سید مهدی آذریان روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: تپه گل پختی مربوط به دوره پیش از تاریخ در فاصله 2 کیلومتری غرب شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان در نزدیکی رودخانه فصلی باهوش واقع است.
وی اضافه کرد: این تپه تاریخی در زمین های کشاورزی و نخلستان های اهرم واقع شده و دارای ابعادی حدود 100 در 70 متر است و حدود 6 متر از زمین های اطراف خود ارتفاع دارد.
آذریان اظهار کرد: تپه گل پختی یکی از مهمترین و ارزشمندترین محوطه های پیش از تاریخ بوشهر و شهرستان تنگستان است که با توجه به شواهد موجود سابقه استقرار در این تپه به دوران پیش از تاریخ بر می گردد و در اواخر دوران تاریخی و اوایل دوره اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
وی یادآور شد: در سالهای گذشته کشاورزان منطقه به این اثر تاریخی فرهنگی تعرض کرده و بخش هایی از آن شخم زنی و زیر کشت رفته است.
آذریان افزود: با توجه به اینکه بخش هایی از شمال، شرق و غرب تپه گل پختی به وسیله ماشین های مکانیکی از جمله لودر تسطیح شده است به همین دلیل تعیین عرصه و حریم این تپه پیش از تاریخ در اولویت کار این اداره کل قرار گرفت و این پروژه اجرا شده است.
وی یادآور شد: با اجرای پروژه تعیین عرصه و گمانه زنی برای مشخص کردن حریم، از تخریب بیشتر آن جلوگیری به عمل می آید.
آذریان اظهار کرد: با مجوزی که توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر شده است این کار در مدت یک ماه انجام می شود.
آذریان گفت: تپه گل پختی 24 آبان سال 1385 فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و با تپه های 'تل سوزو' در نزدیکی روستای خلیفه ای از توابع بخش شبانکاره، تپه چهار روستایی، تپه نصرک، تل قاشی، تل سرکوب و تل چغابور هم دوره است.
وی گفت: در زمان حاضر 400 اثر تاریخی استان بوشهر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
شهر اهرم مرکز شهرستان تنگستان در فاصله 50 کیلومتری جنوب بوشهر واقع است.
6047/6043**
خبرنگار: موناعیدان* انتشاردهنده: خدانظرخواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.