در ادامه این مطلب به قلم رحمانی مهر آمده است که؛ برخی محصولات تولیدی لرستان نظیر انار، انجیر، خیار، گوجه، سیب، انگور، زردآلو و... در کشور منحصر به‌فرد هستند اما چون در زمینه فراوری و صنایع تبدیلی ضعیف هستیم غالبا در بازارهای داخلی و خارجی به نام دیگر استان‌ها به فروش می‌رسند.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد با بیان اینکه مجموع تولیدات محصولات کشاورزی لرستان 2میلیون و 500 هزار تن بوده و ارزش افزوده‌ این تولیدات نیز 5 هزار و 133 میلیارد تومان است، می‌گوید: یک میلیون و 848 هزار تن از محصولات کشاورزی لرستان در داخل استان مصرف می‌شود.
سلاح‌ورزی می‌افزاید: 368 هزار و 133 تن از محصولات کشاورزی استان به ضایعات تبدیل می‌شود که ارزش افزوده‌ این مقدار محصول بالغ بر 665 میلیارد تومان است. همچنین 44 هزار و 600 تن حجم محصولات مازاد کشاورزی لرستان بوده که ارزش افزوده‌ آن 2 هزار و 139 میلیارد تومان است.
این مسوول با تاکید بر اینکه فرآوری محصولات کشاورزی لرستان علاوه بر اشتغال‌زایی مانع هدررفت سرمایه خواهد شد، عنوان می‌کند: نبود صنایع تبدیلی درلرستان باعث ورود دلالان به بازار محصولات کشاورزی می‌شود، به طوری که آنها محصولات را از کشاورز با قیمت پایین می‌خرند و به قیمت بالا به مصرف‌کننده عرضه می‌کنند. با ایجاد صنایع تبدیلی حجم فعلی محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی و دامی می‌تواند اقتصاد لرستان را در بخش کشاورزی شکوفا کند.
کشاورزان نیز می‌گویند: تراکم محصولات باعث کندیده شدن برخی از محصولات مانند خیار، انجیر و انگور می‌شود، اما در صورت وجود صنایع تبدیلی می‌توانیم از هدر رفت آن‌ها جلوگیری کنیم .
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان هم با بیان اینکه حدود 60 درصد از محصولات کشاورزی لرستان نیاز به فراوری دارند، بیان می‌کند:‌ صنایع تبدیلی در افزایش صادرات و کسب درآمد نقش تاثیرگذاری دارند. برای توسعه صادرات نیازمند ایجاد ارزش افزوده هستیم که در این راستا با فراوری کالاها می‌توان ارزش افزوده را به ده‌ها برابر رساند.
چنگیز ابراهیمی می‌افزاید: کمبود و یا بهتر بگویم نبود صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فراوری در این بخش، همه ساله کشاورزان و باغداران لرستانی را متحمل خسارات فراوانی می‌کند. کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش صادرات، کاهش واردات و تامین امنیت غذایی از جمله دستاوردهای ایجاد صنایع تبدیلی است.
سالانه 140 هزار تن خیار در پلدختر، 30 هزار تن سیب پاییزه در بروجرد، 30 هزار تن انار مرغوب در سیاب، 40 هزار تن انگور و 20 هزار تن انجیر سیاه در سطح استان تولید می‌شود. برای این محصولات اگر صنایع تبدیلی داشته باشیم بخش اعظم مشکلات کشاورزان حل خواهد شد. به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و فراوری، در سیلاب دو سال پیش کوهدشت حدود 12 هزار تن انار تولیدی این شهرستان با قیمت هر کیلو 250 تا 300 تومان برای تهیه رب انار به دیگر استان‌‌ها فروخته شد در حالی که اگر صنایع تبدیلی در استان وجود داشت سود حاصل از این اقدام به جیب کشاورزی استان می‌رفت.
به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، کمبود تسهیلات یکی از مهم‌ترین موانع توسعه صنایع تبدیلی در استان است، هر چند بخشی از تسهیلات بلاعوض است اما بخش دیگر آن همراه با سود بالایی که دارد قطعا مشکلاتی را نیز برای دریافت‌کنندگان به دنبال خواهد داشت.
به گفته کارشناسان بالاترین ضایعات در حوزه‌ محصولات کشاورزی مربوط به تولیدات باغی است، چرا که 30 درصد تولیدات این بخش به ضایعات تبدیل می‌شود .
مرادی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی لرستان می گوید: ما هم اکنون در زمینه محصولات دامی از جمله خوراک دام و طیور، بسته بندی زعفران، شوریجات و ترشیجات، مواد لبنی و پروتئینی،120 کارگاه به صورت مستمر فعال هستند .
متاسفانه در بخش محصولات کشاورزی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی تا کنون اقدامات موثری انجام نشده است.
هر چند به تازگی مسئولان مربوطه آستینها را بالا زده و می گویند متقاضیان برای ایجاد این صنایع در بخش کشاورزی بخصوص زیر بخشهای باغبانی آمادگی پرداخت تسهیلات را دارند اما باید توجه داشت که عقب ماندگی لرستان در این بخش زیاد است و برای جبران عقب ماندگیها باید سرعت عمل را بیشتر کرد.
در پایان باید گفت: با توجه به افزایش تولید، ارزش افزوده بالا و اشتغال زایی مناسب زیر بخشهای کشاورزی در لرستان مسولان جهاد کشاورزی ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی را اولویت نخست کارهای خود قرار دهند البته ضرورت برنامه ریزی و نیاز سنجی این بخش هم نباید فراموش شود و به عبارتی( از حول حلیم نیفتیم تودیگ) واز بس مجوز صادر کنیم که فردا برای کارخانه های ایجاد شده کار نباشد، چرا که کار بدون کارشناسی تبعات بعدی را به دنبال دارد.
منبع:پایگاه خبری یافته.
1920/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.