به گزارش خبرنگار ایرنا، جمعی از صنعتگران و مجموعه دانشگاهی مازندران روز دوشنبه در آیین تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری گردهم آمدند و می گویند که فراهم نبودن ارتباط گیری میان 2 بخش صنعت و دانشگاه باعث شده تا دانشگاهیان از نیازها و مسائل بخش مقابل خود با اطلاع نباشند و صنعتگران نیز دیدگاه دانشگاهیان که به دنبال حضور پشت میز کلاس ها و آزمایشگاه هستند را علت این مساله می دانند.
به گفته فعالان این 2 بخش در مازندران این مسائل باعث شده تا خروجی اکثر مقالات و رساله های دانشگاهیان آنچنان کاربردی نبوده و نتواند نیازهای صنعت را رفع یا باعث نواوری در این بخش شود.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران در این نشست گفت: دانشگاه و صنعت فعلی جامعه ما با همان سبک و سیاق وارداتی از کشورهای اروپایی در کشورمان فعالیت می کند البته همچون مسائل وارداتی گذشته این بخش نیز به صورت کامل و درست در کشورمان پیاده نشده است.
سید مجتبی رضوی افزود: در کشورهای اروپایی میان بخش صنعت و دانشگاه ارتباطاتی وجود دارد و آن را هیچوقت نادیده نمی گیرند اما در کشورمان این حلقه واسط میان آنها حذف شده و وجود ندارد.
وی ادامه داد: هرچند امروز مقالات دانشگاهی کشورمان در سطح بالا و بقول معروف 'تاپ ' قرار دارد اما براساس نیازهای صنایع نوشته نشده تا بتواند راهگشای مشکلات باشد.
رئیس خانه صنعت و معدن مازندران بخشی از مشکل نبود ارتباط میان این2 بخش را ناشی از نوع دیدگاههای هر یک از آنها دانست و ادامه داد: صنعتگران تلاش می کنند تا خود را افراد کاری با جَنَم نشان بدهند و دانشگاهیان نیز خود را افراد لوکس و دانش خود را فراتر و بی نیاز از همه مقوله های دیگر می بینند.
وی ادامه داد: این نوع دیدگاهها باعث شده تا ارتباط گیری مناسب میان بخش صنعت و دانشگاه در کشور و در مازندران صورت نگیرد.
به گفته رضوی در جا زدن دانشگاهها در همان نقش های قبلی جذب دانشجو و صدور مدرک، نمی تواند برای جامعه ارزش افزوده ای ایجاد بکند و باید با ارتباط گیری میان صنعت و دانشگاه کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مورد نیاز ارائه شود.
مدیر یکی از شرکت های صنعتی مازندران کاربردی و متناسب با نیاز نبودن پژوهش ها و مقالات علمی مراکز دانشگاهی را آسیبی در این زمینه اعلام کرد و گفت که باید مراکز علمی از آموزش های لوکس خارج شوند و به سمت پرورش نیروهای مجرب کاری حرکت بکنند.
عبدالعلی طهماسبی افزود: اثرگذاری یک کار علمی و تحقیقاتی مجموعه دانشگاهی نباید به این خلاصه شود که در فلان مجله علمی به چاپ برسد بلکه این مساله باید نمود واقعی از خود نشان بدهد تا میزان اثرگذاری واقعی یک مجموعه دانشگاهی و نیروی انسانی این مجموعه به بخش صنعت اثبات شود.
وی اظهار داشت: اما آنچه در دانشگاهها دیده می شود تنها نوشتن و ارائه مقالات و صرف هزینه برای آنهاست بدون اینکه گره ای از مشکلات بخش های صنعتی را برطرف بکند.
مدیر کل هواشناسی استان مازندران که مجموعه خود را تشنه به نتایج و دستاورد کارهای تحقیقاتی و پژوهشی مراکز علمی معرفی کرد و گفت: این نهاد با داشتن بسیاری از امکانات و ابزار لازم، مملو از داده های خوب آماری است.
محمدرضا رضوی افزود: اطلاعات و داده های بدست آمده از رادارهای هواشناسی مازندران می تواند مبنای کار علمی و تحقیقاتی باشد که جوابگوی نیازهای استان در بخش های خاص از جمله کشاورزی باشد.
وی ادامه داد: اما هنوز این ارتباط میان دانشگاهها با بخش های دیگر ایجاد نشده است که بتوانند سوال های بی جواب این بخش ها را به صورت علمی پاسخ بدهند.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در این مراسم ضمن تایید فاصله میان دانشگاهها و بخش صنعت جامعه گفت : دنیای دانشگاه ها نباید به ارائه مقاله خلاصه شود و باید در این مسیر کاربردی بودن آنها نیز مورد نظر باشد.
مسعود برومند افزود: برای این منظور وزارت علوم وارد عمل شده است و از سال آینده گزینه تقاضا محور بودن رساله تحصیلات تکمیلی را اجرا می کند.
وی ادامه داد: با این کار رساله های که براساس نیاز بخش های مختلف تهیه شوند از حمایت های مالی و معنوی وزارت علوم برخوردار می شوند تا ضمن جلوگیری از هرز رفتن اعتبار پژوهشی، مشکلی از مشکلات بخش ها برطرف شود.
معاون وزیر علوم همچنین از کم کردن فاصله میان مجموعه های دانشگاهی و صنعتی خبر داد و گفت: برای رسیدن به این هدف از این پس پارک های علم و فناوری و دانشگاهها در جوار مراکز صنعتی احداث می شود.
وی افزود: این کار باعث می شود با باز شدن پای محققان و مجموعه های دانشگاهی در مجموعه های صنعتی، پژوهشگران و محققان به صورت ملموس با مسائل هر واحد صنعتی آشنا شوند و نگارش مقالاتشان براساس یافته های ملموس باشد و در واقع مقالات و تحقیقات کاربردی شود.
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.