به گزارش ایرنا سید امین قاسمی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران هدف از گمانه زنی برای عرصه تپه چغابور رومشگان را تعیین دامنه گسترش تپه و محاسبه وسعت واقعی آن عنوان کرد و افزود: با این کار محدوده مالکیت زمین های اطراف تپه مشخص می شود و می توان برای تملک این زمین ها و حفاظت از تپه در برابر گسترش روزافزون بافت روستایی اقدام کرد.
وی اظهار داشت: پس از صدور مجوز از طرف پژوهشکده باستان شناسی در تیرماه سال جاری عملیات میدانی تعیین عرصه تپه آغاز و در ابتدای مرداد ماه به اتمام رسید.
قاسمی با اشاره به اینکه فصل نخست گمانه زنی تپه چغابور در خردادماه سال گذشته انجام شده بود، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای انجام این فصل از گمانه زنی 100 میلیون ریال بود که از محل اعتبارات استانی تامین شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: درمجموع طی عملیات گمانه زنی در تپه چغابور در 2 فصل کاووش، 40 گمانه حفر شد که از این گمانه ها شواهدی از ادوار مختلف تاریخی بدست آمد.
وی افزود: تپه چغابور که در شهرستان رومشکان و در جوار روستایی به همین نام قرار گرفته به شماره 17098 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
تاکنون 2هزار و 358 اثر تاریخی و فرهنگی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است و در حال حاضر پنج هزار اثر تاریخی در لرستان وجود دارد.
7274/3022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.