به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم نمادین این رویداد آموزشی در مدرسه دخترانه پروین ساری با حضور نمایندگانی از جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس، آتش نشانی و ستاد بحران برگزار شد و دانش آموزان در موقعیت فرضی زلزله قرار گرفته و با رفتارهای صحیح در موقعیت خطر و کمک رسانی به همدیگر آشنا شدند.
مصدوم شدن واقعی یک دانش آموز هنگام فرود از پله های مدرسه از حاشیه های این مانور بود که با حضور آمبولانس اورژانس و انتقال به بیمارستان و آسیب سطحی دانش آموز ختم به خیر شد.
همچنین در این مانور از دانش آموزان به عنوان نیروهای امدادی استفاده شد که با لباس های آتش نشانی و نیروهای حلال احمر و اورژانس به همکلاسی های خود امداد رسانی کردند.
مانور امروز همراه با حضور مسئولان و برخی از اولیا و حتی ساکنان محلی برگزار و هدف از آن افزایش آگاهی میان همه اقشار اعلام شد.
** عمده مصدومیت های زلزله بر اثر فرار از ساختمان
مدیرکل مدیریت بحران مازندران در حاشیه این مانور گفت: این مانور به منظور فرهنگ سازی رفتار در زمان زلزله بین دانش آموزان در پنج مدرسه ساری و 10 مدرسه استان همزمان با سراسر کشور برگزار شده است.
علی اصغر احمدی افزود: امسال با شعار 'مدرسه ایمن و جامعه تاب آور ' مانور برگزار می شود و علاوه بر مدارس ،محله های اطراف مدارس و مربیان را هم درگیر کرده ایم و علاوه بر دانش آموزان خانواده ها هم در برابر حوادث غیر مترقبه از جمله زلزله آموزش می بینند.
وی گفت: اقدام اول در زلزله پناه گیری مناسب است نه فرار از ساختمان ، چون عمده منازل امروز کشور آپارتمان هستند که فرار سریع امکانپذیر و صدمه زاست بنابراین پناه گیری اصل اول و سپس فرار از ساختمان مطرح است چون عمده مصدومیت از آوار نیست بلکه از فرار است.
این مسئول افزود: هدف اصلی این است این آموزش را در تمام بدنه جامعه برای جلوگیری از خسارت های احتمالی و جانی گسترش دهیم.
احمدی گفت: دو گسل در مازندران داریم که هر آن می تواند فعال شود، بنابراین آموزش و یادگیری امور برای به حداقل رساندن خسارت ها و حفاظت جان و اموال مهم است و استمرار و تمرین آموزش ها در این مانورها هم باید تا حدی تکرار شود که ملکه ذهنی دانش آموزان شود.
وی افزود: همه دستگاه های استان برای مواجهه با زلزله آماده و حضور نیروهای امدادی در حد استاندارد است.
احمدی در مورد سیل اخیر در غرب استان و عملکرد ستاد بحران به مسافت شرق تا غرب مازندران اشاره کرد و گفت: در کمتر از 48 ساعت 10 دستگاه سنگین از جمله بولدوزر از استان به منطقه اعزام شد و از استان ها و مناطق همجوار نیز بیش از 20 دستگاه سنگین به غرب استان منتقل کردیم که در حال حاضر نیز مشغولند.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز در این مراسم گفت: پنج دستگاه مرتبط با بحران در این مانور حضور دارند و قرار شده یک مدرسه ایمنی شده در هر محله استان به عنوان پایگاه مدیریت بحران و محل امدادرسانی و خدمات باشد.
عسکری نیکزاد آموزش عمومی مقابله با بلایای طبیعی از جمله زلزله و کاهش خسارت را هدف مانور برشمرد و افزود: امسال 31 استان کشور همزمان این مانور را برگزار می کنند و تعداد مدارس مازندران برای مانور در سال آینده افزایش خواهند یافت.
مازندران بر روی دو گسل زلزله خیز البرز و خزر قرار دارد و به همین دلیل نیز طی دو ماه اخیر حدود هفت زمین لرزه در این استان رخ داد که شدیدترین آن 4.7 ریشتر قدرت داشت.
مازندران 530 هزار دانش آموز دارد که در چهار هزار و 500 مدرسه مشغول به تحصیلند.
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.