به گزارش خبرنگار ایرنا، فصل صید ماهیان استخوانی از آب های ساحلی دریای خزر در مازندران همه ساله از بیستم ماه مهر به بعد آغاز می شد و تا اواخر فروردین یا اوایل ماه اردیبهشت ادامه می یافت.
دریای خزر 15 گونه ماهی استخوانی دارد که سفید، کفال و کپور از مهم ترین آنها هستند.
مدیرکل شیلات مازندران روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که تعیین روز آغازین فصل صید ماهیان استخوانی با سازمان شیلات ایران است و این سازمان هم پانزدهم مهر ماه را برای ورود صیادان پره به دریا برای صید مشخص کرده است که پنج روز زودتر از سال گذشته است.
ولی الله محمدزاده هدف از این اقدام را ایمن سازی زودتر آب های ساحلی دریا و رودخانه ها برای تخم ریزی ماهیان اعلام کرد.
مهاجرت ماهیان استخوانی دریای خزر بویژه ماهی سفید به رودخانه ها برای تخم ریزی از اواخر اسفند ماه شروع می شود و تا اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد ماه ادامه می یابد.
مدیرکل شیلات مازندران گفت که بر اساس نتایج طرح های تحقیقاتی، زمان مهاجرت ماهیان استخوانی به رودخانه ها برای تخم ریزی از نیمه دوم فروردین در سال های گذشته به روزهای نیمه نخست این ماه رسیده در نتیجه باید فصل صید آنها هم زودتر تمام شود.
وی تاکید کرد که موضوع تغییر پنج روزه فصل صید به اطلاع شرکت های تعاونی صیادی پره استان رسیده و بر خلاف سال های گذشته به طور یقین فصل صید جدید پانزدهم فروردین به پایان خواهد رسید.
محمدزاده بر ضرورت رعایت قوانین و مقررات صید و صیادی از سوی جامعه صیادی مازندران تاکید کرد و افزود: جامعه صیادی در کنار شیلات استان در تکثیر و رهاسازی بچه ماهی در دریا و بازسازی ذخایرآبزیان همکاری مطلوبی دارد.
وی گفت: دریای خزر همچون استخری است که هر چه در آن کاشته شود و محافظت شود به همان میزان برداشت خواهد شد که درسال جاری با مشارکت جامعه صیادی حدود 90 میلیون قطعه بچه ماهی به روش تکثیرمصنوعی و شیل گذاری(رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) به منظور توسعه پایدار صید و صیادی در دریا رها شده است.
مدیرکل شیلات مازندران به اهمیت آسیب شناسی جامعه صیادی از جمله تعدیل صیادان ،کاهش نرخ بیمه و محاسبه شغل صیادان به عنوان شغل سخت و زیان آور اشاره کرد و افزود: برخورد با قاچاقچیان آبزیان دریای خزر نیز همواره مورد توجه یگان حفاظت منابع آبزیان است.
آمارهای شیلات نشان می دهد چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران فعالیت دارند.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتورران از نیروهای اصلی در کار صیادی به روش پره هستند.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.