به گزارش ایرنا، احمد مرادپور روز یکشنبه در جلسه بررسی وضعیت روستای هفت هزار نفری ده محسن خرم آباد در محل معاونت عمرانی استانداری افزود: کمیسیون ماده 99 به هیچ وجه عملکرد مطلوبی در استان ندارد و دادستان نیز به مساله ساخت و سازهای غیرمجاز روستایی ورود کرده است.
وی اظهار داشت: نخستین جلسه این کمیسیون به تازگی برقرار و در آن دستور قلع و قمع 10 سازه غیرمجاز واقع در نورآباد صادر شد.
وی تصریح کرد: علیرغم وجود روستاهای بزرگ با حجم ساخت و ساز بسیار، تاکنون گزارشی در این زمینه توسط دهیاران ارائه نشده که این جای سوال دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: پدیده حاشیه نشینی و گسترش ناهمگون به یک تهدید جدی برای شهرها تبدیل شده و چنانچه راهکاری برای آن لحاظ نشود تا 10 سال آینده، مدیریت آن دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.
مرادپور افزود: سال های گذشته افرادی تحت عنوان مدیر، در این حوزه کوتاهی کردند که نتیجه ان اضافه شدن دهها منطقه جدید حاشیه ای به بافت شهری است.
وی بهترین اقدام در خصوص بافت های حاشیه ای را پیشگیری دانست و افزود: با توجه به تعدد قوانین در این رابطه، برخی اقدامات برای رفع معضل حاشیه نشینی در لابلای قوانین قفل می شود.
وی با انتقاد از برخی طرح های تفضیلی شهری گفت: در یک نقطه از امتداد شهر خرم آباد، یک طرف جاده شهری و طرف دیگر روستایی محسوب شده که همین امر منجر به ضعف نظارتی شده چرا که شهرداری با توجیه روستایی بودن منطقه و بنیاد مسکن با توجیه شهری بودن محل، از نظارت بر ساخت و سازها امتناع می کنند.
وی ادامه داد: بافت های فرسوده و حاشیه ای یه ویژه در خرم آباد و بروجرد به تهدیدی جدی برای مردم، نظام و دولت تبدیل می شوند و باید برای این مهم از سطح کلان تا استانی چاره اندیشی کرد.

***خروجی فاضلاب شهرک حکمت خرم آباد وارد روستای ده محسن می شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین اضافه کرد: گسترش نامتقارن روستای ده محسن در امتداد خرم آباد همچنان ادامه دارد چنانچه احساس می شود تمام اطراف شهر تبدیل به روستا شده است.
مرادپور افزود: با توجه به شواهد موجود در منطقه، به نظر می رسد خروجی فاضلاب شهرک حکمت خرم آباد وارد روستای ده محسن می شود که در این صورت شهرداری و آب و فاضلاب باید تا هفته آینده بررسی و بریا رفع مشکل تصمیم گیری کنند.
وی ادامه داد: همچنین دهیار و بخشدار ده محسن موظف هستند گزارش تخلفات ساخت و ساز روستا را ارائه دهند که باید برای این مهم، همایش آموزشی و توجیهی برای تمامی دهیاران برگزار شود.
مرادپور در خصوص تبدیل روستای ده محسن به شهر افزود: در صورت تبدیل به شهر، باید درامدهای منطقه برای شهرداری تازه تاسیس هزینه شود که با توجه به نبود منابع، این مهم چندان کار ساز نیست همانطور که الحاق روستای 17 هزار نفری ماسور به خرم آباد ظلم بزرگی به مردم منطقه بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان همچنین با انتقاد از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی در تدوین طرح های تفضیلی و جامع شهری گفت: این طرح ها باید بازنگری شوند چرا که برخی مناطق، نه شهری و نه روستایی محسوب می شوند و خدمات رسانی به اهالی ان دچار مشکل شده است.
روستای ده محسن با جمعیت هفت هزار نفر در جنوب شهر خرم آباد واقع شده است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.