«احمد طهرانی» روز شنبه در شورای حفاظت از آب شهرستان خمین افزود: راهبرد حفظ و نگهداری منابع موجود، درست مصرف کردن است و نصب کنتورهای هوشمند در چاه های کشاورزی، تاثیر بسزایی در مدیریت آب دارد.
وی اظهارداشت: کشاورزان باید منابع آب را حفظ کنند و تمدید پروانه بهره برداری از چاه های کشاورزی، منوط به نصب کنتور هوشمند است.
فرماندار خمین ادامه داد: 32 حلقه چاه کشاورزی در خمین بیش از سهمیه پروانه بهره داری آب مصرف می کنند که این امر صدمه جبران ناپذیری به مخازن سفره های این شهرستان وارد می آورد.
طهرانی تاکید کرد: با توجه به نیاز سفره های زیرزمینی به آب در کنار برنامه های کشاورزی باید مدیریت مصرف بهینه و هوشمند شدن چاه های برداشت آب تداوم یابد.
وی اظهار داشت: برطرف شدن مشکل کمبود آب در خمین در گروی اجرای طرح تعادل بخشی با سیستم آبیاری نوین، نصب کنتورهای هوشمند ، کاشت محصولات کم آب بر و رعایت الگوی کشت است.
مدیر شرکت توزیع برق خمین نیز در این نشست گفت: کنتورهای هوشمند با مدار الکتریکی به هم متصل می شود و توان اندازه گیری میزان برق و آب را به طور همزمان دارند.
«حسینعلی فرامرزی» اضافه کرد: این کنتورها علاوه بر امکان اندازه گیری این قابلیت را دارند که در صورت اتمام سهمیه آب به صورت اتوماتیک برق چاه را قطع می کنند.
وی ادامه داد: تاکنون حدود یک هزار و 200 حلقه چاه کشاورزی این شهرستان هوشمند و یا حجمی شدند.
در این نشست مصوب شد که زمان دقیق آبیاری محصولات کشاورزی توسط جهاد اعلام شود تا بندهای انحرافی و سردهنه های مسیر رودخانه مسدود و آب در رودخانه جریان پیدا کند.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که 52 درصد آن کشاورز هستند.
7277/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.