عباسعلی حسنی در گفت و گو با گروه خبری اعزامی ایرنا به منطقه افزود: اگر چه در سال های اخیر برای فراهم کردن امکانات زیرساختی به خصوص آبرسانی، برق و جاده توجه خوبی شد، ولی مشکلات به صورت کامل رفع نشده است.
وی راه دسترسی را مهم ترین چالش برای ساکنان روستاهای این بخش بویژه در فصل زمستان برشمرد و گفت: در حالی تعدادی از روستاهای منطقه همچنان خالی از سکنه هستند که ظرفیت های زیادی برای توسعه اقتصادی در این منطقه خوش آب و هوا وجود دارد.
بخشدار یانه سر اعتبار مورد نیاز برای رفع مشکل راه دسترسی روستاهای منطقه را حدود 500 میلیارد ریال برآورد کرد و هشدار داد: اگر مشکل راه دسترسی روستایی در این بحش رفع نشود، تهدید خالی شدن سکنه برای روستاهای دیگر نیز وجود دارد.
وی توضیح داد: در سال های اخیر در مناطق روستایی که مشکل راه دسترسی آن برطرف شد، مهاجرت معکوس داشتیم و انتظار است با رفع مشکل راه و چاره اندیشی برای تامین آب آشامیدنی در این مناطق، شاهد احیای روستاهای خالی از سکنه و مهاجرت معکوس بیشتر برای بقیه روستاها باشیم.
حسنی از وزیر جدید راه و شهرسازی که تا پیش از این به عنوان استاندار مازندران فعالیت داشت، خواست تا با توجه به اشراف به مشکلات راه دسترسی روستاهای بخش یانه سر، نسبت به اختصاص اعتبار مورد نیاز در یک دوره زمانی حداقل 5پنج ساله اقدام کند.
** طرح های اشتغال برای ماندگاری در روستا
بخشدار بخش یانه سر همچنین از پرداخت تسهیلات برای اجرای طرح های بادام کاری، دامداری و گیاهان دارویی در این منطقه خبر داد و گفت که این اقدام سبب شده است تا مهاجرت معکوس کلید بخورد.
حسنی توضیح داد: در حال حاضر طرح کشت درختان بادام در 150 هکتار از اراضی شیب دار این بخش به دلیل مقاومت در کم آبی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون پنج روستا برای اجرای این طرح داوطلب شدند که با عملیاتی شدن این طرح اشتغال خوبی برای جوانان روستایی ایجاد می شود.
وی ایجاد بازارچه برای فروش محصولات کشاورزی و دامی را از راهکارهای دیگر برای ایجاد اشتغال برشمرد و تاکید کرد که در صورت تعریف بسته توسعه ای برای منطقه شامل ایجاد زنجیره تولید تا مصرف، تعیین الگوی کشت مناسب، تامین راه دسترسی و آب، منطقه هزارجریب مازندران که یانه سر بخشی از آن است به مرکز ثقل اقتصاد کشاورزی استان تبدیل خواهد شد.
به لحاظ تاریخی و عرفی، منطقه کوهستانی و جنگلی حد فاصل سوادکوه و گرگان را هزار جریب می نامیدند که به دو بخش چهاردانگه و دودانگه تقسیم می شد. چهاردانگه نیز به سه قسمت چهاردانگه سورتیجی، چهاردانگه مسعود الملک و چهاردانگه شهریاری شناخته می شد که مرکزیت چهاردانگه شهریاری با ' یانه سر ' بود.
بخش یانه سر کنونی به مرکزیت روستای بیشه بنه در بخش جنوبی شهرستان بهشهر در شرق مازندران در جوار استان های گلستان و سمنان واقع است و اشتغال اصلی روستاییان در این منطقه کشاورزی و دامداری است.
در حال حاضر بخش یانه سر دارای 53 روستا با افزون بر11 هزار نفر جمعیت است.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.