مریم حسینی روز دوشنبه در همایش ملی برنج در ساری با بیان اینکه ترکیب ژنوم های ارقام کیفی برنج را در آزمایشگاه های تحقیقات کشاورزی در دست انجام داریم، اضافه کرد: امیدواریم با ارقام جدید برنج، کشاورزان مازندران و گیلان در انجام توصیه های حفظ ژنتیک این ارقام کیفی همکاری و مشارکت داشته باشند.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه همواره باید بین کمیت و کیفیت تعادل مطلوبی بوجود بیاید، اظهار داشت: ارقام 'طاهر' و 'قدسی' که برگرفته از طارم محلی و طارم هاشمی است، در سال زراعی 98 به شالیکاران معرفی می شود.
حسینی با بیان اینکه این ارقام مقاوم به خشکسالی و کم آب بر است، بیان داشت: در واقع این 2 رقم فرزندان طارم محلی و طارم هاشمی هستند که علاوه بر مقاوم به تنش های خشکسالی، حدود یک تن بیشتر از والدین خود عملکرد در تولید دارند.
وی ادامه داد: این ارقام در یک ماهه آخر در مرحله رسیدگی نیاز به آب ندارند و بدون نقص در عملکرد تولید به مرحله برداشت می رسند.
حسینی گفت: در یک دهه اخیر شالیکاران مازندران قالب کشت خود را فقط طارم محلی و طارم هاشمی قرار داده اند و از آنجاییکه بذر نیز توسط شالیکاران به صورت یک سنت قدیمی تهیه و تامین می شود، خطر فرسایش ژنتیکی این ارقام جدی است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه این موسسه 51 رقم برنج از سال 1338تاکنون معرفی کرده است، گفت: خالص سازی توده های محلی ارقام پر محصول با کیفیت پخت مناسب با هدف تولید ارقام خوش کیفیت با عملکرد مناسب به صورت جدی در حال انجام است.
حسینی، بهزراعی و بهنژادی از یافته های تحقیقاتی و پژوهشی و آموزش و ترویج این یافته ها را از ماموریت های جدی موسسه تحقیقات برنج کشور دانست و اظهار داشت: تولید بذر پایه اولیه برای رسیدن به اهداف توسعه کشت برنج در کشور است و اکنون کمتر از هفت درصد شالیکاران از بذر اصلاح شده استفاده می کنند، البته بذر اصلاح شده در دسترس به همین مقدار است.
وی اثر گذاری خالص سازی و تولید بذور ارقام محلی در اقتصاد کشاورزی را مهم دانست و گفت: بررسی ها نشان می دهد که با این عملیات ها 10 درصد در عملکرد، سه درصد قیمت فروش افزایش و 10 درصد در مصرف بذر و 10درصد در هزینه کارگری مربوط به حذف بوته های خارج از عرف و علف هرز کاهش دارد.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور به مالکیت سرانه کمتر از هفت دهم هکتار زمین های شالیزاری و وجود 600هزار بهره بردار با 2میلیون و 500هزار نفر در 2 استان مازندران و گیلان در شمال کشور اشاره کرد و بیان داشت: تغییر کاربری تهدید جدی برای شالیزارهای شمال است.
همایش ملی برنج در ساری امروز دوشنبه با شعار 'تحقیقات اثرگذار بر پایداری تولید برنج ' اغاز شد و از 104مقاله ارسال شده 90 مقاله به صورت پوستر و هفت مقاله به صورت سخنرانی ارائه می شود.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.