به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، در سی امین دوره از جشنواره تئاتر مازندران 23 اثر از 12 شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مقایسه با دوره‌های گذشته رشد 20 درصدی داشته است.
از این تعداد 6 اثر با نام های پرسه های موازی به کارگردانی حمید ناطقی از ساری، یاغی های عاشق به کارگردانی تورج زایدلی از ساری، خانه از سینا علیپور بابلسر ، اژدهاک از علی شعبانی از ساری، تکرار به کارگردانی مهیار صیفوری از تنکابن و چهار به کارگردانی مجید شعاعی از آمل به مرحله نهایی راه یافتند و برای نمایش بر روی صحنه رفتند.
همچنین سه اثر خانه ، چهار و اژدهاک به عنوان برگزیدگان سی امین دوره از جشنواره تئاتر مازندران با رای داوران جشنواره معرفی شدند و جواز حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر امسال را دریافت کردند.
هیات داوران شامل سه هنرمند برجسته استان مازندران با نام های شهاب مجدی، حمید کاکاسلطانی و غلامرضا خلعتبری بودند.
در بخش بهترین کارگردانی این دوره از جشنواره تئاتر مازندران، مجید شعاعی برای نمایش 'چهار' رتبه نخست ، مهیار صیفوری نمایش 'تکرار' نفر دوم و سینا علیپور برای نمایش 'خانه' مقام سوم جشنواره را کسب کردند.
همچنین در بخش بهترین بازیگر زن، لاوین خادم گیلانی در نمایش تکرار ، هانیه زارعی برای بازی در نمایش چهار و فاطمه زهرا فتحی با بازی در نمایش خانه به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش بهترین بازیگر مرد جشنواره نیز، علی شعبانی برای نمایش اژدهاک، مهرداد طهماسبی برای نمایش چهار و میلاد محمد نژاد برای بازی در نمایش پرسه های موازی رتبه نخست تا سوم را دریافت کردند.
در بخش طراحی پوستر و بروشور نیز رتبه برتر به محمد قربانی برای نمایش خانه و در بخش موسیقی، جایزه به نمایش اژدهاک، به خاطر انتخاب بهترین موسیقی متناسب با نیاز درام، رسید.
علاوه بر این نیز در طراحی لباس مقام نخست جشنواره به مریم شاه نوری در نمایش چهار و در طراحی صحنه هم سینا علیپور برای نمایش خانه موفق به کسب مقام نخست شدند
اما برای جایزه بهترین نویسندگی بر اساس نظر و رای هیات داوران هیچ متنی حائز دریافت جایزه یا تقدیر در این دوره از جشنواره نشد.
اختتامیه جشنواره با حضور اساتیدی همچون اردشیر صالح پور از پیشکسوتان عرصه تئاتر کشور و علاقه مندان و پیشکسوتان تئاتر مازندران در اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران برگزار شد.
ارشیر صالح پور در این مراسم آینده تئاتر مازندران را روشن توصیف کرد و گفت: در چند سال گذشته تئاتر و علاقه مندان به بازیگری در تئاتر در مازندران به طور چشمگیری افزایش یافته است و فصل تازه ای در تئاتر استان شکل گرفته است.
وی افزود: یکی از اصلی ترین عوامل این موضوع سیاست های دولت و وزارت ارشاد به واسپاری حوزه های هنری به اهالی آن و جلوگیری از دخالت مدیران غیر هنری در این عرصه بود.
این استاد هنر دانشگاه اظهار کرد: از دیگر عوامل رشد چشمگیر تئاتر در مازندران را می توان به پیشینه تاریخی و سابقه این استان در هنرهای تجسمی اشاره کرد.
صالح پور تاکید کرد: تئاتر در مازندران از نظر کیفی و فنی رشد چشمگیری کرد و آثاری که از هنرمندان استان خلق شده دارای سبک و سیاق منحصر به فردی است.
وی همچنین افزود که مازندران ظرفیت ایجاد برند در برخی حوزه های تئاتر مانند نمایش های عروسکی، سیاه بازی، تعزیه و برخی نمایش های بومی است که همت مسئولان و هنرمندان استان را برای رسیدن به این برند ها طلب می کند.
گفتنی است جشنواره تئاتر مازندران به عنوان مرحله استانی راهیابی آثار برجسته در زمینه تئاتر هنرمندان استان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر است.
جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر در ایران است که هر ساله در دهه فجر در ماه بهمن برگزار می‌شود.
این جشنواره اغلب رقابتی بوده و دارای بخش‌های گوناگونی مانند بخش نمایش صحنه‌ای، بخش بین‌الملل، بخش نمایش‌های رادیویی و بخش نمایش خیابانی است.
سال گذشته نیز، چهار اثر هنری از هنرمندان مازندران در بخش مسابقه و استان های سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور داشت.
در بهمن ماه سال جاری سی و هفتمین دوره از جشنواره بین المللی تئاتر فجر آغاز می شود.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.