل در مانور های مقابله با زلزله از والدین و ساکنین اطراف مدرسه برای حضور دعوت می شود.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.